Chrille skrev:Eller är det egenskaperna som är det övervägande skälet till att man känns som samma person. Om man är övervägande glad, ledsen, känslig, introvert, social, arg eller vad man nu vill beteckna sig som. Detta kanske iofs hör hemma i de tidigare kategorierna.
Jag vet inte om egenskaper brukar anses vara samma sak som minnen, men jag tycker på sätt och vis att man kan se dem som det. Vad du har för egenskaper beror på hur dina hjärnceller beter sig, och för att de ska bete sig på det sätt som upprätthåller de egenskaper som utmärker dig nu, måste det över tid ha bevarats information - minnen - i form av instruktioner till dessa hjärnceller att (fortsätta, eller gång på gång) bete sig på det sättet. Mig tycks det alltså vara så att allt som definierar vem man är är ens minnen - men med "minnen" menar jag då alltså även all den information i vår hjärna som inte normalt kallas för minnen eftersom de (normalt) inte är medvetna minnen. Jag menar minnen som på ett datachip. En "instruktionsbok" som innehåller all information som behövs för att man ska ha, och (tendera) fortsätta ha, de egenskaper man har.
Strängt taget: hur vet du egentligen att den person du tycker dig minnas dig ha varit som barn alls har funnits på riktigt? Varför skulle man inte i princip lika gärna kunna tänka sig att du och din omgivning bara är en datorsimulation och att det mesta av det du upplever dig ha minnen av att ha hänt i ditt liv bara är programmering gjord av den som skapat denna datorsimulation, så att t.ex. endast det du minns av de senaste två veckorna av ditt liv verkligen hänt dig på riktigt? Man kunde tänka dig att skaparen av den här datorsimulationen skapade dig för t.ex. två veckor sedan på ett sätt som påminner om när en rollspelare före ett rollspels start relativt snabbt bestämmer att hans karaktär i rollspelet ska ha de och de egenskaperna och den och den bakgrunden, utan att låta sin karaktär någonsin verkligen
genomgå något av detta som den från rollspelets start kommer att utan ifrågasättande betrakta som sin bakgrund? Med tanke på att många människor tycker om att spela rollspel, och med tanke på att vi människor genom vår teknikutveckling någon gång i framtiden kommer att kunna skapa medvetna virtuella varelser i virtuella världar likt en rollspelare skapar sina karaktärer, varför skulle då inte någon annan civilisation redan ha gjort detta, och varför skulle inte i så fall vi kunna vara medvetna rollspelskaraktärer skapade av en sådan civilisation, rollspelskaraktärer som bara
upplever sig ha en bakgrund (en historia, barndom, minnen från många år tillbaka) men som bara blivit programmerade till att uppleva sig ha det?