Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Inläggav Tatjana » 16 mar 2005 19:41

Zarathrustme skrev:
Ordet géena förekommer 12 gånger i N.T. Det återges i äldre svensk bibelöversättning med "helwete". I 1917 års översättning använder man ordet "Gehenna". (Helvetet är för övrigt inte Djävulens rike, utan hans fängelse.)

sant, men det står inte att man lider när man kommer till gehenna, det talas även om sheol=den plats man är tills man slutligen dör=då man kommer till gehenna=från gehenna kan man inte uppväckas under tusenårsriket, men det kan man från sheol... visst?
Men 1917års översättningen är lite diffus, tänk på vad som står i moseboken ang namnet....
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 21 mar 2005 00:36

Tatjana skrev:

sant, men det står inte att man lider när man kommer till gehenna,

I Jesu liknelse i Matt 22:13, talar han om "mörker gråt och tandagnisslan" i samband med de som blir utestängda från den himmelska festen. Låter inget kul. Inte heller Matt 13;41-42 låter något vidare. Brinnande ugn, gråt, tandagnisslan.

Tatjana skrev: det talas även om sheol=den plats man är tills man slutligen dör=då man kommer till gehenna

Sant

Tatjana skrev:=från gehenna kan man inte uppväckas under tusenårsriket, men det kan man från sheol... visst?

Finns det några i gehenna före tusenårsriker? Är osäker.

Tatjana skrev:Men 1917års översättningen är lite diffus, tänk på vad som står i moseboken ang namnet

Tänker du på NAMNET?

Kristna tror att de onda ska plågas i evig eld.

JV tror att de ska utplånas.

Själv har jag goda skäl att tro en på tredje variant som jag tyvärr inte av moraliska skäl kan dra.

Jag skulle tro att du har erfarenhet av JV. Har jag rätt?

De lägger ned mycket möda på att förstå tusenårsriket och uppståndelsen.

Jag har många böcker över ämnet samt tillgång till grundtexterna, så det vore lätt för mig att ge ett intryck av att vara djupt insatt i de två frågorna. Det är jag inte.

Men jag säger till dig som jag har sagt till alla JV jag har pratat med;

Att prata om uppståndelsen är ointressant. Det är som om Winston Churchill skulle ha förspillt dyrbar tid med att planera segerpartyt, mitt under blitzen.

Eller som om soldaterna skulle ha tränats i att korka ur vinflaskor och skjuta serpentiner, istället för att veta hur de skulle få ordning på kommunikationerna, så att de kunde höra och göra orderna från himmelen.

Utan att höra - kanske springa på fienden - inget segerparty.

++++++TILL MINNE AV C T RUSSEL+++++++++++++++++
Han kunde inger om kommunikation, vapenvård, dynamit eller överlevnad, men han var en baddare på att skjuta serpentiner.

Zara.
Inte doppad
i gröt

Tatjana

Inläggav Tatjana » 21 mar 2005 07:23

Zarathrustme skrev:
Tatjana skrev:
sant, men det står inte att man lider när man kommer till gehenna,

I Jesu liknelse i Matt 22:13, talar han om "mörker gråt och tandagnisslan" i samband med de som blir utestängda från den himmelska festen. Låter inget kul. Inte heller Matt 13;41-42 låter något vidare. Brinnande ugn, gråt, tandagnisslan.

Den som inte får vara med blir naturligtvis ledsen när han på guds vredesdag inser att hans val varit fel, men det står fortfarande inget om att han kommer att lida för evigt i ett helvete. Av jord är du kommen och till jord skall du åter bli.

Finns det några i gehenna före tusenårsriker? Är osäker.

Så vi prövas inte nu? Alla människor som har haft möjlighet att komma i kontakt med den sannne guden men har valt annat, de som dött, är inte de i gehenna?

Jag skulle tro att du har erfarenhet av JV. Har jag rätt?

Inte i den bemärkelsen som du tycks tro, jag hade bla aldrig engagerat mig i ett filosofiskt forum om jag varit JV.
Jag läser bibeln, har jag frågor så söker jag grundtexten.

