Israel - spindeln i nätet - boven i dramat..

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 mar 2012 12:19

Urbizzo skrev:
Marko skrev:Urbizzo,
Jag håller med om att den verkliga segregeringen är ett mått på hur vardags rasismen ser ut.
Det visar på en tydlig bild på hur vi tänker och reagerar.

jag blev nyfiken på en sak,
hur ser invandrartätheten ut i friskolor.
Kan det vara en rasism i detta med ?

Ser inget fel med att använda ordet invandrare eller utlänning.
Farsan e invandrare, men inte direkt längre efter att ha levt här sen han var 17 år gammal.
För mig är han finne fortfarande, men bosatt i sverige. Vi ska nog inte ta bort våra rötter.

Hur det ser ut på olika skolor - borde gå att få reda på. Det finns ju friskolor som direkt skapats för att tillgodose någon viss riktning. Till ex. kristna.

Svenskar är utlänningar - för 99,9 procent av världens befolkning..

(skulle väl egentligen finnas en tråd som diskuterar svensk rasism också, men sett ur ett internationellt perspektiv kan det vara bra att förstå den svenska rasismen, för att också förstå till.ex. den judisk-israeliska)

Ja, det finns nog olika typer av skolor,
Men ökar friskolor på segregering eller inte ?
går det invandrare i svenska friskolor ?

finns det svenskar i muslimska skolor ?

kristna skolor, är det blandat där ?.

eller skapar det en distans mellan människor ?

Jag vet av erfarenhet att alla till och från har lite rasism i sig.
Har själv någon gång slängt ut mig eller tänkt negativt om en viss typ av grupp.

Rasism är inte bunden till någon speciell nation så det finns väl norskar som e rasister i sverige med

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 mar 2012 16:15

Och här kommer någonting ni kan ta ställning till, vederlägga eller söka bevisa.
Var Jesus rasist?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 mar 2012 17:58

Zokrates skrev:Och här kommer någonting ni kan ta ställning till, vederlägga eller söka bevisa.
Var Jesus rasist?

Nej, den idén har inte stött på tidigare. Men litet kolerisk kanske man kan kalla honom.

”Akta er för de skriftlärda, som tycker om att gå omkring i långa mantlar och bli hälsade på torgen och sitta på de främsta platserna i synagogorna och få hedersplatserna vid festmåltiderna. De äter änkorna ur husen och ursäktar sig med sina långa böner. De skall få en så mycket strängare dom.” Markus 12:38-40

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 apr 2012 04:56

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/03/ ... 34x405.jpg
"The defense leagues and other counter-jihadist groups that have sprung up in Europe in recent years distance themselves
from neo-Nazis and say they don't accept racism or anti-Semitism. Opponents say they are just a new manifestation of
xenophobia in Europe, targeting Muslims instead of Jews."
http://atlasshrugs2000.typepad.com/atla ... nmark.html

!: Undrar lite om Reepalu ändå hade mer rätt än fel? Motivering, min fiendes fiende är min vän.
Funderar även varför det är så lätt att samla ihop människor under hat, men nästintill omöjligt
att förena dem för att rädda oss från miljöhot, korruption, marionettregeringar?

!: Vid ACTA protesterna samlades väl knappt ett hundratal personer i Sverige, trots att det berör
oss alla, hjärntvättade idioter är det lättare att få ut att skrika av sig ilska i en hejarklack på
något löjligt idrottsevenemang, funderar på hur toppstyrt det egentligen är?

!: Funderar även på om inte <Anon> är ett CIA styrt projekt, vilket inte alls skulle förvåna mig,
vilket lustigt nog majoriteten av medlemmarna skulle vara helt omedvetna om, assfucked...
Motivering, få tag i information som är svår att få tag i, få tag på duktiga hackare så att de kan
lägga beslag på dem, få säkerhetstjänster att samarbeta med USA, samt slutligen som ett slag för
ökad massövervakning vilket är rätt absurt, ungefär som om de som tillverkar antivirusprogram själva
skapar virusen som de också säljer skydd mot...

!: Funderade också på om inte varenda ockupationsrörelse är styrd av någon infiltrativ myndighet, för att
ge sken av att det finns ett uns av chans till rättvisa för att hålla hoppet om en bättre morgondag vid liv,
så att det hela stannar vid en handfull protesterande, varvid det i grund och botten aldrig kan inträffa
någon förändring av betydelse? Motivering, alla rörelser lagliga som kriminella måste infiltreras så att
man kan hålla koll på medlemmarna samt vem, vilka som vill vad och det som planeras, därmed kan
man stoppa det som verkligen riskerar att hota profiten som trots allt finansierar samhällets övervakning.

