Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Moderator: Moderatorgruppen

Är det mer skamligt för en kvinna att ha många sexpartners, än det är för en man?

Ja
12
43%
Nej
16
57%

Antal röster: 28

Användarvisningsbild
Plepple

Re: Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Inläggav Plepple » 30 aug 2008 03:25

henryt skrev:Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?

En kvinna räknas då som slampa, medans en man som cool. Oavsätt om alla vill att det ska vara så, eller inte.

Har det att göra med att när en kvinna vill ha en man så bryr hon sig inte om han haft många sex partners innan? Men när en man ska välja sin kvinna så vill han oavsätt om han erkänner det eller inte ha en kvinna som inte varit med så många?

Det jag skulle vilja påstå, tillhör saken att män, söker kvinnans uppmärksamhet, precis som pojkarna vid dagiset retar flickan de tycker om, för att få flickans uppmärksamhet. Nu gör jag givetvis en antagelse.

Troligen beror det på männens/kvinnornas uppväxt. Kvinnorna brukar ju växa upp med fina dockor, rosa kläder och de blir behandlade som om de vore skörare än pojkar, d.v.s, med en större "mjukhet".

Därför vill kvinnan att mannen skall upp-passa henne mjukt och fint, medan männen tror att kvinnan inte kommer tag illa av lite hårdare metoder...

Men, det handlar helt enkelt om uppmärksamhet, och eftersom det kanske handlar om lite äldre personer än 5-12 år, så vill man ju inte känna sig barnslig. Därför tar man det till nästan extrema nivåer, så att det liknar hat, mer än försök till uppmärksamhet.

Jag anser detta, då jag går på egen erfarenhet. Jag har haft många "olika" personligheter, aggressiva, passiva o.s.v. Och jag kan blicka tillbaka nu, och analysera vad jag tyckte/kände då...

Ett "bra" sätt att gå emot detta, skulle nog vara att ge denna person uppmärksamhet. Positiv sådan, där du neutralt-kärleksfullt berättar någonting för personen, så andra kvinnor/individer/mannen själv slipper handskas med sådan "ilska" i framtiden... :3
:3

Lucriette

Inläggav Lucriette » 06 sep 2008 23:48

Henryt skrev: "Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?
En kvinna räknas då som slampa, medans en man som cool. Oavsätt om alla vill att det ska vara så, eller inte.
Har det att göra med att när en kvinna vill ha en man så bryr hon sig inte om han haft många sex partners innan? Men när en man ska välja sin kvinna så vill han oavsätt om han erkänner det eller inte ha en kvinna som inte varit med så många?"

Vad samhället anser om skamligt eller inte kan jag inte uttala mig om, men om en kvinna väljer en man bland 30 andra män, det är väl en anledning till att känna sig speciell? Om en kvinna som varit med 1 man och väljer att leva med man 2. Vilken anledning har man 2 att känna sig speciell?

Användarvisningsbild
Plepple

Inläggav Plepple » 07 sep 2008 15:06

Lucriette skrev:Henryt skrev: Vilken anledning har man 2 att känna sig speciell?

Jo, eftersom han uppfattar hennes val mellan de båda som en sorts kamp mellan män. Och, då hon valde man två, kommer man två känna sig speciell, då han vann över en annan man i "direktkamp"... :3
:3

Reg

Re: Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Inläggav Reg » 08 sep 2008 21:00

Justin Case skrev: kvinnans gener och mannens gener har olika agendor. [...] Därför är samhället inte lika tillåtande till att kvinnor ligger med många
Behöver generna lite hjälp från samhället? Är generna inte tillräckligt bestämmande så att de kan fungera utan kulturens hjälpmedel?

Jag visste för övrigt inte att det var möjligt att undvika följa sitt genetiskt program. Men om det är en biologisk möjlighet är det kanske en bra idé, att straffa de som inte följer det. Om vi börjar tillåta sådant, var kan det sluta? Vill man verkligen leva i en värld där de blåögda plötsligt får bestämma sig för att få bruna ögon? Det skulle säkert orsaka kaos.

Jo, det borde vara skamligt att inte följa sitt genetiskt program.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 sep 2008 00:57

Jag börjar undra hur skamligt det kan vara att inte ha sex överhuvudtaget
samt om det är skamligt att inte kunna känna skam alls? :oops:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 sep 2008 07:04

Zokrates skrev:Jag börjar undra hur skamligt det kan vara att inte ha sex överhuvudtaget
samt om det är skamligt att inte kunna känna skam alls? :oops:

Att inte ha sex är väl något av det mest tabubelagda som finns på (a-)sexualitetens område, om man anses vara i sexuellt aktiv ålder och inte är munk eller nunna av något slag... Att berätta om onani kring kaffebordet på jobbet  är väl inte heller så poppis. Fast tanterna på jobbet satt häromdagen och berättade om hotande inkontinens och vikten av kniiip. Verkar inte lika skamligt som för män att berätta om eventuell impotens.

Likaså måste det vara oerhört skamligt att inte känna någon skam när omvärlden tycker man borde... Skamlöshetens skam...

