Kvinnor är lata och gnäller

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 23 mar 2011 09:26

Zokrates skrev:
Marko skrev:jag tror jag väljer att bo ensam några år till : ).. vi behöver mer kunskap om vilka kvinnor och vilka kulturer som är lämpliga som sociala samlevnads partners *ironiskt tänkande.

Ja det  bör ju finnas någon kvinna någonstans i världen som inte är funtad som en bil, ett stort jäkla pengaslukande hål,
bilen måste ha försäkringar, man måste betala skatter, underhålla den, tanka den för surt förtjänade pengar, kostnaderna tar aldrig slut och ökar år för år samtidigt som andrahandsvärdet bara sjunker oavsett hur mycket lulllull man kostat på den. Nä, vi får fortsätta behålla det  tröstlösa hoppet att det finns en kvinna som nöjer sig med mat, kläder och en massa kärlek.:)

Det finns ett botemedel.

Ge kvinnor bättre betalt så börjar de betala sina egna räkningar.

transversal

Inläggav transversal » 23 mar 2011 09:42

Kallekula skrev:Betänk detta tjejer. Så här ser det ut. Jag latjade lite med några fler inlägg på Max blogg och han, som ni ser var som ett stort frågetecken. Av detta lär vi oss, det är inget nytt, det kan ånyo vara värt att påpeka. Är du kvinna i detta råtthjul så ifrågasätt aldrig någonsin något om du vill få en bra position. Tjafsa inte det minsta och då menar jag det minsta. Försök inte problematisera. Det fattar maktens män aldrig. Där gör du dig bra en gentjänst. Allt är bara gnäll i deras ögon (som du ser). Så kör på. Vill du förändra gör det utanför det sammanhang du befinner dg i.

Om du nu suktar efter makt, pengar etc.

Jag utgår mestadels från en pragmatisk utgångspunkt..

Du utgår ifrån en kortsiktigt pragmatisk utgångspunkt.

transversal

Inläggav transversal » 23 mar 2011 09:46

J R Auk skrev:För övrigt Kalle kollade in bloggen med dina kommentarer. Klockren kritik :)

Jag trodde i min enfald att han gav en förklaring varför kvinnor inte blev chefer och insåg inte att du vinklade det så för att göra en poäng angående vad som följer om man antar denne Max "tips".

Jag tror inte att Kalle vet själv vad han står för. Jag tror inte att han har fnulat ut det, utan istället leker han Platon och vill att andra ska lägga orden i munnen på honom så att han ska kunna nicka förnumstigt när någon säger något som faller honom på läppen. På det sättet slipper han tänka själv. Han vill som sagt antagligen mest ha uppmärksamhet, och är troligen inte speciellt intresserad av frågan i sig.

Intressant nog lyfter det fram de bubblande åsikter som en del andra män på forumet har, som mer har att göra med samhällssituationen idag. Män verkar generellt känna sig ganska maktlösa här. Jag undrar om det är en avspegling av samhället i stort eller om det beror på urvalet.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 mar 2011 11:38

[quote="transversal"
Ingen har satt upp måttband. Du läser in för mycket i dialogen, saker som bara existerar i ditt huvud, och sedan blir du upprörd över saker du själv diktat upp och tolkat in.

Du skriver: "Effekter som blir bra eller dåliga". Bra för vem? Dåliga för vem?[/quote]

det där med startetik har väl mätt något ?, det framgick inte i debatten vad som mätts eller inte mätts upp.så då spann jag runt effekter om statistik. Jag kan ta en verklig situation istället, det handlar just om städning och fördelning om ansvar i hemmet. Min son sa till mig beklagande häromdagen, det enda morsan gör är att springa omkring och städar med en beklaglig ton. Han såg inte det som positivt.. Det är moderns syn på ansvar i ett hem som där gäller och ingen annans. Jag minns tydligt samma sak om henne, en överdriven städ mani som man försökte kompromissa mot. Fick förklara för honom att hon tycker det är viktigt. Så visst tolkade jag in lite som inte fanns i dialogen och utgick från något sim jag själv erfarit och har funderingar runt.. ansvar och vad som är rimligt att räkna in som ansvar.
Jag var inte upprörd när jag skrev, och är inte det nu heller. Du blandar in saker som inte existerar ;)
(men jag är helt medveten om att mina ord har en ton som kan tolkas på ena eller andra viset beroende på vem som läser eller tolkar, själv trivs jag bäst med personer som tar det neutralt och skrattar åt vissa delar av satir delarna)
och jag kan ha en bestämd ton, men det betyder INTE att jag försöker överrösta min motståndares ide för att övertyga denne, det betyder just att jag har en ide som är bestämd och redo att bli debattera om du är pigg på att kämpa lite.