!: Övervakning, ja om vi utgår från att alla grupper infiltreras om det finns ett behov av det så kan vi
ju konstatera att de som aldrig kan infiltreras består av en enda person, det räknas å andra sidan inte
heller som en grupp, men samtidigt så är det just dem som är potentiellt farligast just därmed.
Varje gång någon då anför t.ex Breivik eller någon annan liknande person som skäl för utökad övervakning,
så är det idioti, då realiseringen av en sådan övervakning bara kan medföra att de måste övervaka varje
hem och utrymme där någon kan vistas.

Urbizzo

rasism

Inläggav Urbizzo » 03 apr 2012 12:32

Det är inte så konstigt att den här tråden i så hög grad har kommit att handla om rasism.
Många officiella uttalanden från israeliskt håll (även regeringen) har varit klart rasistiska.
Det finns också högt uppsatta rabbiner som gör extremt rasistiska uttalanden.
Rabbin Yosef uttalar sig om Icke-judars liv: Dom har bara ett syfte - Att tjäna judarna.

Här är ett utdrag ur Jerusalem Post:

Yosef: Gentiles exist only to serve Jews By JONAH MANDELLAST UPDATED: 10/18/2010 05:13According to Rabbi, the lives of non-Jews in Israel are safeguarded by divinity, to prevent losses to Jews. The sole purpose of non-Jews is to serve Jews, according to Rabbi Ovadia Yosef, the head of Shas’s Council of Torah Sages and a senior Sephardi adjudicator.

“Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel,” he said in his weekly Saturday night sermon on the laws regarding the actions non-Jews are permitted to perform on Shabbat.

According to Yosef, the lives of non-Jews in Israel are safeguarded by divinity, to prevent losses to Jews.

“In Israel, death has no dominion over them... With gentiles, it will be like any person – they need to die, but [God] will give them longevity. Why? Imagine that one’s donkey would die, they’d lose their money.

This is his servant... That’s why he gets a long life, to work well for this Jew,” Yosef said.

“Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat.

That is why gentiles were created,” he added.

Detta är också kontroversiellt i Israel, men att han får framträda och uttala sig är ändå anmärkningsvärt.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 03 apr 2012 20:10

Den som säger så mot mig, den ska bara dö.

Vad är sant?

Det behövs kunniga judar här, vågar de tala?

Urbizzo

Inläggav Urbizzo » 04 apr 2012 11:47

Jörgen skrev:Vad är sant?

Det behövs kunniga judar här, vågar de tala?

De kunniga judarnahar talat i massdemonstrationer i Usa - där dom gått ut i tusentals mot Israels politik.
Alltså en stor judisk opposition mot den regering som suttit i Israel, och fortfarande sitter i Israel.

Många judar identifierar sig inte med den politik som förs.
Och ja, det skulle vara mycket välkommet med riktiga judar här i tråden.

Demonstrationerna har hållit på i decennier - men vi får som vanligt inte höra mycket här -  antagligen på grund av vår media..

Den här demonstrationen var bara för tre år sedan, och den bekräftar att styret i Israel är sionistiskt - och som slår ner allt som försöker protestera. Precis lika dant idag som då dom mördade Folke Bernadotte. (se mitt inlägg tidigare i tråden)
Israels ledning är helt enkelt en terrordiktatur. Enligt mig har dom gått alldeles för långt.
Egentligen har mina sympatier ökat för det judiska folket, när jag studerat denna fråga. Det som behöver avslöjas är den sionistiska rörelse som startade i slutet på artonhundratalet av en Theodor Herzl, och vad som följde sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=kh2mdPbYnZ

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 apr 2012 00:17

din länk fungerade inte, jag hittade en annan

http://youtu.be/yRxXclLB3m8

inte alla judar är nazistsvin

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 apr 2012 01:31

Jörgen skrev:din länk fungerade inte, jag hittade en annan

http://youtu.be/yRxXclLB3m8

inte alla judar är nazistsvin

Summerat, antisionism är rätt men skall inte förväxlas med antisemitism.
Lite från plakaten i klippet!
Torah förbjuder en Israeliskt stat
Judendomen tar avstånd från sionismen
Sionism är statsorganiserad terrorism

Urbizzo

Inläggav Urbizzo » 05 apr 2012 11:44

Zokrates skrev:Summerat, antisionism är rätt men skall inte förväxlas med antisemitism.
Lite från plakaten i klippet!
Torah förbjuder en Israeliskt stat
Judendomen tar avstånd från sionismen
Sionism är statsorganiserad terrorism

Ja, så kan man sammanfatta det!
Fast det tycks inte vara hela sanningen i den här soppan - det finns mer att tillägga!