Intressant att ha en disskussion med någon som faktiskt har LÄST bibeln och inte bara påstår sig att ha gjort det.
:) ha en bra dag.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 21 mar 2005 16:09

BildBildBildBildBildBildBildBildär det modernt igen att vara en av de skriftlärde?BildBildBildBild
BildBildBildBildBildBild

Stefan

Inläggav Stefan » 21 mar 2005 16:47

Vad tycker de skriftlärde om detta citat (på tapeten i senaste "Hey Baberiba"):

Om någon ligger hos en kvinna som har sin månadsrening och blottar hennes blygd, genom att han avtäcker hennes blods brunn och hon blottar sitt blods brunn, så skall de båda utrotas ur sitt folk.

Vad ska man göra med bibelord som detta? (3:e mosebok 20:arton (skriver man 8 blir det en smiley - varför).

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 21 mar 2005 17:02

Måste börja använda fler av de där roliga smajlisarna

Stefan skrev:Vad ska man göra med bibelord som detta?

En lösning är att inte ta så hårt på GT - som du tidigare antytt justerar ju Jesus det i någon mån ("ni har hört att det blev sagt...").

Vad jag finner intressant är dock VAR det där står. I anslutning till tramset om månadsrening står det även att man ska stena homosexuella m.fl. OCH att viss sorts föda skall hållas för oren - den passage i bibeln som judarnas kosher-princip bygger på.

Varför följa påbuden om kost så strikt när man ändå inte fördriver de som blottar blygden på menstruerande kvinnor från sitt folk? Det är det jag menar med "religion light" - man är så religiös som det är PK att vara. Religionen reduceras till en slags ritualiserad "obsessive/compulsive disorder".

§

P.S. En "8" följt av ett ")" tolkas som denna smiley: 8) oavsett var i texten den uppkommer. Problemet undviks genom att kryssa för "avaktivera HTML i den här posten" innan du trycker på skicka. D.S.

Stefan

Inläggav Stefan » 21 mar 2005 20:04

Håller med om det mesta du skriver, ffa religion light. Dock är jag inte med på att Jesus antyder att man ska strunta i GT. Han verkar tycka att han skärper GT:s bud (ni har hört att det blev sagt: Du skall inte dräpa...men jag säger er, den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom", etc. (Matt 5: 21-22)

Dessutom säger han strax innan: "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår, skall inte en enda bokstav, int minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket."

Så akta dig hovnarr, så att du inte räknas som den minste i himmelriket!

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 22 mar 2005 01:53

Tatjana skrev:Den som inte får vara med blir naturligtvis ledsen när han på guds vredesdag inser att hans val varit fel, men det står fortfarande inget om att han kommer att lida för evigt i ett helvete. Av jord är du kommen och till jord skall du åter bli.

Häller delvis med dig om det med lidandet. Jv köret om att vi inte är eviga varelser köper jag däremot inte.

Tatjana skrev:Så vi prövas inte nu? Alla människor som har haft möjlighet att komma i kontakt med den sannne guden men har valt annat, de som dött, är inte de i gehenna?

Vad jag förstår så är de i Hades, som är/var uppdelad i ett tråkigt ställe och Abrahams sköte, även kallat paradiset. Där de väntar på uppståndelsen.

Tatjana skrev:Inte i den bemärkelsen som du tycks tro, jag hade bla aldrig engagerat mig i ett filosofiskt forum om jag varit JV.
Jag läser bibeln, har jag frågor så söker jag grundtexten..

Tror inte för en sekund att du är ett JV, men att dina föräldrar kanske är det, eller att du har varit ett.

Tatjana skrev:Intressant att ha en disskussion med någon som faktiskt har LÄST bibeln och inte bara påstår sig att ha gjort det. .

Den har speciella förutsättningar.

Zara.
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 mar 2005 10:39

Stefan skrev:Dock är jag inte med på att Jesus antyder att man ska strunta i GT.

Inte helt och hållet - han justerar det snarast. På ett sätt är det ju en skärpning att man inte ens får bli vred men hur ska man då, om man vill vara en god kristen och följa Jesus, förhålla sig till uppmaningar i GT om att stena folk till höger och vänster?

Stefan skrev:Så akta dig hovnarr, så att du inte räknas som den minste i himmelriket!

Finns flera utvägar på det dilemmat:

Den som upphäver ett enda av buden

Det gör jag ju inte - det är inte (något av de tio) buden jag upphäver, jag snarast understryker att de ska trumfa GT.

