VERKLIGHETEN, som funktion av referensberoende komplex skalär differens ?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: VERKLIGHETEN, som funktion av referensberoende komplex skalär differens ?

Inläggav hakkapeliitta » 15 maj 2025 21:56

Mlw skrev:Nej, ett sådant system som är "självgenererande som en oändlig loop av påståenden" finns inte. Russell och Whitehead försökte skapa ett sådant självgenererande system, men misslyckades eftersom systemet oundvikligen måste acceptera sanningar som ligger utanför det självt. Det finns helt enkelt inga logiska evighetsmaskiner. Följaktligen, om universum är logiskt uppbyggt, kan det inte vara självdefinierande eller självgenererande.

Nu var jag rätt säker på vad jag skrev men konsulterade A!
Min fråga till AI

En fråga om Gödels ofullständighetsteorem. jag har fått för mej att det i ett slutet axiomatiskt system går att producera ett oändligt antal logiska satser som är oavgörbara, alltså går inte bevisa men inte heller går att motbevisa. Stämmer detta?

Svaret från AI

Ja, din intuition är i princip korrekt! Gödels första ofullständighetsteorem säger att i varje konsistent formellt system som är tillräckligt kraftfullt för att uttrycka aritmetik, finns det sanna men oavgörbara satser—det vill säga satser som varken kan bevisas eller motbevisas inom systemet.

Det innebär att det alltid finns utsagor som ligger utanför systemets bevisförmåga, och eftersom formella system kan generera oändligt många satser, kan det också finnas oändligt många oavgörbara satser. Detta beror på att systemet inte kan bevisa sin egen konsistens.

xion

Inläggav xion » 16 maj 2025 06:01

Mlw skrev:
xion skrev:Matematiken är väl imaginär i sig själv. Den finns inte utanför oss själva.
Därför är väl tidsaxeln också imaginär.

Enligt ett platoniskt synsätt så existerar matematiken utanför oss, såväl som inom oss. Trots allt är ekvationen 2+2=4 sann även om ingen tänkte på det. Matematiken visar "orimlig effektivitet" i att beskriva naturen och matematiska strukturer upptäcks i naturen innan vi konstruerat dem. Matematiker upplever att de upptäcker, inte uppfinner matematiska sanningar, och samma matematiska strukturer upptäcks oberoende av varandra i olika kulturer, vilket inte skulle vara fallet om matematiken vore helt subjektiv.

Intressant fråga som ansluter till frågan om hönan och ägget.
Matematiken är ett språk och vi måste ha undervisning för att komma förbi det elementära som andra djur också är medvetna om.

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 16 maj 2025 06:13

hakkapeliitta skrev:
Mlw skrev:Nej, ett sådant system som är "självgenererande som en oändlig loop av påståenden" finns inte. Russell och Whitehead försökte skapa ett sådant självgenererande system, men misslyckades eftersom systemet oundvikligen måste acceptera sanningar som ligger utanför det självt. Det finns helt enkelt inga logiska evighetsmaskiner. Följaktligen, om universum är logiskt uppbyggt, kan det inte vara självdefinierande eller självgenererande.

Nu var jag rätt säker på vad jag skrev men konsulterade A!
Min fråga till AI

En fråga om Gödels ofullständighetsteorem. jag har fått för mej att det i ett slutet axiomatiskt system går att producera ett oändligt antal logiska satser som är oavgörbara, alltså går inte bevisa men inte heller går att motbevisa. Stämmer detta?

Svaret från AI

Ja, din intuition är i princip korrekt! Gödels första ofullständighetsteorem säger att i varje konsistent formellt system som är tillräckligt kraftfullt för att uttrycka aritmetik, finns det sanna men oavgörbara satser—det vill säga satser som varken kan bevisas eller motbevisas inom systemet.

Det innebär att det alltid finns utsagor som ligger utanför systemets bevisförmåga, och eftersom formella system kan generera oändligt många satser, kan det också finnas oändligt många oavgörbara satser. Detta beror på att systemet inte kan bevisa sin egen konsistens.

