MacLaurin skrev:Algotezza skrev:Genom tidens och rummets synergetiska, objektiva samverkan, skapas och upprätthålles 4D-rummets enhet. Och så har ljuset en stor betydelse för att skapa och upprätthålla denna enhet. Nu trevar jag bara lite i mina aningar. Vet inte om detta är ett fruktbart perspektiv. Prövar mig fram. Jag är bara inte nöjd med bilden av tiden som linjär. Med tiden i sig som 2D finns kanske möjlighet att förklara maskhålstransporter och teleportation, tidsresor.
A
Men, alltså, det är ju ett faktum att vi kan röra oss fritt i tre dimensioner, men bara i en riktning och med en hastighet vi inte rår över själva i en. De tre dimensionerna kallar vi för rumsdimensioner och den fjärde för tid. Bara för att man kallar en av rumsdimensionerna för tid kommer inte sakens natur att förändras, det är ganska tydligt vilken riktning som är tid, och vilka som är rumsliga.
Nej, självfallet förändras inga fakta, men förklaringen kan bli en annan och förståelsen en annan av dessa fenomen. Vad vi anser vara deras natur är betingat av hur vi förklarar dem. Om en förklaring inte kan prövas eller leder till några praktiska konsekvenser kan man gladeligen strunta i den - om man inte roas av den som ett tankeexperiment eller en tankelek. En förklaring kan i princip aldrig ändra på sakernas tillstånd men vår syn på dem.
Vilken anser du vara tidens natur?
A