Dialoger utvecklar sig, bra eller dåligt blir från en hypotetisk allmän vy. Just den kommentaren var till mitt eget tillägg och avstickare från den normala debatten.. Det handlade mäns kritiska dialog om kvinnors negativa sidor.
så det var från planeten mars synvinkel när vi studerar Jupiter.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 mar 2011 11:44

Oavsett vad Kalle har för skäl till att göra sin kritik så har han hittat helt rätt i kritiken. Snubben där sågar hela sin teori när han försöker pådyvla att det inte handlar om kvinnor och män. Får jag för övrigt fråga varför man anar en viss skarp ton mot Kalle här? Är det inte bättre att frågan lyfts än att den inte lyfts, oavsett vad han själv säger i frågan? Jag menar det här om något visar ju hur konformitet cementerar rådande strukturer. Och om man då menar att det finns strukturer i samhället och det inte är önskvärt så måste man sticka hål på sådana där uppblåsta som Max.

Jag menar vad händer om folk tar honom på allvar i hans teorier om hur man når framgång? Om de inte helt saknar sinne för logik så måste de internalisera det som en bestämning av de grupper man kan urskilja som inte har chefspositioner i samma utsträckning.

Vad det gäller det andra.
Både och skulle jag gissa. Jag skulle säga att generellt så har kvinnor fördelar i sämre tider. De har ofta en social situation som rustar dem bättre för det. Har för mig att de överlever skilsmässor och dylikt, dvs inte blir deprimerade av det eller drar på sig dåliga vanor. Dåliga tider i ekonomi i ett land som Sverige är som en enda stor skilsmässa från samhället då vi egentligen bara sörjer för att människor skall kunna jobba och konsumera. Gör man inget av de två får man huttra i kylan.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

transversal

Inläggav transversal » 23 mar 2011 14:00

J R Auk skrev:Oavsett vad Kalle har för skäl till att göra sin kritik så har han hittat helt rätt i kritiken. Snubben där sågar hela sin teori när han försöker pådyvla att det inte handlar om kvinnor och män. Får jag för övrigt fråga varför man anar en viss skarp ton mot Kalle här? Är det inte bättre att frågan lyfts än att den inte lyfts, oavsett vad han själv säger i frågan? Jag menar det här om något visar ju hur konformitet cementerar rådande strukturer. Och om man då menar att det finns strukturer i samhället och det inte är önskvärt så måste man sticka hål på sådana där uppblåsta som Max.

Jag menar vad händer om folk tar honom på allvar i hans teorier om hur man når framgång? Om de inte helt saknar sinne för logik så måste de internalisera det som en bestämning av de grupper man kan urskilja som inte har chefspositioner i samma utsträckning.

Vad det gäller det andra.
Både och skulle jag gissa. Jag skulle säga att generellt så har kvinnor fördelar i sämre tider. De har ofta en social situation som rustar dem bättre för det. Har för mig att de överlever skilsmässor och dylikt, dvs inte blir deprimerade av det eller drar på sig dåliga vanor. Dåliga tider i ekonomi i ett land som Sverige är som en enda stor skilsmässa från samhället då vi egentligen bara sörjer för att människor skall kunna jobba och konsumera. Gör man inget av de två får man huttra i kylan.

Klimatet har väl snarare blivit hårdare för t.ex. singelmammor i ekonomisk depression?

Frågan är lyft och det är inga problem med debatten.

Jag menar att det finns luckor i Kalles nuvarande argumentation som jag har tagit upp. Det saknas underlag för hans påståenden, med eller utan koppling till "Max" diskussion.

Även om de fungerar som kritik på "Max", så kan de också stå för sig själva och bli bemötta i sig själva.

Oavsett om Kalle är "för" eller "emot" sina egna argument - dvs om han är ironisk eller kritisk, eller om det finns korn av tro på vad han faktiskt säger - så tror jag på att bemöta argument snarare än att ignorera, (att ignorera har ju tyvärr gjort att det nu finns Sverigedemokrater i riksdagen).

Man kan inte vara nog tydlig med var man står.

Många av människorna som besöker de här forumet läser inte ens underlaget till diskussionen.

Jag tycker inte att jag har varit speciellt "skarp" mot Kalle. Men sådana referensramar är ju personliga, så det är svårt att argumentera den frågan.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 mar 2011 14:10

<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/cGbS2N3khNU" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 mar 2011 14:43

transversal skrev:
J R Auk skrev:För övrigt Kalle kollade in bloggen med dina kommentarer. Klockren kritik :)

Jag trodde i min enfald att han gav en förklaring varför kvinnor inte blev chefer och insåg inte att du vinklade det så för att göra en poäng angående vad som följer om man antar denne Max "tips".

Jag tror inte att Kalle vet själv vad han står för. Jag tror inte att han har fnulat ut det, utan istället leker han Platon och vill att andra ska lägga orden i munnen på honom så att han ska kunna nicka förnumstigt när någon säger något som faller honom på läppen. På det sättet slipper han tänka själv. Han vill som sagt antagligen mest ha uppmärksamhet, och är troligen inte speciellt intresserad av frågan i sig.

Intressant nog lyfter det fram de bubblande åsikter som en del andra män på forumet har, som mer har att göra med samhällssituationen idag. Män verkar generellt känna sig ganska maktlösa här. Jag undrar om det är en avspegling av samhället i stort eller om det beror på urvalet.

