Villken är den svåraste filosofiska frågeställningen?

Moderator: Moderatorgruppen

stradde

Villken är den svåraste filosofiska frågeställningen?

Inläggav stradde » 26 nov 2005 15:43

Motivera..
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 nov 2005 15:53

Livet efter döden, reinkarnation.
Hur ser döden ut? Är vi borta för evigt eller finns det nån existens efter döden?
Hinduismen tror på ett liv efter döden, vi återföds.
Den svåra frågan för en "rationalist" som tror på vetenskapen och dess bevismetoder är; med vilken rätt sätter jag mej över miljontals människor som tror annorlunda än jag? Vad är det som säger att jag har rätt?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Kadmos svar!

Inläggav * KYREUS * » 26 nov 2005 15:56

*Kadmos* lanserar här och nu den allra svåraste filosofiska frågan,
åtminstone enligt mig. Den är:

>>>>> FINNS JAG??? <<<<<<<<<<<<<

* Motivation*

Frågan om existensens definition från olika utgångspunkter, tenderar att bli en intellektuell cirkelgång. Alla fakta och värderingar och tolkningar mm som framförs som sk argument bygger ju nämligen på människans illusoriska sinnen. Vidare på subjektiva tolkningar.

* Slutsats *

För mikrofilosofen undertecknad, alltså jag KADMOZ- som till råga på allt har ´mottot ´........ALLT FINNS! - så blir denna slutsats lika paradoxalt sann som att hela den mänskliga existensen är - just en paradox.

* Sanning *

PARADOXERNA är enligt mig de allra största sanningarna i tillvaron.

Med vänlig hälsning, *Kadmos
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 26 nov 2005 16:36

Den svåraste filosofiska frågan bör vara: "Vilken är den svåraste filosofiska frågan", därför att du för att få reda på svaret måste vara insatt i alla filosofiska frågor innan du kan besvara den.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Svar till Caustix!

Inläggav * KYREUS * » 26 nov 2005 17:27

Delar inte alls din uppfattning. Eftersom det svar som avges är den svarandes uppfattning, måste ju antalet svar kunna bli nästan oändligt. Varför skulle man behöva ha tillgång till alla filosofiska frågor för att kunna hävda vilken som är svårast? Det blir ändå en subjektiv värdering - och var finns DEN ULTIMATA OCH OBJEKTIVA utslagsrösten; Den Definitiva Domaren?

*Subjektive (som alla andra) *Kadmoz
Tro inte; sök!

CAUSTIX

Re: Svar till Caustix!

Inläggav CAUSTIX » 26 nov 2005 22:59

kadmos skrev:Delar inte alls din uppfattning. Eftersom det svar som avges är den svarandes uppfattning, måste ju antalet svar kunna bli nästan oändligt. Varför skulle man behöva ha tillgång till alla filosofiska frågor för att kunna hävda vilken som är svårast? Det blir ändå en subjektiv värdering - och var finns DEN ULTIMATA OCH OBJEKTIVA utslagsrösten; Den Definitiva Domaren?

*Subjektive (som alla andra) *Kadmoz

Oavsett om svaret är subjektivt så måste han väl känna till samtliga filosofiska frågor för att kunna besvara den. Men även om så inte är fallet så måste han gå igenom de frågor som han känner till grundligt innan han kan besvara den frågan. Annars blir väl svaret helt trivialt, även för subjektet själv i fråga. Det behövs inte förutsättas någon ultimat objektiv domare......varför det?

Ta det med en nypa salt :)

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 26 nov 2005 23:02

Jag måste säga att jag tycker alla frågor är svåra så fort man fördjupar sig lite. Bakom minsta skitsak gömmer sig ett svart hål.

Användarvisningsbild
kastchei
Kontakt:

Inläggav kastchei » 27 nov 2005 17:03

Vad man kan veta(epistemologi) och allt som har med språk att göra tycker jag brukar vara ganska klurigt.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 27 nov 2005 18:56

Enligt bl a Leibniz och Wittgenstein var den stora frågan varför det finns någonting snarare än ingenting. Det kan ju vara intressant att gräva i, även om jag tycker att det kanske inte är en typiskt filosofisk fråga.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 27 nov 2005 23:37

Vad är meningen med livet?
Så enkelt men ändå så svårt.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

deep

Inläggav deep » 29 nov 2005 09:29

Till Stradde: Vad tycker du själv?

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till sign deep!

Inläggav * KYREUS * » 29 nov 2005 11:39

Och Du då, bäste sign deep:

- Vad anser Du själv?? Vad anser Du är den svåraste filosofiska frågan?

Undrar i all välmening, nyfikne *Kadmos
Tro inte; sök!

stradde

Inläggav stradde » 30 nov 2005 20:59

deep skrev:Till Stradde: Vad tycker du själv?

Ja det är ju inte så lätt. Jag tycker att begreppet filosofi spretar åt så många håll, så jag tror att frågan:
- Vad är filosofi? är den fråga som jag tycker är svårast. Men åt andra sidan så är allting svårt när man går djupare i frågeställningen, eftersom att allting hänger ihop mer eller mindre.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

meanman

Inläggav meanman » 30 nov 2005 21:43

För mig är det utan tvekan 'begreppsbildning'. Det hjälper inte med allt elementärt om begreppsinnehåll och begreppsomfång. Jag halkar alltid tillbaka till Wittgensteins 'familjelikhet'.
Ett begrepp blir vid närmare eftertanke en familj av närbesläktade användningar. En kedja av länkar.

Naturligtvis kan den ena eller andra länken med rätta användas i sitt sammanhang. Vardagligt eller formellt. Men någon självklar och entydig användnig av ett begrepp kan jag inte föreställa mig.
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

dromedar

Inläggav dromedar » 01 dec 2005 00:19

Själv tycker jag det är en närmast omöjlig uppgift att få ut något begripligt av den kontinentalfilosofiska traditionen. Det är förstås min subjektiva bedömning;-)

Återgå till "Filosofi"