(Igår beställde jag en bok på bibblan, Edvin Black - The transfer agreement, som jag skrivit om tidigare här i tråden. Så var jag och rotade i hyllan med liknande litteratur och hittade ett par till: A history of modern Palestine - av Ilan Pappe, och Sinonismen av Eli Göndör och Patrik Öhberg).

Min länk förut fungerade inte, här kommer den igen:

http://www.youtube.com/watch?v=kh2mdPbYnZI

Och här är en sannare beskrivning av historien:
http://www.youtube.com/watch?v=wM2S0L6x ... re=related

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 apr 2012 18:34

Han frågar i dikten varför han och andra drar sig för att säga vilket land man menar, och svarar själv:
”domen antisemitism fälls så lätt”.
http://www.svd.se/kultur/gunter-grass-i ... 984443.svd

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 apr 2012 11:00

Gjorde snabbt en översättning av dikten.
Vad är rabalder om? Jo, de är uppenbarligen idioter.

Det som måste sägas

Varför tiger jag, har förtigit för länge
om det som är uppenbar och i krigslekar det övats för,
och där mot slutet vi som överlever inte är mer en notiser.

Det är den påstådda rätten at få slå till först,
alstrad av en ordbajsare över de kuvade
och sporrad till organiserad eufori
som kan släcka det iranska folket
för att det misstänks bygget av ett kärnvapen i detta område

Men varför tillåter jag inte mig själv
att nämna detta andre landet vid namn
som i åratal - i all hemlighet -
förfogar över ett växande kärnvapenpotential
som är utom kontroll eftersom inspektion inte tillåts.

Det allmänna förtigandet av dessa fakta
där mitt eget tigande har integrerat sig i
uppfattar jag som ett betungande lögn
och ett tvång som hotar med straffet om man avviker från lögnet;
domen "antisemitism" hägrar.

Nu dock, just för att jag kommer ifrån där jag kommer,
landet med det egna brottet som tycks saknar like,
och som gång på gång dras fram och ställs vid skampålen,
mekaniskt och professionell, om än med ord om kompensation ackompanjerad
- en till ubåt till Israel
skall sändas dit, varvid dennes specialitet består,
att kunna länka allt dödande missiler,
varhelst existensen av äns enda kärnvapenbomb är obevisad,
dock där fruktan föreställer beviset,
då säger jag det som ska sägas.

Men varför teg jag hittills?
För att jag trodde att min bakgrund,
som aldrig kan rentvås
förbjöd mig att tillskriva dessa fakta som uttalad sanning
landet Israel, som jag är förbunden till, och så vill förbli.

Varför tala jag inte förrän nu,
gammal och med det sista bläcket:
Kärnvapenstaten Israel hotar den redan fallfärdiga världsfreden?
Därför att det måste sägas,
det som kan vara för sent redan imorgon;
Ty även vi, belastad som tyskar som vi är,
kan bli underleverantörer till ett brott i vardande,
som kan skönjas, och därför kan vår skuld ej förlåtas
genom de vanliga ursäkten.

Och jag medger: Jag tiger ej längre,
Ty de västliga regeringars hycklerier
är jag less på, men hoppet lever,
att mången må befria sig från tigandet,
som är orsaken till den igenkännbare hotet,
att uppmana till ickevåld
och därtill att kräva
att en obehindrad och permanent kontroll
av det israeliska kärnvapenpotentialet
samt det iranska kärnanläggningar
genom internationella myndigheter
av bägge ländernas regeringar medges.

Endast så kan alla, såväl israeler som palestinenser,
- ja, alla människor, som bor tätt inpå varandra som fiender i denna av vansinne ockuperad region,
hjälpas, och även oss själva.

Tysk version finns här
http://davidaugscheller.wordpress.com/2 ... rden-muss/
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2012 02:12

Antisemitism som hot och slagträ 95min
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5132148

Kristofer

Re: Israel - spindeln i nätet - boven i dramat..