Men snälla vad ska jag göra för att bli accepterad. Skriva petitioner och stå med plakat på Sergels torg? Får man inte dryfta och ventilera en fråga utan att det därpå ska vägas på silvertunga och därmed bli avhängd för mängden av och tonen i orden? Jag vet att detta är en stor fråga. Torde det inte räcka att jag som man, som måhända har en aningens avmätt förhållningssätt till ämnet, dock finns en vilja och intresse,  dryftar detsamma och väcker debatt. Vad vill du ha av mig kvinna?

Om du nu inte tror att jag vet vad jag själv står så får du väl fråga efter just detsamma istället för att använda härskartekniker.

p.s ja är för 100% jämställdhet, och jag kan lova dig att det gäller för mig i praktiken också. Har haft kvinnliga chefer tex. Inget problem för mig, de var lika bra som de manliga tex. Så du får allt utveckla vad du menar. Är det den dolda förtryckets logik jag ger sken av och manifesterar genom mina texter?

Vad det gäller mina luckor angående den feministiska forskningen så erkänner jag direkt att de må jag ha, men det är bara att fylla i dem åt mig. Seriöst, nu är jag inte ironisk.
Fridens Liljor

transversal

Inläggav transversal » 23 mar 2011 14:50

Marko skrev:<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/cGbS2N3khNU" frameborder="0"></iframe>

Hahaha, han är faktiskt rätt kul.  :lol:

transversal

Inläggav transversal » 23 mar 2011 14:51

Kallekula skrev:
transversal skrev:

Men snälla vad ska jag göra för att bli accepterad. Skriva petitioner och stå med plakat på Sergels torg? Får man inte dryfta och ventilera en fråga utan att det därpå ska vägas på silvertunga och därmed bli avhängd för mängden av och tonen i orden? Jag vet att detta är en stor fråga. Torde det inte räcka att jag som man, som måhända har en aningens avmätt förhållningssätt till ämnet, dock finns en vilja och intresse,  dryftar detsamma och väcker debatt. Vad vill du ha av mig kvinna?

Om du nu inte tror att jag vet vad jag själv står så får du väl fråga efter just detsamma istället för att använda härskartekniker.

p.s ja är för 100% jämställdhet, och jag kan lova dig att det gäller för mig i praktiken också. Har haft kvinnliga chefer tex. Inget problem för mig, de var lika bra som de manliga tex. Så du får allt utveckla vad du menar. Är det den dolda förtryckets logik jag ger sken av och manifesterar genom mina texter?

Vad det gäller mina luckor angående den feministiska forskningen så erkänner jag direkt att de må jag ha, men det är bara att fylla i dem åt mig. Seriöst, nu är jag inte ironisk.

Ville bara provocera lite. Ok?

Jag slipar väl mina klor lite inför "verkligheten". Ger igen lite. Är lite styv i korken. Testar vad jag går för. Testar om mina argument håller. Känner efter vad jag kan stå för. Känner efter om mina argument även håller för mig själv.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 mar 2011 15:03

Gjorde ett eq test precis.. började lite att fundera hur väl jag kunde skilja mina egna känslor från andras.
puh... det var inte rätt.. hamnade på 132 /där jag brukade ligga förr/  i Eq testet : D (ville bara skryta lite : )
fast jag kan ju vara en mytoman utan att veta om det och det rätta värdet kanske ligger på eq 80.. heh
var testar man om man är mytoman ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 mar 2011 15:35

Marko skrev:heh
var testar man om man är mytoman ?

Här på filosofiforumet, innan du vet ordet av har du fått alla möjliga diagnoser från de andra välvilliga skribenterna.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 mar 2011 16:04

hehe, ja så är det nog, man har en massa dolda talanger som bara andra kan se.
men lite mytoman bor det nog i oss alla, vi tvingar oss själva i många sociala situationer att ge en vackrare bild utan att känna av ågren när man har ljugit för det goda ändamålens skull.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 mar 2011 15:39

transversal skrev:Klimatet har väl snarare blivit hårdare för t.ex. singelmammor i ekonomisk depression?

Ekonomiskt ja. Men i upplevelsen så tror jag inte det. Och vadå, singelpappor då? Det jag menar är att det sociala sammanhanget nog är viktigare än pengar (om man inte svälter eller är i absolut fattigdom).

Det finns en massa statistik om sådant här. Jag skall inte säga att jag har någon bra koll, men min bild är att män isolerar sig och blir deprimerade av det. Så att förlora jobbet för en man är värre än för en kvinna tex. Basen för det är att när jobbet försvinner så försvinner det sociala sammanhanget.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 mar 2011 15:40

Kalle hur lång tid tar han på sig den där Max att moderera inlägg? Skulle vara kul att veta om han ratade mitt hövliga påpekande om att det ligger en logiskt motsägelse om han inte gör ett tillägg till sina påståenden.

Återgå till "Politik och samhälle"