Vad skiljer människan från andra?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 06 dec 2008 12:45

Människan äter alla djur. Tyvärr (?) äter inte alla djur människan.

Det är skillnaden.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 dec 2008 13:47

Vad som skiljer människan från andra är, ytterst sett, vad hon själv betraktar som utmärkande just för henne.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Markus

Inläggav Markus » 08 dec 2008 14:48

Det som skiljer människor från andra:
1. Vi är skapade till Guds avbild
2. Vi står därav högst upp på näringskedjan
3. Vi har ett mycket avancerat tänkande och kan åstadkomma oändligt mycket mera än andra djur på jorden kan,vi regerar världen helt enkelt,Tacka Gud.
Sen finns det många många fler orsaker till vad som skiljer oss från djuren ,så som medvetande,tänkande osv

LuDDish

Inläggav LuDDish » 08 dec 2008 16:48

tack gud
Sapere aude!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 16:56

Vänder mej mot paragraf 2)
Jag står inte högst upp på näringskedjan emedan jag är underhuggare och slickar nerifrån.

Vind
Kontakt:

Inläggav Vind » 19 dec 2008 03:40

Markus skrev:Det som skiljer människor från andra:
3. Vi har ett mycket avancerat tänkande och kan åstadkomma oändligt mycket mera än andra djur på jorden kan,vi regerar världen helt enkelt,Tacka Gud.
Sen finns det många många fler orsaker till vad som skiljer oss från djuren ,så som medvetande,tänkande osv

Är det bra att stå högst upp på näringskedjan? Är det bra att ha ett
avancerat tänkande? Och framför allt, är det bra att regera världen?
Tänk på så mycket ansvar det kommer med de här egenskaperna,
klarar vi av att sköta världen? Jag tycker inte det.

Jag tror att
människan som alla andra djur saknar förmågan att ta det ansvaret.

Oavsätt om det skulle vara skalbaggar eller älgar eller människor som
styrde världen, tror jag inte att de skulle klara av det ansvar som krävs.
Jag är inte kristen och jag tror inte på någon religion, så jag tror inte att människan är "Guds avbild", jag kan bara se negativa saker som människan ställer till med, miljöförstöring och utrotning av djur t ex.

seniorcarne

Inläggav seniorcarne » 21 dec 2008 00:34

Människan kan hållas ansvarig för sina handlingar, i alla fall flertalet av oss, så inte djuren.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 dec 2008 16:55

Själen, så vitt vi vet. Om djuren har en själ, inte är automater så är skillnaden mer diffus.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 21 dec 2008 22:29

Regerar vi världen? På riktigt eller bara till namnet? Någon som har koll på om myrorna betalar skatt?

Människan kan påverka världen, låt vara i större utsträckning än andra kategorier av levande varelser. Men att tänka sig att vi har någon sorts exekutiv makt över "naturen" är en chimär.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Markus

Inläggav Markus » 15 jan 2009 21:36

Människan regerar världen,vi bebor nästan alla kontinenter ,vi kan uträtta så mycket! Vi kan förflytta oss som inga andra kan,vi har både ett språk i form av tal och skrift även s.k teckenspråk,det är ostridbart att vi står högst upp på näringskedjan ,det är mycket enkelt att förstå,vi människor är myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycket ,oändligt mycket värdefullare än djuren!!!!!!!!!!!!!!!!!! Detta är vad JAG tycker! Sedan ,med min livsåskådning,så tror jag människan är skapade av Gud och det är det fundamentala,jorden och universum är skapade av Gud ,från början var världen helt god ,den fria viljan,som Gud gav sina viktigaste varelser,människan har lett till att vissa människor har vänt sig ifrån Gud och därmed  så tror jag det är det första steget till varför det onda uppstår.Universum är skapade av Gud ,herrens vägar är outgrundliga för oss,vårat medvetande räcker inte till att begripa Guds storhet och hur hela skapelsen hänger ihop,men vi behöver inte förstå,allena sätta vår till tro till Gud och leva efter den tron på Gud,Jesus Kristus,världens ända räddning.

Jomf

Inläggav Jomf » 15 jan 2009 23:58

Det som är intressant är att dom saker som har nämnts är uppenbara fysiska egenskaper hos människan i jämförelse med andra raser.

Min tanke är, att även om vi är samma ras, är vi annorlunda i jämförelse med varann.
Life is what you make it - quite literally.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jan 2009 00:03

Markus skrev:Människan regerar världen,vi bebor nästan alla kontinenter ,vi kan uträtta så mycket! Vi kan förflytta oss som inga andra kan,vi har både ett språk i form av tal och skrift även s.k teckenspråk,det är ostridbart att vi står högst upp på näringskedjan ,det är mycket enkelt att förstå,vi människor är myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycket ,oändligt mycket värdefullare än djuren!!!!!!!!!!!!!!!!!! Detta är vad JAG tycker! Sedan ,med min livsåskådning,så tror jag människan är skapade av Gud och det är det fundamentala,jorden och universum är skapade av Gud ,från början var världen helt god ,den fria viljan,som Gud gav sina viktigaste varelser,människan har lett till att vissa människor har vänt sig ifrån Gud och därmed  så tror jag det är det första steget till varför det onda uppstår.Universum är skapade av Gud ,herrens vägar är outgrundliga för oss,vårat medvetande räcker inte till att begripa Guds storhet och hur hela skapelsen hänger ihop,men vi behöver inte förstå,allena sätta vår till tro till Gud och leva efter den tron på Gud,Jesus Kristus,världens ända räddning.

:lol:

Har du funderat på att stanna upp nån gång och ta dig en funderare? Kan vara roligt det också, men du kanske känner dig trygg med ditt facit?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 16 jan 2009 10:56

LJUSUPPLEVELSE skrev:.
Sedan är det så att jag personligen föreställer mig universum som en enda stor maskin ... :)

mvh

Lite Emergens och Gaia där, eller? :)

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 16 jan 2009 11:05

Markus skrev:Det som skiljer människor från andra:

Lite motsägelsefullt? Har Gud gett oss mer makt än hans egen? Jag trodde att Gud var allsmäktig, och då måste det ju vara han som regerar världen, eller hur? :roll:

scirocco

Inläggav scirocco » 16 jan 2009 11:27

Vind,du är inte värd ditt namn,fråga indianerna. Markus du är ute och reser.Frågan är helt befängd.Inget skiljer oss åt från någonting.Vi är ett med naturen

Återgå till "Filosofi"