Libyen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 01 sep 2011 22:42

Jörgen skrev:
Så du anser att Nordkorea är "den fria delen av Korea". Är du Förintelseförnekare också?

nej da, däremot tror jag på att hitler lever, och att han kallar sig justin nuförtiden

oj, nu fick jag också med hitler :)

Se där, ett regelbrott till. Och inga argument, inga svar på mina frågor, inget resonemang, bara dyngkastning utan motivering. Suck. Ibland undrar jag vart filosofiandan tagit vägen här på filofosiforum. Du vet, den där andan som går ut på att man motiverar sina åsikter, förklarar varför man tänker som man tänker, argumenterar för sin sak, ställer frågor i nyfikenhet, svarar på den andres frågor, etc?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 22:55

Justin Case skrev:Suck. Ibland undrar jag vart filosofiandan tagit vägen här på filofosiforum. Du vet, den där andan som går ut på att man motiverar sina åsikter, förklarar varför man tänker som man tänker, argumenterar för sin sak, ställer frågor i nyfikenhet, svarar på den andres frågor, etc?

Trodde du om nån hade märkt att vi nu gått in i en ny era där egoism och egenkärlek är det enda betydelsefulla,
borta är medmänsklighet, omtanke, förståelse, hänsyn och respekt. Leve utilitarismen, hurra vad bra jag är,
I Love me.  *guitar*

Justin Case

Inläggav Justin Case » 01 sep 2011 23:44

Zokrates skrev:
Justin Case skrev:Suck. Ibland undrar jag vart filosofiandan tagit vägen här på filofosiforum. Du vet, den där andan som går ut på att man motiverar sina åsikter, förklarar varför man tänker som man tänker, argumenterar för sin sak, ställer frågor i nyfikenhet, svarar på den andres frågor, etc?

Trodde du om nån hade märkt att vi nu gått in i en ny era där egoism och egenkärlek är det enda betydelsefulla,
borta är medmänsklighet, omtanke, förståelse, hänsyn och respekt.

Medmänsklighet, omtanke, förståelse, hänsyn och respekt är inte borta. Jag vet att det finns människor som fortfarande drivs av de egenskaperna. Jag känner sådana människor. Jag trodde att filosofiforum skulle dra till sig lite fler sådana människor än vad som nu verkar vara fallet. För de finns. Och de är ofta just filosofiska. Dock förväntar jag mig inte direkt medmänsklighet och omtanke från de jag diskuterar med, däremot respekt.

Leve utilitarismen, hurra vad bra jag är,
I Love me.  *guitar*

Någon har sagt att en sund egoism är en förutsättning för verklig medmänsklighet. Eller något sådant. Det tror jag på. Att se sin kärlek till andra och sin kärlek till sig själv som i grunden samma sak: en konstruktiv kraft som gynnar oss alla. Det tror jag är utilitaristiskt.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 02 sep 2011 00:47

Zokrates skrev:
Justin Case skrev:
Zokrates skrev:Politik är tydligen inte din starka sida JC, bättre att du ägnar dig åt dina utopiska framtidsfantasier.

Förklara gärna vad du tycker att det är för fel på mina argument istället för att bara säga att politik tydligen inte är min starka sida.
Vad skulle du tycka om folk bara avfärdade dina argument med att de ämnen du diskuterar inte är din starka sida?

Det gör de väl redan till stor del, men jag undviker helt ämnen som jag inte har den minsta insyn i. :wink:

...medan du diskuterar ämnen du tror att du har något värdefullt att säga i. Liksom jag gör.

Vad gäller USA så har de ett tvåpartisystem , konservativa republikaner och liberala demokrater,
partierna kan beskrivas som ultrahögerextremister och högerextremister. Båda partierna verkar
dock sitta lika fastlåsta i vapentillverkarnas grepp så det spelar ingen större roll vilket parti som styr.
Politikerna tvingas gå med på deras krav, de förbinder sig att köpa vapen, dessa vapnen måste
användas för att få valuta för dem, skulderna till vapentillverkarna ökar, de kan inte betala tillbaka utan
tvingas då gå med på fler vapenbeställningar som kompensation, de får en allt större skuld, de tvingas
låna utomlands för att betala av på sina skulder till vapenindustrin som svarar med att kräva större
beställningar. Lobbyverksamheten är extremt utbredd inom alla områden, med den följer korruption.

