SportFilosofen skrev:Vi var tvingade att kommunicera vårt behov av samarbete.
Det är detta jag sätter mig emot. Språket och dess beståndsdelar, ordet, kommer utifrån "jagets vilja att uttrycka sin medvetenhet". Kommunikationen har sitt ursprung ur ETT medvetandes uttryck till en annans/andras medvetande.
Se som exempel barnets skapande av språk - det är deras eget jags uttryck av deras egen medvetenhet. Att de sedan lär sig ett sedan tidigare använt språk är en annan sak. Detta sedan tidigare använda språkets beståndsdelar, orden, har dock samma sorts
ursprung som barnets egentillverkade språk.
Sedan kan du säkert se "överenskomna ordsbetydelser" - men det är inget annat än språkmissbruk och en bristande respekt för ordet. Något som leder människan in i omedvetenhetens och oförståndets domäner.
SportFilosofen skrev:Att jaget måste existera före språket, så som jag tolkar inlägget, håller jag inte med om. Senast jag tittade i en lärobok om barnets utvecklingspsykologi så var väl teorin att barnet inte kunde separera sig själv från modern och att detta var en rätt lång stegvis process.
Detta behov av en trygghetsmiljö i en, i barnets lilla medvetande, annars så stor och otrygg (stundom rent av kaotiska) värld betyder inte att det lilla barnet saknar begreppsbildaren (jaget) i sig själv.
SportFilosofen skrev:Vilken typ av "jag" och språk menar du?
Vuxna utvecklade "jag" i en intelektuell diskussion, eller "dä" språk hos jaget på en 1 åring?
Jag menar den enskilda människans jag, varesig detta är i en intellektuell diskussion eller i huvudet på en 1 åring. Att "vuxna" sedan tappat förståndet om vad deras jag egentligen är spelar mindre roll - de är ett och samma i dem båda.