Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vi återföds på andra planeter. Av lämpliga föräldrar. Som här. Karma, hunger och mättnad, längtan och önskningar styr. Hursomhelst blir vi varse vad som gäller när vi dött. Eller inte.
Jag undrar hur det fungerar? Finns det någon avsikt? frestas man fråga. Men nej, det är antagligen endast en gammal idé. Vi får en ny chans. Om den är sann eller falsk är inte avgörbar, förmodar jag. Om man intervjuade några hundra tusen personer skulle det förmodligen finnas ett antal som skulle kunna skriva hela böcker om sina tidigare liv i spännande miljöer. Romantiska möten i solnedgången på exoplaneten HD 188753 Ab, eller spännande äventyr som i Blade Runner. Tråkigt nog är det endast ett fåtal människor som lyckas "minnas" någonting av sina forna liv. De är liksom inte till någon nytta, föreställer jag mig, eller?
Jag skulle definitivt ha nytta och glädje av att leva ett evigt liv utan början och slut därför att jag har en väldig massa önskningar gällande olika förmågor som jag inte har möjlighet att nå mästerskap i under denna tillvaro. Jag skulle vilja bli bättre på att skriva, teckna/måla, komponera - utveckla mig på livets alla områden, medmänskligt, moraliskt, där jag nu känner mig ofärdig och ofullkomlig. Inom ett materialistiskt paradigm finns ju inga bevis. Detaljer från vad vi upplevt i tidigare tror jag raderas - men inte de förmågor och talanger vi övat upp. Därför föds vissa som genier på olika områden medan andra är ofullkomliga och tafatta på dessa områden men kan ha ett begär efter att förkovra sig. För mig gäller den nya chansen ny möjligheter att öva upp sina förmågor att skapa - och därmed uppleva - inte att man ska bli ung på nytt och att allt handlar om möjligheten att uppleva utan slut. För mig är skapande och möjligheter till det, inom konst, vetenskap, religion, politik, filosofi, litteratur, musik det intressanta. Tidigare livs-minnen som bara handlar om upplevande eller att man haft en fantastisk position eller varit en kändis ser jag som rätt meningslösa.
Men i st f att tänka i termer av möjliga bevis, gör så här:
Antag att reinkarnation (och karmalag) är fakta, vilka konsekvenser får det för ditt och mänsklighetens liv?
Antag att dessa två faktorer inte är fakta, vilka konsekvenser får detta?
Samma sak med fria viljan. Den kan inte bevisas men man kan anta den finns - och se vilka konsekvenser detta får, resp. anta den inte finns och se vilka konsekvenser det får.
Samma sak med valet av idealistisk eller materialistisk metafysik - de går inte att bevisa heller... Man antar eller förkastar endera - och ser vilka konsekvenser det får...
/Algotezza