Inläggav Kristofer » 08 jul 2012 02:13

Israel är kul att diskutera:), mkt p g a:

många judar har inflytande inom många områden, judarna lyckades bygga upp en egen nation i hjärtat av det området i världen där det var som mest hatade, israel ignorerar Fn.s rekomenationer, israel lever i en relativ rikedom grannar med palestinier som lever i fattigdom och som dessutom inte ges möjlighet att ta del av israels välgång o s v...

varför är det så? jag vill gärna lyfta fram ett annat perspektiv på situationen, det blir liksom roligare för diskussionen än allt ryggdunkande;)

och bara för att spä på det lite:)...politisk inkorrekt intelligensforskning visar ofta på judarna som ett generellt intelligentare folkslag än andra, provocerande, men det är svårt att blunda för att de är väldigt framgångsrika inom många områden, oavsett om det handlar om ekonomi, hollywood eller nobelpristagare...

krig och konsekvenser: när israel och palestina bildades anfölls båda nationerna av omkringliggande länder, jordanien, egypten, syrien m fl. palestina anekderades genast främst av sina "muslimska bröder" medan israel slog tillbaks angriparna...i de följande stridigheterna tog israel områden av jordanien och egypten som de i sin tur tagit av palestina...då inga av de omkringliggande länderna erkände israel som nation slöts ingen officiell fred efter kriget och inga nya officiella landgränser ritades upp...(som ni vet har den historiska kartan ritats om många ggr p g a krig och att den påföljande freden ofta inneburit att den nation som "förlorat" kriget fått lämna i från sig landområde, det gäller förstås sverigen, frankrike, usa eller vilket annat land i världen som helst.)...men som sagt, inte israel då inga arabländer erkände israel...det som i stället hände var att bl a jordanien officiellt lämnade tillbaks de landområden som de tagit från palestina men nu förlorat till israel till palestina...på så sätt blev israel ockupanter över palestinska områden som man tagit av jordanien efter att jordanien anfallit israel...som ni vet är israel ett väldigt litet land och då de varit omringade av uttalade fiender intealltid varit så pigga på att lämna tillbaks militärstrategiskt viktiga områden. jag tycker detta är viktig information när man pratar om israel som en ockupationsmakt...officiellt ockuperar de landområden som inte är deras men i praktiken har deras handlande inte skiljt sig nämnvärt från ngt annat lands.

Palestinia såg länge officiellt israel som landets huvudfiende...detta innebar dagliga attacker, självmordsbombningar o dyl. De egositiska israelerna ansåg att de hade rätt att skydda sig mot den typen av hot och byggde upp en mur, som radikalt minskade antalet döda israeliska barn o s v. Samtidigt som de reducerade palestiniernas möjliugheter till ekonomisk tillväxt.

En mkt stor del av palestina styrs av terroristorganisationen hamas som samtidigt är ett av 2 palestinska politiska partier och har mkt stort inflytande över hela palestina. D v s det är inte ett fåtal individer som utgör ett högst reella hot mot israeler.

Palestinier som inte hatat israel har under historiens gång mördats av israelfientliga palestinska grupperingar, vilket innebär att få israelvänliga palestinier öppet vågat visa och uttala sig om detta.

Sammanfattningsvis: Jag ser inte det hela som en kamp mellan israel och palestina...palestinierna har hela tiden varit marionetter och tyvärr hamnat i kläm i konflikten mellan israel och de omkingliggade arabländerna...även israel har en svår situation...ger israel efter för fn och omvärldens krav är sannolikheten mkt stor att de kommer tillintetgöras av arabländerna runtomkring, därför vägrar de. I dag är i stort sett hela världen "emot" israel...medan ett fåtal länder som usa, tycker det är mkt användbart med en allierad mitt på arabiska halvön..."alla" visar och uttrycker sympati för palestinierna, främst arabländerna...ändå var det de som anföll palestinierna och ändå gör de inga ansträningar till att släppa in utsatta palestinier innanför sina egna landsgränser eller bidrar med ngt annat än vapen till palestinier i nöd.

det finns också en mkt vilseledande journalistik kring israelkonflikten...senast den blommade upp vet jag att jag en morgon läste samma story i tre tidningar(SvD, aftonbladet och expressen), i dessa stod det att israeler filmats när de sköt raketer på en palestinsk ambulans. I två av tidiningarna stod det endast detta, en med bild en utan, i den tredje med tillägget "två hamas män dödande i samband med detta". Efter detta blev jag lite tveksam kring hela situationen och satte mig in i konflikten då jag reagerade på denna enskilda nyhetsrapportering...varför incinuerade man att israel angrep ambulanser och skadade civila när det egentligen var 2 män som deltog i "kriget" mot israel som hade angripits och dödats...hittade sedan flera exempel som detta och är sedan dess inte alls lika kritisik mot israel som jag varit tidigare...

Återgå till "Politik och samhälle"