Systemet kan inte bevisa sin egen konsistens och därför varken skapa en ändlig eller oändlig loop av bevisbara satser. Universums logiska uppbyggnad har alltså inte sanningen om sig själv.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 16 maj 2025 08:01

Mlw skrev:Systemet kan inte bevisa sin egen konsistens och därför varken skapa en ändlig eller oändlig loop av bevisbara satser. Universums logiska uppbyggnad har alltså inte sanningen om sig själv.

Vad är en ändlig loop?
Sen skrev jag inte att det i ett slutet logiskt system finns oändligt många bevisbara satser, skrev tvärtom att det finns oändligt många oavgörbara satser.

xion

Inläggav xion » 16 maj 2025 08:08

xion skrev:
Mlw skrev:
xion skrev:Matematiken är väl imaginär i sig själv. Den finns inte utanför oss själva.
Därför är väl tidsaxeln också imaginär.

Enligt ett platoniskt synsätt så existerar matematiken utanför oss, såväl som inom oss. Trots allt är ekvationen 2+2=4 sann även om ingen tänkte på det. Matematiken visar "orimlig effektivitet" i att beskriva naturen och matematiska strukturer upptäcks i naturen innan vi konstruerat dem. Matematiker upplever att de upptäcker, inte uppfinner matematiska sanningar, och samma matematiska strukturer upptäcks oberoende av varandra i olika kulturer, vilket inte skulle vara fallet om matematiken vore helt subjektiv.

Intressant fråga som ansluter till frågan om hönan och ägget.
Matematiken är ett språk och vi måste ha undervisning för att komma förbi det elementära som andra djur också är medvetna om.

Man kan tillexempel undra varför allt synes vara ordnat i matematiska samband.
Kan det ha något att göra med den klusterfunktion som kan observeras i stort som smått.
Utan denna funktion skulle allt vara kaos och inget skulle förmodligen kunna existera.
Klusterfunktionen är förmodligen en förutsättning både för universum och livet på Jorden.
Matematiken är kanske klusterfunktionens manifestation av sin existens.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 16 maj 2025 08:37

Mlw skrev:Systemet kan inte bevisa sin egen konsistens och därför varken skapa en ändlig eller oändlig loop av bevisbara satser.
Universums logiska uppbyggnad har alltså inte sanningen om sig själv.

"Doubt is the origin of wisdom."

Vi förefaller vara överens. :)

Gödels ofullständighetsteorem refererar, enligt min personliga tolkning, isolerat till matematikens
regelverk, som i sin tur refererar till den atomärt baserade "nivå-logik" som kännetecknar den
förnimbara "atomära" verkligheten.
Det är således atomens struktur som är bestämmande för såväl nivå som "upplösning".
Konceptet är, till skillnad mot detta, ej att betrakta som baserat på en ren matematisk härledning,
utan skall ses som en kombination av matematik, och aktuella ”metafysiska” principer.
Därigenom erhålls tillgång till en annan mer inkluderande kompletterad strukturell nivå, och de
tolkningsmöjligheter detta medför. Konceptet erbjuder därigenom en mer "högupplöst" bild av
universum, men ej den kompletta bilden, vilken sannolikt befinner sig utom räckhåll för oss.

Notera att ingen ännu har kunnat förklara hur ”jaget”, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt !
Likväl används matematik, baserad på förnimmelsen, som om det vore en absolut sanning !
När universum av forskare och fysiker därför tilldelas egenskaper, som är rent atomära till sin karaktär,
och enbart baseras på matematik vars regelverk är utformat för att återspegla den förnimbara verkligheten,
finns det, enligt min personliga uppfattning, skäl till att förhålla sig något skeptisk.

Låter man sig duperas av personer ”som vet”, och som kräver atomär ”evidens”, och inte är insatta
i konceptets redovisade samband, är det förståeligt om man kommer till slutsatsen att man är ateist.
Begrunda därför gärna följande citat, tagna från konceptet, med anknytning till aktuell frågeställning.
På köpet finner ni förhoppningsvis att konceptet och Gödels ofullständighetsteorem inte motsäger varandra,

• ”Diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID, redan existerar.
Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella frågor om
universum utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och
natur, och vad rum och tid representerar på basal nivå.”.

