Filosofi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Filosofi

Inläggav Pilatus » 30 maj 2013 18:43

Erkki skrev:Du häver ur dig en massa som egentligen inte säger någonting väsentligt i sammanhanget.

Citera det som du vill opponera mot i sak. Dina senaste postningar har endast sysslat med argumentum ad hominem. Det för inte diskussionen framåt. Framstår jag som petig med detaljer och oväsentligheter, citera då vad det är du finner svagt. Men ideliga personliga påhopp accepterar jag inte.
Moderator

Illusionen

Filosofi

Inläggav Illusionen » 30 maj 2013 18:52

När jag var ung fick jag rådet av min far, "tänk på att du kommer mycket längre med ett vänligt ord".
Underförstått att det inte alltid är så viktigt att "få rätt".

Hälsar
Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Filosofi

Inläggav Pilatus » 30 maj 2013 19:57

Illusionen skrev:När jag var ung fick jag rådet av min far, "tänk på att du kommer mycket längre med ett vänligt ord".
Underförstått att det inte alltid är så viktigt att "få rätt".

Du hade en klok far.
Moderator

förstår mig själv

Filosofi

Inläggav förstår mig själv » 31 maj 2013 11:09

Illusionen skrev:För några år sedan lyssnade jag på en forskare, som avslutade sitt föredrag med konstaterandet att ”människan i grunden fortfarande
är en girig och aggressiv apa”. Jag skulle här vilja göra tillägget, ”med självfixerade hanar som eftersträvar att vara dominanta”.

Tyvärr tror jag att alla civilisationer har en utmätt tid.
De har sin uppgång och efterföljande fall, vilket kan ses som ett mänskligt gissel.
Från att inledningsvis ha utvecklats utifrån människors behov och ideal, kulminerar samhällsskicket, och börjar därefter degenereras.
Det är i detta degenererande skede som samhällets maktelit blir allt mer inriktat på att befästa sin egen makt, privilegier och position,
på bekostnad av samhällsmedborgarnas intressen. Detta leder bl a till allt större orättvisor.
Se t ex hur politikerna i det längsta vill undvika att inrätta en författningsdomstol.
Det krävs troligen något extraordinärt för att bryta detta mönster, då systemet/apan vägrar att tumma på sitt maktbegär.

Personligen tycker jag det mest skrämmande och ödesmättade är att tydliga indikationer om att klimatet är på väg att haverera, ignoreras.
Är inte detta ett uppenbart tecken på ”systemfel” ?

Hälsar
Illusionen

Kvinnor och män har lite olika sätt att styra andra människor med tycker jag mig ha märkt. Jag tror män i högre utsträckning styr genom att få andra att vilja. Dvs då drivs de av något positivt. Kvinnor dock styr oftare genom att kräva lydnad "annars" blir det ännu värre. Självklart gäller detta inte alla men om man ska generallisera.

Håller helt med om civilisationen och att allt kommer att änndras. Så har det ju varit i historien att tex styrskick och religioner faller bort. Ofta är det "psykotiska" som styr, som inte kan visa tolerans mot annat än normen. Genom att visa tolerans så kommer belöningen bli ett bättre förnuft.

Jo det är ett systemfel. Man har inte förstått att utnytja mänskliga värden utan man har fokuserat på endel av det goda och det dåliga. Detta har lett till en materiell konsumtion. Och ja umgänge med mobiler osv.

Anne

Filosofi

Inläggav Anne » 31 maj 2013 11:16

förstår mig själv skrev:
Illusionen skrev:För några år sedan lyssnade jag på en forskare, som avslutade sitt föredrag med konstaterandet att ”människan i grunden fortfarande
är en girig och aggressiv apa”. Jag skulle här vilja göra tillägget, ”med självfixerade hanar som eftersträvar att vara dominanta”.

Tyvärr tror jag att alla civilisationer har en utmätt tid.
De har sin uppgång och efterföljande fall, vilket kan ses som ett mänskligt gissel.
Från att inledningsvis ha utvecklats utifrån människors behov och ideal, kulminerar samhällsskicket, och börjar därefter degenereras.
Det är i detta degenererande skede som samhällets maktelit blir allt mer inriktat på att befästa sin egen makt, privilegier och position,
på bekostnad av samhällsmedborgarnas intressen. Detta leder bl a till allt större orättvisor.
Se t ex hur politikerna i det längsta vill undvika att inrätta en författningsdomstol.
Det krävs troligen något extraordinärt för att bryta detta mönster, då systemet/apan vägrar att tumma på sitt maktbegär.

