Marko skrev:Joakim Grundh skrev:Vad är en sekund då Marko?
"Sedan 1967 har sekunden definierats som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133 [1], enligt det 13:e CGPM-mötet 1967"
Så c = 299,8 m/9 193 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133
Är tiden fortfarande kvar Marko?
vad gör cecium-133? den vibrerar över tid(rum)
det är det vi mäter och det är den egenskapen den har.
vad är frekvens för dig ? i fysiken är det f=1/tiden
Man skall inte glömma att matematikens storheter bestäms av om de är verkningsfulla i den modell som man bygger upp genom dem. Visst finns det många som hävdar att matematiken är det riktiga, det verkliga osv. Det är platonism, eller likvärdigt. Ska inte dra argumenten emot det men om någon intresserar sig så finns information om man söker efter "tredje mannen".
Jag vill snarare säga att frekvens är en relation till annat. Tiden är bara där för att göra "objektivt" dvs försöka koppla bort allt detta som det som vi säger har "frekvens" relaterar mot.
Allt flyter sa Herakleitos. Vad menar han? Kanske att det essentiella är rörelse och inte något statiskt. Men för att säga att frekvens är f=1/tiden kräver att vi antagit det statiska. Fixerat och bestämt identitet.
Varför kan vi inte mäta position och hastighet samtidigt enligt matematiken? För att relationerna utesluter varandra som bestämda, i en förenklad utläggning. För att kunna mäta det ena måste vi anta det andra. Men har vi antagit det så är det just antaget och inte uppmätt.
Jag tror helt enkelt inte att saker och ting är diskreta i en tid. Jag tror att dem är kontinuerliga
över en "tid".