• ”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur
skall utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och
komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen /
förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

• Att formulera en grundhypotes inom fysiken baserat på vardagliga begrepp och storheter,
utan att fullt ut bemästra inledande Citat A och B, samt vad medvetandet representerar, är av
logiska orsaker sannolikt ett oöverstigligt problem.
OBSERVERA därför att oavsett vad som utgör BÄRANDE GRUNDHYPOTES så krävs det
något som det som hävdas REFERERAR till
. Den motiverade frågan konceptet ställer,
med anledning av detta, är om det förekommer någon sådan referens i universum?
Såvitt jag erfarit har ingen trovärdigt presenterat en sådan referens !

• Inom all vetenskap, inkl fysiken, används matematik, som ett elegant verktyg för att bättre
hantera, förklara och förstå komplicerade samband, men då alltid med referens till vår ”verklighet”.
Verkligheten är beroende av ”jaget” som är ett undflyende begrepp ingen kunnat definiera.
Matematikens regelverk utgår dock från vårt medvetande, som bygger på erfarenheter av det vi,
via våra sinnen, anser oss förnimma i det atomära perspektivet, refererande till ”vårt reella rum”.
Min personliga uppfattning, efter att ha begrundat Eulers formel, är att vårt medvetande därutöver
även innefattar samband/mekanismer av något vi saknar förmåga att förnimma.
Det går därför ej att utesluta att medvetandets begränsningar även indirekt påverkar matematiken.
Därav följdfrågan, hur långt sträcker sig matematikens förmåga och kapacitet att beskriva och förutse
annat än verklighetens atomärt betingade egenskaper, m a o, HUR GOD ÄR SIKTEN ?

• Matematik är generellt sett ett mycket elegant verktyg i atomära sammanhang, men att hävda
att ”universum är matematik”, utan att ha besvarat frågan, och där universum som i föreliggande
koncept, innefattar ÖMSESIDIGA KOMPLEXA SKALÄRA RELATIONER, förefaller därför vara en i
sammanhanget något förhastad slutsats. Matematiken behöver sannolikt kompletteras med principer,
så som i konceptet, när steget tas från vår reella verklighet till den metafysiska världen och dess
dolda samband, belägna ”bortom bergen blommorna och sången”.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=52sj6LXRlIE
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 18 maj 2025 12:14

Raderat.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 19 maj 2025 13:30

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Tänk dig en pil → och så vrider du den 90 grader, då ser du endast en punkt ·.
Du kan se det som skilda referensberoende PERSPEKTIV.

Jodå, jag förstår vad du skriver.

Felet flertalet läsare förefaller begå är att man inte först läser och begrundar konceptet i sin helhet,
innan man optimistiskt och lösryckt ställer en isolerad detaljfråga. Att enkelt besvara komplicerade
frågor rörande konceptet utan att känna till hur påläst den ofta anonyme frågeställaren är, är på förhand
dömt att misslyckas. När du nu ställer frågor om vad ”verkligheten” representerar, är därför min spontana
återkommande reaktion, var ska jag börja, hur mycket har man förstått av tidigare förklaringar ?
När jag, till de som varit mest kritiska till konceptet, ställt frågan vad de har för bakgrund, och om de vill
förklara vad de hitintills förstått av konceptet, har svaren konsekvent uteblivit.
Följden blir att man därigenom omöjliggör för mig att ge väl underbyggda svar, och då blir en fortsatt
diskussion/medverkan både ointressant och meningslös, ur mitt författar-perspektiv.
Så här har det sett ut under längre tid, och någon förändring till det bättre är tyvärr inte att hoppas på.

Det var mot denna bakgrund tanken och avsikten med publiceringen av patentansökan tog form.
Målsättningen blev att formulera ett sammanfattande slutdokument, och då samtidigt bättre förklara och
lyfta fram betydelsen av den skalära differensen. Tidigare har jag undvikit att detaljerat beskriva den
metafysiska skalära differensen då den kan upplevas som alltför komplicerad och svårbegriplig, men den
bör finnas med här för att beskrivningen skall bli komplett och heltäckande. Det finns mer att beskriva,
men för att det ska vara motiverat att lägga tid på detta, måste först något framkomma som bekräftar att
den nuvarande texten går att förstå, och där kan jag uppgivet konstatera att vi tyvärr inte befinner oss ännu.