Personligen tycker jag det mest skrämmande och ödesmättade är att tydliga indikationer om att klimatet är på väg att haverera, ignoreras.
Är inte detta ett uppenbart tecken på ”systemfel” ?

Hälsar
Illusionen

Kvinnor och män har lite olika sätt att styra andra människor med tycker jag mig ha märkt. Jag tror män i högre utsträckning styr genom att få andra att vilja. Dvs då drivs de av något positivt. Kvinnor dock styr oftare genom att kräva lydnad "annars" blir det ännu värre. Självklart gäller detta inte alla men om man ska generallisera.

Håller helt med om civilisationen och att allt kommer att änndras. Så har det ju varit i historien att tex styrskick och religioner faller bort. Ofta är det "psykotiska" som styr, som inte kan visa tolerans mot annat än normen. Genom att visa tolerans så kommer belöningen bli ett bättre förnuft.

Jo det är ett systemfel. Man har inte förstått att utnytja mänskliga värden utan man har fokuserat på endel av det goda och det dåliga. Detta har lett till en materiell konsumtion. Och ja umgänge med mobiler osv.

Jag är kvinna. Jag är riktigt förbluffad över ditt, fms, återkommande till att styra andra; så här ska man göra enligt din modell av det t ex. Faktum är att det stör mig. Jag kan inte förneka att jag också styr min omgivning ibland. Jag kanske är stel i axlarna och behöver massage. Men inte fan vill jag stå med nåt sorts trollspö med omgivningen som robotar.

förstår mig själv

Filosofi

Inläggav förstår mig själv » 31 maj 2013 11:24

Om min modell stör dig förhindrar den dig att förstå mig iså fall?

förstår mig själv

Filosofi

Inläggav förstår mig själv » 31 maj 2013 11:28

Att vilja styra ja. Paradoxalt nog styr man bäst genom att låta folk vara "fria" och själva använda sina krafter enligt egen hjärna. Man kan ge information som är viktig till varandra på detta sätt styr man varandra genom att nya ideer uppstår.

Anne

Filosofi

Inläggav Anne » 31 maj 2013 11:29

På sätt och vis. Jag är inte förmögen att förstå, vet inte om jag ska vara tacksam för det eller inte, hur i helskotta man ska vilja styra sin omgivning i diktatoriska termer. Jag tycker att det är bedrövligt. Jag tror på kärlek och om du älskar någon bör du släppa den fri och kommer den tillbaks till dig då så är det kärlek på riktigt.

förstår mig själv

Filosofi

Inläggav förstår mig själv » 31 maj 2013 11:40

De som styr med negativa metoder, tvång orsakar lidande ja dessa får sitt "straff" genom att de upphör att utvecklas så länge de inte ändrar sitt sätt att vara.
De som "styr" med positiva metoder får belöningen i form av utveckling och positiva känslor och utveckling av sig själv och andra.

I och med att vi har den kultur, lagar, normer osv så är det svårt att komma ur sitt sätt att leva. Lagarna, normer osv är att styra med negativa metoder. Om man övergår till positiva metoder kommer verkligheten att förändras. Vi kan inte säga exakt hur men vi kan betrakta det, det goda som uppstår.

Anne

Filosofi

Inläggav Anne » 31 maj 2013 11:46

Så här är det ofta, förstår mig själv, som kanske ska koncentrera sig på att förstå andra. Ett vanligt kvinnligt drag är att säga ... ja, t ex "Det där ser ut som en trevlig restaurang." "Ja" svarar ofta den ordinära mannen och promenerar vidare. Är det så förbaskat svårt att förstå?! Även om man kan vara Selma så kanske man inte vill det.

förstår mig själv

Filosofi

Inläggav förstår mig själv » 31 maj 2013 11:56

lynx skrev:Så här är det ofta, förstår mig själv, som kanske ska koncentrera sig på att förstå andra. Ett vanligt kvinnligt drag är att säga ... ja, t ex "Det där ser ut som en trevlig restaurang." "Ja" svarar ofta den ordinära mannen och promenerar vidare. Är det så förbaskat svårt att förstå?! Även om man kan vara Selma så kanske man inte vill det.