USA tvingas starta krig varhelst de kan i världen, för att därigenom kunna kontrollera att
landets tillgångar införlemmas i deras kontroll, USA är extremt oljeberoende, så olja är det de mest behöver.
Kina är det land som har det enskilt största skuldkravet på USA, mycket beroende på att en stor del av
världens tillverkningsindustrier flyttats till Kina på grund av att de där har värdefulla mineraler som behövs
inom den teknikbaserade tillverkningssektorn, en hel del andra verksamheter hamnade därmed i Kina,
vilket skapat massarbetslöshet i västvärlden, samtidigt som Kina fått en av världens mest förgiftade miljöer.

Inom USA råder det ett enda stort undantagstillstånd, hela USA styrs som om det fortfarande rådde
inbördeskrig, lagarna är allrådande cementerade och kan inte ändras även om folk skulle anse att många
lagar är förlegade. Statsterror är vardagsmat, övervakning och kränkningar av medborgarnas rättigheter
sker fortlöpande på alla nivåer, över 10% av befolkningen är sysselsatta med att övervaka medborgarna,
10% av befolkningen sitter i fängelser, det ger att 80% av befolkningen befinner sig i en fascistisk terror
som har stora likheter med det system som Hitler önskade, (här fick jag in Hitler Jörgen!) men samtidigt
så är de fast i ett råkapitalistiskt system som kräver en ständigt ökande tillväxt med miljöförstöring,
klimatkriser, försämrad folkhälsa, samt enorma klassklyftor, vilket skapar en enorm fattigdom, sociala orättvisor,
utslagning.

Många har tvingats att låna för att köpa hus, lägenhet, men vid minsta konjukturnedgång så
tar bankerna hemmen i beslag, det är miljoner amerikaner som förlorat sina hem, bankerna kan inte
sälja dem, så husen står och förfaller samtidigt som ingen får lov att bo där. Hela USA är ett enda stort
pyramidspel, i slutändan så har du 10% vinnare och 90% förlorare, så fördelar det sig alltid med tiden med
sådana system och givetvis dikterar vinnarna spelreglerna. Så samtidigt som BNP är en av världens högsta,
så är det bara ett fåtal som direkt gynnas av den, de flesta tvingas in i snåriga bank och försäkringsavtal,
där personlig sjukdom kan tvinga människor att belåna sina hem och arbetslöshet innebär ett liv på gatan
med följden att soppkök blir räddningen från svält.
Frivilligorganosationer kämpar för att ge stöd åt flera miljoner människor!
Flera miljoner barn i USA är lika undernärda som dem man ser i svältdrabbade länder i tredje världen,
men detta är USA,
ett demokratiskt land, en modell enligt dig Justin för resten av världen att ta efter, du borde skämmas!

Tack för förklaringen! Den var mycket mer sympatisk än din föregående attityd! :-) (I diskussionsetiskt hänseende alltså.)

Dock köper jag den inte, av följande skäl.

Du gillar att beskriva saker och ting som att människor tvingas till saker och ting. Vi har diskuterat vad som är tvång förut. Jag tror inte att vare sig Bush eller Obama tvingats kriga. De har valt att göra det. De hade kunnat välja att dra tillbaka alla amerikanska soldater när som helst. Kanske hade det lett USA till ruin, det vet jag inte, men om så bleve fallet, vore det fortfarande något man faktiskt kunde ha valt. Man var alltså inte tvungna att vara i krig. Amerikanerna hade nog hittat något sätt att klara sig ändå.

