Tatjana skrev:
sant, men det står inte att man lider när man kommer till gehenna,
I Jesu liknelse i Matt 22:13, talar han om "mörker gråt och tandagnisslan" i samband med de som blir utestängda från den himmelska festen. Låter inget kul. Inte heller Matt 13;41-42 låter något vidare. Brinnande ugn, gråt, tandagnisslan.
Tatjana skrev: det talas även om sheol=den plats man är tills man slutligen dör=då man kommer till gehenna
Sant
Tatjana skrev:=från gehenna kan man inte uppväckas under tusenårsriket, men det kan man från sheol... visst?
Finns det några i gehenna före tusenårsriker? Är osäker.
Tatjana skrev:Men 1917års översättningen är lite diffus, tänk på vad som står i moseboken ang namnet
Tänker du på NAMNET?
Kristna tror att de onda ska plågas i evig eld.
JV tror att de ska utplånas.
Själv har jag goda skäl att tro en på tredje variant som jag tyvärr inte av moraliska skäl kan dra.
Jag skulle tro att du har erfarenhet av JV. Har jag rätt?
De lägger ned mycket möda på att förstå tusenårsriket och uppståndelsen.
Jag har många böcker över ämnet samt tillgång till grundtexterna, så det vore lätt för mig att ge ett intryck av att vara djupt insatt i de två frågorna. Det är jag inte.
Men jag säger till dig som jag har sagt till alla JV jag har pratat med;
Att prata om uppståndelsen är ointressant. Det är som om Winston Churchill skulle ha förspillt dyrbar tid med att planera segerpartyt, mitt under blitzen.
Eller som om soldaterna skulle ha tränats i att korka ur vinflaskor och skjuta serpentiner, istället för att veta hur de skulle få ordning på kommunikationerna, så att de kunde höra och göra orderna från himmelen.
Utan att höra - kanske springa på fienden - inget segerparty.
++++++TILL MINNE AV C T RUSSEL+++++++++++++++++
Han kunde inger om kommunikation, vapenvård, dynamit eller överlevnad, men han var en baddare på att skjuta serpentiner.
Zara.