Det är ju ett teorietiskt bra sätt att styra, dvs en trevlig restaurang så kanske mannen vill själv. Dock gäller det att komma med bra info, ord som tex vacker, trevlig är ganska subjektiva. Viktigt att man förstår detta att man inte anger för någon annan vad som är rent, vackert osv. Den vanliga mannen bejakar antagligen ofta kvinnans definitioner av dessa subjektiva ord. Annars skulle antagligen olust uppstå. På detta sätt kan tex lögner uppstå.

Anne

Filosofi

Inläggav Anne » 31 maj 2013 12:13

Problemet är ju att om kvinnan inte säger "jag vill att vi går in på den där restaurangen" förstår förbluffade många män inte vinken där kvinnan vill att mannen ska vilja också. Missförstå mig rätt, jag älskar män, men en stor del av dem tycks för mig... ja, det är tröttsamt att prata med vuxna som har det enda vuxna attributet av ett fullvuxet könsorgan (vilket verkar uppta en hel del av deras tankar) men som för övrigt ter sig som begåvningshandikappade småbarn.

Anne

Filosofi

Inläggav Anne » 31 maj 2013 12:27

Jag upplever det som kränkande mot den andre att behöva vara övertydlig in absurdum.

förstår mig själv

Filosofi

Inläggav förstår mig själv » 31 maj 2013 12:46

lynx skrev:Problemet är ju att om kvinnan inte säger "jag vill att vi går in på den där restaurangen" förstår förbluffade många män inte vinken där kvinnan vill att mannen ska vilja också. Missförstå mig rätt, jag älskar män, men en stor del av dem tycks för mig... ja, det är tröttsamt att prata med vuxna som har det enda vuxna attributet av ett fullvuxet könsorgan (vilket verkar uppta en hel del av deras tankar) men som för övrigt ter sig som begåvningshandikappade småbarn.

Viljan är ju inte fri därför går det att påverka och styra. Utgå ifrån att vi vill alla må bra(dvs bort med dåliga känslor och fram med bra). Tex "jag är jättehungrig och sugen på något gott och en ÖL, jag tror det kommer kännas jättebra om vi går in där". Då är du tydlig och mannen kan med sina känslor värdera vad du säger. (ljug inte dock, ange en orsak som är tydlig och går att förstå). Om manen ändå inte vill så kommer han antagligen ge en bra förklaring. Genom att han får veta tydligt vad det skulle betyda för dig så kan han sätta sig in i din situation bättre och han kan kanske gå in för att du ska må bättre(följer den goda vägen på rätt sätt). När han gör detta så kommer han få belöning genom att det känns trevligare i din närvaro och massa gott kommer att uppstå omkring er. Ljuger man så är något fel i förhållandet ofta tvingar man varandra till lögner för att man inte kan låta den andre vara fri. Lögnen leder inte till något gott eftersom att ljuga är att vara otydlig och dölja.
När man gör det goda måste det klart och tydligt framgå orsaken till att man gör det och vad resultatet förväntas bli. Viktig att komma ihåg att värderingen sker med känslorna och att vissa händelser i rummet kan ge upphov till olika känslor hos olika människor. Vackert är svårdefinerat ord, en cigg kan ge upphov till bra eller dåliga känslor beroende på vem som förnimmer, sedan kanske någon känner hat till en person som någon annan gillar. osv osv.
Dock är känslan i sig starkt definerad genom att känna den går inte att missförstå(om man kännt själv).
Om du tex tittar på hundar och tikars beteende så är det dem som bestämmer. Tyvärr använder även dessa negativa metoder. Hundar förstår ändå ganska bra att vara vänlig mot dem de tycker om. Både hunden och människan trivs i varandras sälskap(det känns bra). Därmed blir de viktiga för varandra och starka band kan bildas. Mellan människor skulle ju mycket starkare förhållanden kunna uppstå. Detta sker inte pga vi förstår inte hur vi fungerar så bra ännu.

Anne

Filosofi

Inläggav Anne » 31 maj 2013 12:55

Jag pratar inte om lögner, jag pratar om det problematiska i att försöka få en del män att behålla sin fria vilja, men att påpeka att det skulle glädja en del kvinnor om det sammanfaller i önskemål.

Återgå till "Filosofi"