Och att som fattig inte få hjälp av de som har det bättre ställt, och därför välja att ta lån som riskerar bli omöjliga att betala tillbaka, är inte heller det detsamma som att tvingas till något. Det är inget konstigt att "vinnarna dikterar spelreglerna" när de spelregler som åsyftas gäller egendom som tillhör "vinnarna" från första början och som "vinnarna" kan välja att låna ut eller inte låna ut till andra, och enligt vilka villkor de vill. Om jag vill låna ut pengar till mig, är det väl en självklarhet att jag ska få välja villkoren. Gillar du inte villkoren står det dig fritt att tacka nej. Tackar du nej, kan inte jag lastas för det. Tackar du ja, kan inte jag lastas för det heller. Att "vinnarna" dikterar spelreglerna för hur de själva satsar sina egna pengar innebär inte att dessa "vinnare" tvingar några fattiga "in i snåriga bank och försäkringsavtal" eller något sådant. Vad du egentligen menar är väl bara att de rika borde dela med sig - det vill säga skänka - mer av sina tillgångar till de fattiga än vad de gör? Alltså att de fattiga skulle ha positiva rättigheter, snarare än bara negativa (d.v.s. ha rätt till att få något bra av andra, snarare än bara rätt att slippa bli utsatta för övergrepp av andra). För de problem du beskriver består väl knappast i första hand av att rika ger sig på och stjäl från fattiga. Problemen du beskriver består väl snarare av att de fattiga kräver hjälp av de rika, men inte får så mycket hjälp som de kräver. Det är allt. Då ska man beskriva det så också.

När det gäller USA:s storebrorslagar - om de tillämpas så som jag har förstått att de tillämpas - håller jag med dig om att dessa lagar innebär en fara för en massa oskyldiga människor utanför USA och att de utgör övergrepp på åtminstone den del av den amerikanska befolkningen som inte röstade på de politiker som drev igenom storebrorslagarna. Den del av befolkningen som röstat på dessa politiker ville dock i många fall kanske att det skulle bli ungefär som det blev. Vi kan tycka att de för sin egen skull borde ha prioriterat frihet från övervakning högre än andra saker (att skydda sig från terrorister, ekonomiska frågor, vårdfrågor etc) när de gick och röstade förra gången, men vem är vi att tala om för dem vad som är bäst för dem? De som år 2008 valde Obama kunde ha frågat sig: vad vill den här Obama göra åt det allt värre storebrorssamhälle som Bush-administrationen nu byggt upp? Obama prioriterade inte den frågan i sin valkampanj. Alltså kan man säga att alla som röstade på honom valde att ta risken att storebrorsaspekten av samhället skulle kvarstå och kanske bli värre och värre. De skulle ha kunnat proteströsta på någon anti-storebrorssamhälle-presidentkandidat istället, om de hade värdesatt personlig integritet och frihet från övervakning högre än de saker som Obama fokuserade på. Nu gjorde de inte det, och demokratin har talat. Tyvärr kan demokrati tydligen få ett folk att välja bort väldigt mycket frihet. Men de har fortfarande sin rösträtt kvar, och därmed möjlighet att återta den förlorade friheten. Fortfarande finns det inget som hindrar amerikanerna från att, om de vill, rösta fram en president och ett parti som exempelvis skrotar all obefogad övervakning som införts det senaste årtiondet och gör amerikanerna till ett fritt folk igen. Du invänder kanske att jo, desinformation och brist på korrekt information hindrar dem från att rösta så. Men jag menar att amerikanerna borde kunna tänka ut själva att de kanske är desinformerade, och på eget initiativ söka upp den information deras makthavare kanske inte vill att de ska få tag på. De kan hur lätt som helst göra detta på internet. Många av dem har nog också hittat mycket sådan information, men många av dem väljer att inte tro på den. Det är så det är i en demokrati: man kan inte tvinga någon att tro på något den inte vill tro på. Kunde man det, vore det inte demokrati.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 02 sep 2011 01:55

Zokrates skrev:Inom USA råder det ett enda stort undantagstillstånd, hela USA styrs som om det fortfarande rådde
inbördeskrig, lagarna är allrådande cementerade och kan inte ändras även om folk skulle anse att många
lagar är förlegade. Statsterror är vardagsmat, övervakning och kränkningar av medborgarnas rättigheter
sker fortlöpande på alla nivåer, över 10% av befolkningen är sysselsatta med att övervaka medborgarna,
10% av befolkningen sitter i fängelser, det ger att 80% av befolkningen befinner sig i en fascistisk terror
som har stora likheter med det system som Hitler önskade,

Om det verkligen vore så illa, är ju amerikanerna mycket bättre rustade för att genomföra en revolution mot sin regim, om de vill, än vad folk i mellanöstern är. I Libyen och Syrien gör man revolution. Hur kommer det sig då att amerikanerna inte gör det? De flesta amerikaner tycker sig nog fortfarande ha det för bra för att det ska vara värt det.

men samtidigt så är de fast i ett råkapitalistiskt system som kräver en ständigt ökande tillväxt med miljöförstöring, klimatkriser, försämrad folkhälsa, samt enorma klassklyftor, vilket skapar en enorm fattigdom, sociala orättvisor, utslagning.

