Sefket Ramovic skrev:
Logik är dött, hur kan du tillämpa något dött på känslor.
Ja, logik är dött, det har inget eget liv. Men samma sak gäller varje enskild atom i din kropp. Det är inte atomerna i din kropp som utgör ditt liv, utan hur de kombineras ihop, den struktur de utgör. Liv är varken energi eller materia, det är struktur. Komplex struktur.
Den finns mången forskning som tyder på att liv är utan fri vilja. Enklaste exemplen är encelliga bakterier, utan hjärna, fullständiga slavar i den miljö de råkar befinna sig i. Steget till människan är inte så långt, för vi består trots allt av en samling celler. Visserligen är de beroende av varandra, men ingen enskild cell, inte ens en hjärncell, har en egen fri vilja. De är slavar under naturlagarna, hormonerna, och agerar exakt likadant varje gång samma kemiska situation uppstår. "Känslor" är helt enkelt vår missuppfattade medvetna uppfattning av evolutionärt betingade erfarenheter.
Det finns ett öde. Men det är dock så kaotiskt och komplext att det inte finns en chans att en begränsad varelse, så som människan är, ska kunna förstå eller (än mindre) förutspå den.
Sefket Ramovic skrev:Du kan försöka tänka på olika saker (kalkyrera) och sedan handla därefter, likt en maskin. Men denna kalkyl är baserad på tidigare erfarenheter, alltså känslor. Ifall jag gör så, så medför det detta och detta. Om jag gör så, så medför det detta.
Det är bäst att jag gör så här, eftersom om jag gör så där så kommer nog detta att hända.
Så är även en modern maskin. Artificiell Intelligens har sedan många år tillbaka haft förmågan att lära sig av sina misstag. Ändå anser vi en dator som en maskin, inte sant?
Sefket Ramovic skrev:Din VAL PROCESS är alltså baserad på vad som är BÄST FÖR DIG KÄNSLO-MÄSSIGT!
Njae, inte riktigt. Min känslomässiga val-process är baserad på vad som var bäst för mig när mina för-för-för-för(osv) fäder var ociviliserade och omgivna av en farlig miljö. På den tiden, säg 100.000 år sedan, var det av praktisk nytta för mina förfäder att vara känslostyrda, för det fanns inte något logisk tänkande att tillgå då. Problemet är att den delen av hjärnan som sysslade med denna känslomässiga beslutsförmåga är i princip likadan då som den är nu, medan människans miljö har förändras drastiskt. Därmed är vår känslomässiga sida utdaterad idag, och inte anpassad till vår moderna civilisation.
Därmed kan man inte längre förlita sig på ens intuition eller "magkänsla" för att göra de rätta besluten, för den intuitionen/magkänslan var menad för en helt annan tidsålder.