lynx skrev:Problemet är ju att om kvinnan inte säger "jag vill att vi går in på den där restaurangen" förstår förbluffade många män inte vinken där kvinnan vill att mannen ska vilja också. Missförstå mig rätt, jag älskar män, men en stor del av dem tycks för mig... ja, det är tröttsamt att prata med vuxna som har det enda vuxna attributet av ett fullvuxet könsorgan (vilket verkar uppta en hel del av deras tankar) men som för övrigt ter sig som begåvningshandikappade småbarn.
Viljan är ju inte fri därför går det att påverka och styra. Utgå ifrån att vi vill alla må bra(dvs bort med dåliga känslor och fram med bra). Tex "jag är jättehungrig och sugen på något gott och en ÖL, jag tror det kommer kännas jättebra om vi går in där". Då är du tydlig och mannen kan med sina känslor värdera vad du säger. (ljug inte dock, ange en orsak som är tydlig och går att förstå). Om manen ändå inte vill så kommer han antagligen ge en bra förklaring. Genom att han får veta tydligt vad det skulle betyda för dig så kan han sätta sig in i din situation bättre och han kan kanske gå in för att du ska må bättre(följer den goda vägen på rätt sätt). När han gör detta så kommer han få belöning genom att det känns trevligare i din närvaro och massa gott kommer att uppstå omkring er. Ljuger man så är något fel i förhållandet ofta tvingar man varandra till lögner för att man inte kan låta den andre vara fri. Lögnen leder inte till något gott eftersom att ljuga är att vara otydlig och dölja.
När man gör det goda måste det klart och tydligt framgå orsaken till att man gör det och vad resultatet förväntas bli. Viktig att komma ihåg att värderingen sker med känslorna och att vissa händelser i rummet kan ge upphov till olika känslor hos olika människor. Vackert är svårdefinerat ord, en cigg kan ge upphov till bra eller dåliga känslor beroende på vem som förnimmer, sedan kanske någon känner hat till en person som någon annan gillar. osv osv.
Dock är känslan i sig starkt definerad genom att känna den går inte att missförstå(om man kännt själv).
Om du tex tittar på hundar och tikars beteende så är det dem som bestämmer. Tyvärr använder även dessa negativa metoder. Hundar förstår ändå ganska bra att vara vänlig mot dem de tycker om. Både hunden och människan trivs i varandras sälskap(det känns bra). Därmed blir de viktiga för varandra och starka band kan bildas. Mellan människor skulle ju mycket starkare förhållanden kunna uppstå. Detta sker inte pga vi förstår inte hur vi fungerar så bra ännu.