Med vänlig hälsning

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Calle Fredrikson

Inläggav Calle Fredrikson » 13 sep 2008 19:43

Skam kan man känna man när man tror att ens handlingar inte är förenade med sina egna eller andras moraliska uppfattingar. Moraliska regler är överenskommelser mellan människor (om än påtvingade). Det är alltså skamligt för en kvinna att ha sex många olika därför att tillräckligt många tycker så. Om många människor tycker samma sak skapas en social kontruktion som kan betraktas som ett sant påstående om (den sociala) verkligheten. Det är alltså långt, långt , lååååångt ifrån självklart att kvinnor borde skämmas mer än män. Någon eventuell biologisk disposition för skam hos kvinnor i detta sammanhang är högst osannolik eftersom det inte skulle gynna den mänskliga artens reproduktion. I själva verket suger denna uppfattning kuk, men det kanske är ett sidospår från ämnet?

Mcg

Inläggav Mcg » 16 okt 2008 18:18

Jag tycker att det är värre om en kvinna ligger med många, jag vet inte varför men jag gör det bara kan inte ändra min åsikt.
Jag tror det är biologiskt och kanske simpelt, om en kvinna redan legat med någon och är befruktad är hon inte utav intresse att para sig med. Ganska simpelt medans JAG strävar efter att vara alfa hannen och para mig med flera kvinnor och föra min styrka, int osv vidare, om jag lyckas blir jag respekterad för jag blivit vald utav många kvinnor.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 okt 2008 20:18

Biologiskt är det inte, då biologin inte bryr sig om en kvinna haft många partners eller inte, det enda viktiga för biologin är att kvinnan är fruktsam.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 okt 2008 21:24

Apropå sex, läste jag nyligen att 66 procent av de tillfrågade kvinnorna i en undersökning ville kriminalisera försäljningen av sex, ( som lagen är utformad idag är det bara köparen av sex som är kriminell ) väldigt intressant att se, rent av överraskande. Undrar just om det är konkurrensen de vill slippa på denna köttmarknad, för det är ju det det är, håll med! :D

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 okt 2008 21:47

Det är ju inte konkurrensen om männen, utan om männens plånböcker. Fy fan vilken cynism. Hehehe. Zokrates, för helvete!

Mcg

Inläggav Mcg » 17 okt 2008 00:04

Ja om det inte är biologiskt så kanske det beror på mäns rädsla att inte vara den bästa hon haft? desto flera hon haft ökar risken att man inte kan uppnå detta mål?

Samt att få något som många redan haft/uppnåt kanske inte lockar lika mycket som att ha något speciellt. Medan kvinnor kanske ser det på ett det annorlunda, om en man haft många kvinnor är det för han är något att ha.

säg gärna att jag har fel men berätta gärna hur det ligger till också :P

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 okt 2008 08:48

Du brottas med hjärnspöken, säger jag. Allt sånt där är ovidkommande. Förstår inte dina grubblerier.

Fareon
Kontakt:

Inläggav Fareon » 18 okt 2008 16:27

Är det mer skamligt för en kvinna att ha många sexpartners, än det är för en man?

Är inte hela frågeställningen lite föråldrad? Jag menar det på samma sätt som ordet oskuld är föråldrat. Det får det att låta som att efter du inte är oskuld längre så har du därmed gjort dig skyldig till något som i den kontexten måste anses som fult eller skamligt.

Borde inte frågan vara om vi anser att sex är något att skämmas över? Personligen tycker jag inte det, jag har svårt att se hur en av dom mest naturliga processer som vi alla härstammar ifrån kan vara nått att skämmas över.

Om vi tar det som traditionellt ansåg fel "sex utanför äktenskap" och vänder det till nått som passar lite bättre in idag "sex utan kärlek" så ser jag fortfarande inte att det är nått fel på det, alla som vart kära nån gång vet att det är stor skillnad på sex med nån man är kär i och nån som man träffar fem minuter före korgen stänger det är två helt skilda saker i min uppfattning som inte är kopplade till varandra. Sex med kärlek är underbart men det byter inte att man inte kan ha sex helt enkelt för att det är kul eller för att tillfredsställa sina lustar så länge man respekterar folks gränser och båda, eller fler om det är så man vill ha det, samtycker.
I hate everybody who loves me and they hate me to.

Zartax

Inläggav Zartax » 29 okt 2008 00:40

Avantgardet skrev:Biologiskt är det inte, då biologin inte bryr sig om en kvinna haft många partners eller inte, det enda viktiga för biologin är att kvinnan är fruktsam.

Ja, och att avkomman är bra.

Jag ser det som en skillnad i investering. När en kvinna blir på smällen är det 9 månaders risktagande, smärta och energiåtgång för att sedan ta hand om ungen tills den klarar sig själv. Därför är det viktigt att det blir rätt unge när det väl sker. Alltså kommer kvinnan vara kräsen. När en man gör en kvinna på smällen kan han gå vidare och göra nästa på smällen dan efter utan större konsekvenser. Han har alltså inga större problem med att inte vara kräsen och att sätta på allt som rör sig.

Detta har gjort att män och kvinnor har olika strategi när det gäller sex vilket i sin tur återspeglas i samhällets olika syn på skam vid sex hos de olika könen. När en man har knullat många är det en bragd eftersom kvinnor är kräsna. Han har åstadkommit något. När en kvinna har knullat många har hon bara låg standard, eftersom alla män redan är mer eller mindre villiga och hon kan välja.

Lite förenklat kanske, men i stort tror jag det stämmer hyfsat.

Återgå till "Filosofi"