henryt skrev:Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?
En kvinna räknas då som slampa, medans en man som cool. Oavsätt om alla vill att det ska vara så, eller inte.
Har det att göra med att när en kvinna vill ha en man så bryr hon sig inte om han haft många sex partners innan? Men när en man ska välja sin kvinna så vill han oavsätt om han erkänner det eller inte ha en kvinna som inte varit med så många?
Det jag skulle vilja påstå, tillhör saken att män, söker kvinnans uppmärksamhet, precis som pojkarna vid dagiset retar flickan de tycker om, för att få flickans uppmärksamhet. Nu gör jag givetvis en antagelse.
Troligen beror det på männens/kvinnornas uppväxt. Kvinnorna brukar ju växa upp med fina dockor, rosa kläder och de blir behandlade som om de vore skörare än pojkar, d.v.s, med en större "mjukhet".
Därför vill kvinnan att mannen skall upp-passa henne mjukt och fint, medan männen tror att kvinnan inte kommer tag illa av lite hårdare metoder...
Men, det handlar helt enkelt om uppmärksamhet, och eftersom det kanske handlar om lite äldre personer än 5-12 år, så vill man ju inte känna sig barnslig. Därför tar man det till nästan extrema nivåer, så att det liknar hat, mer än försök till uppmärksamhet.
Jag anser detta, då jag går på egen erfarenhet. Jag har haft många "olika" personligheter, aggressiva, passiva o.s.v. Och jag kan blicka tillbaka nu, och analysera vad jag tyckte/kände då...
Ett "bra" sätt att gå emot detta, skulle nog vara att ge denna person uppmärksamhet. Positiv sådan, där du neutralt-kärleksfullt berättar någonting för personen, så andra kvinnor/individer/mannen själv slipper handskas med sådan "ilska" i framtiden... :3