Som jag nämnt tidigare uppfattar jag mig som en udda figur här på FF, som inte passar in i bilden.
Texten som ligger till grund för den här tråden omfattar ett koncentrat på drygt 60 sidor.
Inte nog med att omfattningen är över det normala, den är även krävande såtillvida att vissa
förkunskaper krävs. Det var ursprungligen tänkt att texten skulle bli lättare att förstå, men nu i efterhand
inser jag att det sannolikt är omöjligt att enkelt beskriva ”ömsesidig komplex skalär differens” så principen
blir begriplig för flertalet.

För att återgå till din fråga ang verklighetens natur, du skriver citat, ”Är det inte snarare de observationer,
experiment och mätdata som vetenskapen refererar till – alltså vår erfarenhetsvärld, inte verkligheten i sig
?"
Detta berör den intressanta frågan om vad ”verkligheten” egentligen representerar, och om den förnimbara
verkligheten är en skenbar illusion, skapad av bakomliggande metafysiska samband ?
Det är den typen av frågor som motiverar följande citat,
OBSERVERA därför att oavsett vad som utgör BÄRANDE GRUNDHYPOTES så krävs det något som det
som hävdas REFERERAR till.
Detta gäller givetvis även för verkligheten, så hur lyder ditt ev svar ?

En fingervisning om hur jag personligen ser på begreppet verklighet, och dess metafysiska bakgrund,
kan beskrivas med hjälp av följande punkter,

• VERKLIGHETEN beskrivs som funktion av komplex växelverkan, VXV, på fältnivå.
• EULERs formel verifierar indirekt VXV.
• VXV, mellan kommunicerande atomer, eftersträvar att neutralisera obalans.
• OBALANSEN är beroende av atomens ”egenstruktur”.
• SKALFAKTOR och den ”SFÄRISKA” formen är av fundamental betydelse för VXV.
• VXV är REFERENSBEROENDE och därigenom även RELATIVISTISK till sin natur.
• UNIVERSUM gestaltas därigenom av observatörens ”egenstruktur”.
• VXV beskrivs via DRP, MP, TRIGONOMETRISKA och HYPERBOLISKA funktioner.
• HYPERBELN är den geometriska orten för en punkt P i planet, vars avstånd till två givna punkter,
brännpunkterna, har en konstant differens (jmf förankringar/”referens-punkter” via MP !).
• HYPERBELN kan här, under givna omständigheter/förutsättningar, ur atomärt perspektiv, betraktas
som ett matematiskt verktyg, för att SKALÄRT balansera ”sfärisk/cirkulär” förändring, inom ramen för vxv.
• MASKERINGSPRINCIPEN, MP, kan betraktas innefatta ”SKF-inverterad” hyperbel-funktion.
• TRIGONOMETRISKA funktioner definieras reellt via enhets-cirkel, x² + y² = +1
• HYPERBOLISKA funktioner definieras med hjälp av enhets-hyperbel, x² ‒ y² = +1
• x² ‒ y² = 1 , inverterat via MP, SKF-DIFF och i, ger atomärt, ‒x² + y² = ‒1
• Mycket förenklat skriver vi balansen som (x² + y²) + (‒x² + y²) = 2y²
• 2y² är det som återstår, som funktion av, av atomen förorsakad egenstruktur-obalans (”sidställning”).
• Den beskrivna kvadratiska ”atomära” vxv-relationen ger således vxv-koordinaterna, √2 y² = ±y√2
• Den för konceptet intressanta konsekvensen av detta är att till följd av multipliceringen
med i, beskrivet som DUBBEL-ROT, saknar de hyperboliska funktionerna reella perioder.
• Det är bl a BALANSERING av denna, i det atomära” perspektivet, ”avsaknad”, som konceptet beskriver,
som ett ”ömsesidigt” baserat BALANSRESONEMANG.
• RUM, TID och KRAFT inkl GRAVITATION är konsekvenser av ovanstående, och refererar till skilda referenser.
• De skilda referenserna/förankringarna påverkar tolkningen av ESR.

Avslutar nu tillfälligt min medverkan i denna tråd, då min fru kräver att väntande arbete i trädgården
måste prioriteras. Eventuellt återkommer jag senare.