Mycket av den försämrade folkhälsan i USA beror väl i och för sig inte på kapitalism utan på att folk stoppar i sig för mycket kalorier så att de får välfärdssjukdomar. Att skylla deras självdestruktiva ätbeteende på kapitalismen är att betrakta dem som automater utan fri vilja. Jag tror att varje människa har fri vilja (än så länge, innan man börjat använda teknik som tar bort den).

Frivilligorganosationer kämpar för att ge stöd åt flera miljoner människor!
Flera miljoner barn i USA är lika undernärda som dem man ser i svältdrabbade länder i tredje världen,
men detta är USA,

Samtidigt har majoriteten av amerikanerna det bättre än vad majoriteterna av de flesta andra länders befolkningar har. Att "flera miljoner" har det väldigt svårt i USA säger inte så mycket om hur bra/dåligt USA:s befolkning har det som helhet, eftersom det bor över 300 miljoner människor i USA. Enligt lyckoforskning är amerikanerna i genomsnitt klart lyckligare än de flesta folk i världen:

http://worlddatabaseofhappiness.eur.nl/hap_nat/nat_fp.php?cntry=35&name=United%20States&mode=3

ett demokratiskt land, en modell enligt dig Justin för resten av världen att ta efter, du borde skämmas!

Nja, jag ser inte USA som en perfekt modell att ta efter, mycket får gärna förändras där, även fördelningspolitiskt, men jag skulle hellre bo i USA än i något mellanösternland till exempel. I några år. Men jag skulle se till att snarast möjligt skaffa dubbelt medborgarskap så att jag hade någonstans att fly om USA skulle bli alltför likt en diktatur. Utvecklingen i riktning mot ett Orwells 1984 är ett stort orosmoln, det håller jag med dig om. Men än så länge verkar amerikanerna vara lyckliga, enligt lyckoforskning.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 sep 2011 11:21

Ja jag vet, ab artikel, men men.
Rävspelet.
"Dessutom ska brittiska MI6 ha överlämnat landsflyktiga Gaddafikritiker till regimen i Libyen, visar dokumenten som tidningen The Independent läst."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/denny ... 3569240.ab

Kotten skrev:
Om du hellre står på led än tänker självmant och kan acceptera en vänsterfacism så låter det jätte bra. För andra frisinnade människor som vill ha alla dessa, några av dessa, eller kanske fler(?) förmåner OCH kunna gå ut på gatorna och tala om detta utan att få en jävla bomb i skallen av sin ledare så hade du varit mer förstående för situationen.

Det är så man undrar om vi bor på samma planet...

För den som hellre vill klicka på svd-länken
"Av dokumenten framgår att även USA, i samband med sina transporter av ”illegala stridande”, erbjudit sig att överlämna en ledare i en islamisk rebellgrupp till Gaddafis säkerhetspolis."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vastm ... 439290.svd
Och angående svinerier så är faktiskt USA styret en riktigt fet gris i sammanhanget och i klass med vilken diktatur som helst. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fange ... 441276.svd

Ironi, de kräver något som fanns i Libyen, därmed inte sagt att de vill ha samma typ av ledare, men det är ironiskt.
Omkring 400.000 människor demonstrerade på lördagen runt om i Israel mot höga levnadskostnader och ekonomisk ojämlikhet.
De kräver minskade kostnader för bland annat boende, mat, utbildning och sjukvård.
TT
http://svt.se/2.22584/1.2521404/over_25 ... pos=rubrik

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 25 sep 2011 14:08

Det verkar tyst i Lybien?
Natorebeller och Natobombningar mot civilbefolkning...

23/9 http://youtu.be/eiIggMtTa4w
24/9 http://youtu.be/psh1XD0EOZI

och RT om ICC
http://youtu.be/RUMc_ULnluA

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 03 okt 2011 08:36

2 oktober: http://www.youtube.com/user/108morris10 ... EXa7oabJzc
8 oktober: http://youtu.be/Q9xzztSOX1k
12 oktober: http://youtu.be/zCj5EMC8RG4 OBS! Den filmsnutten villl du inte titta på - skadat barn i Sirte.
15 oktober: https://www.youtube.com/embed/9htma0QGe_Q
21 oktober: Lybiens nye flagga:
Bild

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 okt 2011 15:52

Khaddafen é dö, leve demokratin!

