Inläggav Kristofer » 08 jul 2012 02:13
Israel är kul att diskutera:), mkt p g a:
många judar har inflytande inom många områden, judarna lyckades bygga upp en egen nation i hjärtat av det området i världen där det var som mest hatade, israel ignorerar Fn.s rekomenationer, israel lever i en relativ rikedom grannar med palestinier som lever i fattigdom och som dessutom inte ges möjlighet att ta del av israels välgång o s v...
varför är det så? jag vill gärna lyfta fram ett annat perspektiv på situationen, det blir liksom roligare för diskussionen än allt ryggdunkande;)
och bara för att spä på det lite:)...politisk inkorrekt intelligensforskning visar ofta på judarna som ett generellt intelligentare folkslag än andra, provocerande, men det är svårt att blunda för att de är väldigt framgångsrika inom många områden, oavsett om det handlar om ekonomi, hollywood eller nobelpristagare...
krig och konsekvenser: när israel och palestina bildades anfölls båda nationerna av omkringliggande länder, jordanien, egypten, syrien m fl. palestina anekderades genast främst av sina "muslimska bröder" medan israel slog tillbaks angriparna...i de följande stridigheterna tog israel områden av jordanien och egypten som de i sin tur tagit av palestina...då inga av de omkringliggande länderna erkände israel som nation slöts ingen officiell fred efter kriget och inga nya officiella landgränser ritades upp...(som ni vet har den historiska kartan ritats om många ggr p g a krig och att den påföljande freden ofta inneburit att den nation som "förlorat" kriget fått lämna i från sig landområde, det gäller förstås sverigen, frankrike, usa eller vilket annat land i världen som helst.)...men som sagt, inte israel då inga arabländer erkände israel...det som i stället hände var att bl a jordanien officiellt lämnade tillbaks de landområden som de tagit från palestina men nu förlorat till israel till palestina...på så sätt blev israel ockupanter över palestinska områden som man tagit av jordanien efter att jordanien anfallit israel...som ni vet är israel ett väldigt litet land och då de varit omringade av uttalade fiender intealltid varit så pigga på att lämna tillbaks militärstrategiskt viktiga områden. jag tycker detta är viktig information när man pratar om israel som en ockupationsmakt...officiellt ockuperar de landområden som inte är deras men i praktiken har deras handlande inte skiljt sig nämnvärt från ngt annat lands.
Palestinia såg länge officiellt israel som landets huvudfiende...detta innebar dagliga attacker, självmordsbombningar o dyl. De egositiska israelerna ansåg att de hade rätt att skydda sig mot den typen av hot och byggde upp en mur, som radikalt minskade antalet döda israeliska barn o s v. Samtidigt som de reducerade palestiniernas möjliugheter till ekonomisk tillväxt.
En mkt stor del av palestina styrs av terroristorganisationen hamas som samtidigt är ett av 2 palestinska politiska partier och har mkt stort inflytande över hela palestina. D v s det är inte ett fåtal individer som utgör ett högst reella hot mot israeler.
Palestinier som inte hatat israel har under historiens gång mördats av israelfientliga palestinska grupperingar, vilket innebär att få israelvänliga palestinier öppet vågat visa och uttala sig om detta.
Sammanfattningsvis: Jag ser inte det hela som en kamp mellan israel och palestina...palestinierna har hela tiden varit marionetter och tyvärr hamnat i kläm i konflikten mellan israel och de omkingliggade arabländerna...även israel har en svår situation...ger israel efter för fn och omvärldens krav är sannolikheten mkt stor att de kommer tillintetgöras av arabländerna runtomkring, därför vägrar de. I dag är i stort sett hela världen "emot" israel...medan ett fåtal länder som usa, tycker det är mkt användbart med en allierad mitt på arabiska halvön..."alla" visar och uttrycker sympati för palestinierna, främst arabländerna...ändå var det de som anföll palestinierna och ändå gör de inga ansträningar till att släppa in utsatta palestinier innanför sina egna landsgränser eller bidrar med ngt annat än vapen till palestinier i nöd.
det finns också en mkt vilseledande journalistik kring israelkonflikten...senast den blommade upp vet jag att jag en morgon läste samma story i tre tidningar(SvD, aftonbladet och expressen), i dessa stod det att israeler filmats när de sköt raketer på en palestinsk ambulans. I två av tidiningarna stod det endast detta, en med bild en utan, i den tredje med tillägget "två hamas män dödande i samband med detta". Efter detta blev jag lite tveksam kring hela situationen och satte mig in i konflikten då jag reagerade på denna enskilda nyhetsrapportering...varför incinuerade man att israel angrep ambulanser och skadade civila när det egentligen var 2 män som deltog i "kriget" mot israel som hade angripits och dödats...hittade sedan flera exempel som detta och är sedan dess inte alls lika kritisik mot israel som jag varit tidigare...