Pax vobiscum.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 maj 2025 14:51

Illusionen skrev:För att återgå till din fråga ang verklighetens natur, du skriver citat, ”Är det inte snarare de observationer,
experiment och mätdata som vetenskapen refererar till – alltså vår erfarenhetsvärld, inte verkligheten i sig
?"
Detta berör den intressanta frågan om vad ”verkligheten” egentligen representerar, och om den förnimbara
verkligheten är en skenbar illusion, skapad av bakomliggande metafysiska samband ?
OBSERVERA därför att oavsett vad som utgör BÄRANDE GRUNDHYPOTES så krävs det något som det

Vetenskapen bygger på observationer, testbara hypoteser och replikering – den söker objektiva sanningar genom metoder som kan granskas och bekräftas av andra forskare. Det är denna systematik som skiljer vetenskap från ren spekulation.
Hypotetiska teorier kan vara användbara som tankeverktyg, men de måste till slut visa på något konkret – antingen genom experimentella bevis eller genom matematiskt rigorös konsistens.
Att förstå gravitationen på djupet kan mycket väl vara en nyckel till att lösa några av de största mysterierna i fysiken. Einsteins allmänna relativitetsteori beskriver hur gravitation uppstår genom krökningen av rumtiden runt massiva objekt, vilket har bekräftats genom observationer av exempelvis gravitationslinser och gravitationsvågor. Men exakt varför rumtiden beter sig så är fortfarande en obesvarad fråga.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 20 maj 2025 08:10

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:För att återgå till din fråga ang verklighetens natur, du skriver citat, ”Är det inte snarare de observationer,
?"

Vetenskapen bygger på observationer, testbara hypoteser och replikering – den söker objektiva sanningar genom metoder som kan granskas och bekräftas av andra forskare. Det är denna systematik som skiljer vetenskap från ren spekulation.
Hypotetiska teorier kan vara användbara som tankeverktyg, men de måste till slut visa på något konkret – antingen genom experimentella bevis eller genom matematiskt rigorös konsistens.
Att förstå gravitationen på djupet kan mycket väl vara en nyckel till att lösa några av de största mysterierna i fysiken. Einsteins allmänna relativitetsteori beskriver hur gravitation uppstår genom krökningen av rumtiden runt massiva objekt, vilket har bekräftats genom observationer av exempelvis gravitationslinser och gravitationsvågor.
Men exakt varför rumtiden beter sig så är fortfarande en obesvarad fråga.

För mig är det inte en obesvarad fråga ! Försök acceptera att vi står för långt ifrån varandra,
i den här frågan, för att en fortsatt diskussion skall ha förutsättningar att bli meningsfull.
I konceptet (patent-ansökan) beskrivs den grundläggande metafysiska principen för,
TID, RUM, KRAFT inkl gravitation, och RELATIVITET.

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=AaEGwph2Qr4

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 maj 2025 08:35

Illusionen skrev:Försök acceptera att vi står för långt ifrån varandra, i den här frågan, för att en fortsatt diskussion skall ha förutsättningar att bli meningsfull. I konceptet (patent-ansökan) beskrivs den grundläggande metafysiska principen för, TID, RUM, KRAFT inkl gravitation, och RELATIVITET.

Jadå, det är inte så svårt att acceptera. Att ändra principerna för vad som anses vara vetenskap är i stort sett omöjligt. Men det finns en väg och det är att följa de enkla principer som leder till ny kunskap.

Galileo Galilei and Doge of Venice.jpg
Galileo Galilei and Doge of Venice.jpg (144.79 KiB) Visad 3412 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 21 maj 2025 13:35

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Försök acceptera att vi står för långt ifrån varandra, i den här frågan, för att en fortsatt diskussion skall ha förutsättningar att bli meningsfull. I konceptet (patent-ansökan) beskrivs den grundläggande metafysiska principen för, TID, RUM, KRAFT inkl gravitation, och RELATIVITET.

Jadå, det är inte så svårt att acceptera.
Att ändra principerna för vad som anses vara vetenskap är i stort sett omöjligt.
Men det finns en väg och det är att följa de enkla principer som leder till ny kunskap.

