Marko skrev:okunnig,
Jag har erfarenheter om hur en teknisk lösning kan byggas,
i det vet jag samtidigt att mängder av variabler påverkar ett önskat resultat.
det går helt enkelt inte att bara bygga och göra en ritning och det blir som man tror.
inte ens efter ett bygge blir det som man tänkt sig. DeT är induktiva faktorer.
och att vi kommer att dö styrs av induktiva faktorer. du kan säga att alla blå varelser är rosa
det är deduktivt. en teoretisk ide.. men som sagt, teori har inget med verkligheten att göra.
om något kan påverka ingångsmodulen så är det inte en stabil sats. den kan börja ocilera eller flippa över.
logiken kommer ge ut sant eller falskt oavsett vilket läge som ingångsmodulen har.
jag hade försökt undvika detta i logiken, men det funkar nog bara teoretiskt och inte i verkliga livet.
Jag är uppfinnare till hobby. Förr i tiden var jag uppfinnare som yrke. Jag var tillochmed den första anställda personalen i Göteborgs Uppfinnare Förening. Tekniska lösningar är något jag är väl bevandrad i. Likaså den mängd variabler som kan påverka ett önskat resultat. Teori och praktik är inte samma sak, det är vi också överens om. Men hur "vet" vi detta?
Jo, genom erfarenhet eller utbildning. Och vad är det? Minnen. Men vem har sagt att dina minnen är äkta? Tänk om du bara har existerat i några sekunder? Att alla dina minnen, och världen omkring dig, är fabricerad? Fabricerad enbart för att se hur en livsform agerar om den tror att den har funnits i flera år? Hur kan du motbevisa en sådan möjlighet? För att du har minnen som inte motbevisar varandra? Tja, om hela iden med den fabricerade världen och minnen var att lura dig att tro att du har funnits i flera år, vore det väl naturligt för vem det nu än är som fabricerade dem, att göra alla dina minnen, och den värld du just nu ser, överensstämmande? Bara för att allt VERKAR logiskt, betyder inte att du har funnits i flera år, det kan också betyda att de som fabricerade dina minnen och världen var långt mycket smartare än du är, och gjorde allt för att se till att det du minns och ser, inte kolliderar med varandra
Hur vet du att jag är verklig? Vid samma sekund som du har läst klart detta svar, uppfattar du det som ett minne. Kanske detta svar inte existerar alls? Bara ett fabricerat minne i din hjärna? Du kan ju försöka läsa detta svar igen, ord för ord. Men när du har läst ett ord, hur vet du att de ord som du TROR att du nyss läst verkligen finns? De kan också vara fabricerade minnen! Eller det ord...du...läser...just...nu... Hur vet du att det är du som läser dem, eller om det är någon annan kraft som tvingar dig att läsa orden en efter en? Som om du vore tvångsmatad? Försök sluta läsa nu! Sluta läs! Kom igen, du behöver inte läsa dessa ord, de är helt oväsentliga!
P.S. Haha, jag visste att du skulle läsa detta