Människan äter alla djur. Tyvärr (?) äter inte alla djur människan.
Det är skillnaden.
Vad skiljer människan från andra?
Moderator: Moderatorgruppen
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche
- Avantgardet
Det som skiljer människor från andra:
1. Vi är skapade till Guds avbild
2. Vi står därav högst upp på näringskedjan
3. Vi har ett mycket avancerat tänkande och kan åstadkomma oändligt mycket mera än andra djur på jorden kan,vi regerar världen helt enkelt,Tacka Gud.
Sen finns det många många fler orsaker till vad som skiljer oss från djuren ,så som medvetande,tänkande osv
3. Vi har ett mycket avancerat tänkande och kan åstadkomma oändligt mycket mera än andra djur på jorden kan,vi regerar världen helt enkelt,Tacka Gud.
Sen finns det många många fler orsaker till vad som skiljer oss från djuren ,så som medvetande,tänkande osv
-
suchanother
- Avstängd
Markus skrev:Det som skiljer människor från andra:
Är det bra att stå högst upp på näringskedjan? Är det bra att ha ett
avancerat tänkande? Och framför allt, är det bra att regera världen?
Tänk på så mycket ansvar det kommer med de här egenskaperna,
klarar vi av att sköta världen? Jag tycker inte det.
Jag tror att
människan som alla andra djur saknar förmågan att ta det ansvaret.
Oavsätt om det skulle vara skalbaggar eller älgar eller människor som
styrde världen, tror jag inte att de skulle klara av det ansvar som krävs.
Jag är inte kristen och jag tror inte på någon religion, så jag tror inte att människan är "Guds avbild", jag kan bara se negativa saker som människan ställer till med, miljöförstöring och utrotning av djur t ex.
-
seniorcarne
Själen, så vitt vi vet. Om djuren har en själ, inte är automater så är skillnaden mer diffus.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Regerar vi världen? På riktigt eller bara till namnet? Någon som har koll på om myrorna betalar skatt?
Människan kan påverka världen, låt vara i större utsträckning än andra kategorier av levande varelser. Men att tänka sig att vi har någon sorts exekutiv makt över "naturen" är en chimär.
Människan kan påverka världen, låt vara i större utsträckning än andra kategorier av levande varelser. Men att tänka sig att vi har någon sorts exekutiv makt över "naturen" är en chimär.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Människan regerar världen,vi bebor nästan alla kontinenter ,vi kan uträtta så mycket! Vi kan förflytta oss som inga andra kan,vi har både ett språk i form av tal och skrift även s.k teckenspråk,det är ostridbart att vi står högst upp på näringskedjan ,det är mycket enkelt att förstå,vi människor är myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycket ,oändligt mycket värdefullare än djuren!!!!!!!!!!!!!!!!!! Detta är vad JAG tycker! Sedan ,med min livsåskådning,så tror jag människan är skapade av Gud och det är det fundamentala,jorden och universum är skapade av Gud ,från början var världen helt god ,den fria viljan,som Gud gav sina viktigaste varelser,människan har lett till att vissa människor har vänt sig ifrån Gud och därmed så tror jag det är det första steget till varför det onda uppstår.Universum är skapade av Gud ,herrens vägar är outgrundliga för oss,vårat medvetande räcker inte till att begripa Guds storhet och hur hela skapelsen hänger ihop,men vi behöver inte förstå,allena sätta vår till tro till Gud och leva efter den tron på Gud,Jesus Kristus,världens ända räddning.
- Avantgardet
Markus skrev:Människan regerar världen,vi bebor nästan alla kontinenter ,vi kan uträtta så mycket! Vi kan förflytta oss som inga andra kan,vi har både ett språk i form av tal och skrift även s.k teckenspråk,det är ostridbart att vi står högst upp på näringskedjan ,det är mycket enkelt att förstå,vi människor är myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycket ,oändligt mycket värdefullare än djuren!!!!!!!!!!!!!!!!!! Detta är vad JAG tycker! Sedan ,med min livsåskådning,så tror jag människan är skapade av Gud och det är det fundamentala,jorden och universum är skapade av Gud ,från början var världen helt god ,den fria viljan,som Gud gav sina viktigaste varelser,människan har lett till att vissa människor har vänt sig ifrån Gud och därmed så tror jag det är det första steget till varför det onda uppstår.Universum är skapade av Gud ,herrens vägar är outgrundliga för oss,vårat medvetande räcker inte till att begripa Guds storhet och hur hela skapelsen hänger ihop,men vi behöver inte förstå,allena sätta vår till tro till Gud och leva efter den tron på Gud,Jesus Kristus,världens ända räddning.
Har du funderat på att stanna upp nån gång och ta dig en funderare? Kan vara roligt det också, men du kanske känner dig trygg med ditt facit?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Markus skrev:Det som skiljer människor från andra:
Lite motsägelsefullt? Har Gud gett oss mer makt än hans egen? Jag trodde att Gud var allsmäktig, och då måste det ju vara han som regerar världen, eller hur?