Min personliga uppfattning är att du, och några ytterligare, av någon för mig okänd anledning,
felaktigt likställer egenskaper som kännetecknar verklighet respektive metafysik.
Vetenskap grundar sig på den förnimbara, av atomens struktur formad/stipulerad, verklighet.
Metafysik refererar inte till den atomära strukturen, utan till det basala dolda/bakomliggande.
Det basala är ej direkt förnimbart, men återspeglas indirekt av Maxwells och Eulers ekvationer.
De principer konceptet tillämpar kan ses som de ”verktyg” som krävs för att dessa ekvationer
skall reduceras till enkla överskott och underskott inom ramen för en atomär modell.
Att ändra principerna för vad som anses vara vetenskap är alltså inte aktuellt. :)

Citat från kapitel 19,

”Ateister hämtar till övervägande del sina argument genom att citera religiösa skrifter.
Kardinalfelet man därvid gör sig skyldig till är att man i sin argumentering reservationslöst,
utan motivering, begränsar sig till användande av våra mänskliga begrepp och storheter.
Om man begränsar diskussionen till att enbart handla om religion har man m a o underordnat
sig en verklighetsuppfattning/tolkning med mänskligt ursprung.”

När man trots dessa förklaringar envisas med att återkommande raljera och kräva atomär
”evidens” för att ett högre samband, Gud, ”existerar”, bekräftar man för mig att man trots alla
förklaringar inte förstår det konceptet beskriver.

Pax vobiscum.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 maj 2025 17:01

Illusionen skrev:Min personliga uppfattning är att du, och några ytterligare, av någon för mig okänd anledning,
felaktigt likställer egenskaper som kännetecknar verklighet respektive metafysik.

Jag tror jag förstår vad du syftar på, att ontologiska utsagor i möjligaste mån måste kunna verifieras. Det finns även ett antal postulat att som antas som grundläggande villkor för påståenden inom teorins ramverk.
Illusionen skrev:Vetenskap grundar sig på den förnimbara, av atomens struktur formad/stipulerad, verklighet.

Vetenskapliga områden som teoretisk fysik, matematik, psykologi, kosmologi är väl inte förnimbara?
Illusionen skrev:Metafysik refererar inte till den atomära strukturen, utan till det basala dolda/bakomliggande.

Ontologin handlar om det som ligger till grund för det empiriskt observerbara.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 21 maj 2025 18:38

Det är alltså t ex jag, ateisten Hubert, som inte fattar att du har bevisat Guds existens?
Illusionen skrev:När man trots dessa förklaringar envisas med att återkommande raljera och kräva atomär
”evidens” för att ett högre samband, Gud, ”existerar”, bekräftar man för mig att man trots alla
Pax vobiscum.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 21 maj 2025 19:24

Hubert skrev:Det är alltså t ex jag, ateisten Hubert, som inte fattar att du har bevisat Guds existens?
Illusionen skrev:När man trots dessa förklaringar envisas med att återkommande raljera och kräva atomär
Pax vobiscum.

Du läser fortfarande mina "banala" inlägg Hubert ! :)

Citat från kapitel 19,

”Därutöver ska läggas det jag inledningsvis skriver citat, ”Det innebär att aktuella begrepp/
fenomen, liksom ”jaget", helt saknar en välgrundad FÖRANKRING.
Mot denna bakgrund går det enligt konceptet ej att utesluta att verkligheten, i vår mänskliga
tappning, är en selektiv ”tolkning” av något imaginärt/överordnat, m a o en typ av illusion.”

En intressant fråga med anledning av detta är hur ateisten förhåller sig till det faktum att
aktuella förankringar avseende RUM, TID och ”JAGET” saknas ?

Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t
möjligt att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar” ?

Det är mot ovanstående bakgrund jag hävdar att frågeställningen om "jaget" är att betrakta som
en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”), alternativt
verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), återstår att besvara.

Vad man däremot kan hävda, är att konceptet, inte minst ur ett teologiskt perspektiv, erbjuder
fascinerande tolkningsmöjligheter, bortom ateistens i sammanhanget ofta begränsade rent
atomära argumentering.

Om ateismen vill se sig som en intellektuell kraft att räkna med, bör ateisten förslagsvis börja
med att ta del av föreliggande koncepts budskap, och bejaka att livet, betraktat ur det begränsade
atomära verklighetsperspektivet, fortfarande är ett ”perspektivgränsöverskridande” mysterium.”

/ Illusionen

Återgå till "Naturvetenskap"