Ingen matsubvention
ingen fri utbildning
inga gratis bostäder
däremot
"marknadsanpassade" hyror
trafficking,
narkotika
maffiaorganisationer
100% av oljevinsterna till privata ägare
svält, misär, kriminalitet
noll ny infrastruktur
inga nya projekt som gynnar folket
samt 1 dollar per gallon vatten!
de leve, hip hipp hora! Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 20 okt 2011 15:57

Insinuerar du att ett brott kan ha begåtts?

Men då går man väl till polisen!

Ah, brottslingarna har ju utnämnt sig själva till polisen :(
Deras kumpaner är vårt lands ledare.

Ska man lagligen ställa förbrytarna inför rätta,
så måste den demokratiske processen råda,
och om majoriteten av väljarna inte förstår att ett brott har begåtts,
så kommer det demokratiske samhället inte åt dessa charmtroll.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 okt 2011 16:40

Det första de lär göra blir väl att införa sharialagar, så de kan kapa en arm av alla de svältande
som försöker stjäla sig något att äta, det blir säkerligen många enarmade "banditer" det, men.

Om arbetslösheten tidigare låg mellan 30-40% i Libyen, så kan ju var och en med sunt
förnuft kanske? förstå att de arbetslösa levde på bidrag som kom från oljevinsterna,
utan en sådan fortsatt politik väntar hungersnöd och massflykt, så låt oss hoppas att de
"nya" ledarna inte är alltför giriga, vilket jag starkt betvivlar.

Hur stor del av kakan skall de länder som stött "upproret" få? Säkerligen förväntar de sig en
hel del, bl.a kontrakt när det gäller återuppbyggandet av sånt de själva bombat sönder och
samman och givetvis tas det från oljepengarna så folket får betala dubbelt upp. Men det är
här som trolleriet sker, man trixar så att pengarna för humanitär hjälp kommer från IMF mfl,
så att det blir ett gigantiskt lån, givetvis kunde pengarna tas från de miljarder som redan
den Libyiska staten har i form av tillgångar, det kunde även betalats direkt via vinster från
oljan, men se det går inte, för då kan man inte bakbinda folket via skatter, så det är ett
förbannat rävspel utan dess like.

"Även framledes kommer landet och dess folk att behöva stöd, i humanitära insatser,
i sjukvårdsinsatser och när det gäller att bygga ett civilt samhälle, poängterade Reinfeldt."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/reinf ... 568483.svd

Men några kriminella klanledare blir fetarika, de slipper dessutom att jagas av Libysk polis,
gripas, torteras, avrättas så nu kan de göra det själva mot några andra. Allt väl och slutet gott,
status quo, fast för majoriteten av det Libyiska folket blir det garanterat sämre och snart kommer
klagomålen om hur de nya grisarna beter sig lika illa och till och med värre än den forne diktatorn.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 okt 2011 11:54

Vi gräver snart oljeguld igen i Libyen. Funderade på hur mycket belöningen som utlovades för ledarna
spelade in i skotten mot honom efter att han fångats, här är ett 2 månaders gammalt tv4 klipp.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/91xuJ7CI0WU?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Allah akbar för hela slanten!
http://news.sky.com/home/interactive-gr ... addafidead

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 okt 2011 16:35

när kommer 'vi' att gräva oljeguld i iran och turkiet tror du ?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 okt 2011 16:49

H Clinton uttrycker sin förtjusning,
undrar hur många månader hon har att leva nu...

http://www.youtube.com/watch?v=Fgcd1gha ... r_embedded

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 okt 2011 23:18

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.7561 ... s-i-libyen
där kom den...

Marko skrev:när kommer 'vi' att gräva oljeguld i iran och turkiet tror du ?

Gräva i Turkiet, behövs inte, EU behöver billig arbetskraft för olika sorters massproduktion och där
gör ju de sitt redan nu.

Iran, det blir ett bliztkrig med missilregn inom en snar framtid
om de inte på annat sätt lyckas byta regim, från minst 3 Natofronter,
Turkiet, Israel, persiska viken, möjligen även från Qatar,
tror de kommer att göra det landet obrukbart för all framtid.

Återgå till "Politik och samhälle"