Sedan kan man ju också invända "better to reign in hell than to serve in heaven". Eller så hänger det ihop med det här:

inte förrän allt har skett

Allt kanske redan skett. Gud är trött och bryr sig inte längre. Han skickade en son och honom dödade vi, så jag klandrar honom inte. Vi fann frälsningen ointressant, skickade den åter avsändaren och nu är det dags att inse att festen är slut - åk hem för fan.

§

Stefan

Inläggav Stefan » 22 mar 2005 11:19

Dock är jag inte med på att Jesus antyder att man ska strunta i GT.

Inte helt och hållet - han justerar det snarast. På ett sätt är det ju en skärpning att man inte ens får bli vred men hur ska man då, om man vill vara en god kristen och följa Jesus, förhålla sig till uppmaningar i GT om att stena folk till höger och vänster?

Stefan skrev:
Så akta dig hovnarr, så att du inte räknas som den minste i himmelriket!

Finns flera utvägar på det dilemmat:

Citat:
Den som upphäver ett enda av buden

Det gör jag ju inte - det är inte (något av de tio) buden jag upphäver, jag snarast understryker att de ska trumfa GT.

För det första tror jag inte att Jesus talar om bara de tio buden, utan om alla påbud i GT (om jag inte missminner mig finns det en "extended version" av budkatalogen som innehåller 650 bud eller nåt i den stilen, men våra bibelkännare vet säkert mer om detta).

För det andra har du rätt i att Jesus skärpning av lagen gör att man inte får stena homosexuella, etc. Men däremot torde skärpningen inte göra att det upphör att vara ett moraliskt brott att vara homosexuell. Det är ju just en skärpning, och det sägs ingenting om att påbud upphävs (inte ett jota - den minsta grekiska bokstaven - ska förgås).

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 mar 2005 12:01

Stefan skrev:en "extended version" av budkatalogen som innehåller 650 bud

De skulle jag vilja läsa! Står de att finna i själva "vanliga" bibeln? Någon som vet?

Stefan skrev:Men däremot torde skärpningen inte göra att det upphör att vara ett moraliskt brott att vara homosexuell.

Det är möjligt, men ingen borde i varje fall fördöma den homosexuella. Jesus säger ju något i stil med att vi inte ska döma, se bjälken i vårt eget öga istället för flisan i vår nästas osv. Så den homosexuelle är omoralisk, men ingen bör döda honom eller straffa honom för det - knappt påpeka det för honom. Är det så bibeln målar upp jesus budskap?

§

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 mar 2005 16:54

Jesus var mer buddhist än kristen.
Precis som dom tidiga judarna.

Därav dyrka inte guldkalven, jobba inte på söndag (eller vilken dag det nu är).
Upfatta din del i alltet och var.

Men jag har inte läst bibeln eller några heliga skrifter, så varför ni skulle lyssna på mig vet jag inte.

Men övertyga mig om nått annat kan ni inte heller.

Tjo tjim simsalabim, jag tror vad jag vill och det är nästan ingenting.

\:D/
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Stefan

Inläggav Stefan » 23 mar 2005 01:13

Det är möjligt, men ingen borde i varje fall fördöma den homosexuella. Jesus säger ju något i stil med att vi inte ska döma, se bjälken i vårt eget öga istället för flisan i vår nästas osv. Så den homosexuelle är omoralisk, men ingen bör döda honom eller straffa honom för det - knappt påpeka det för honom. Är det så bibeln målar upp jesus budskap?

Jo, det finns en sådan tendens, men å andra sidan dömer han själv rätt friskt.

Man kunde kanske ha en distinktion mellan att påpeka brott i allmänhet och att påpeka brott hos en person i synnerhet. Man kunde tänka att om man säger till en annan att "usch vad du är omoralisk som stjäl, har sex med män", etc. så ser man inte bjälken i vårt eget öga istället för grandet i vår nästas, men om man bara säger, utan att tänka på någon särskild budbrytare, att det är fel att stjäla, att ha sex med män, etc., så gör man inte samma fel.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 mar 2005 10:41

Stefan skrev:Jo, det finns en sådan tendens, men å andra sidan dömer han själv rätt friskt.

Varde det honom förlåtet, han är ju trots allt Guds son. Superman. Ingen vanlig liten pluddelutt.

Stefan skrev:Man kunde kanske ha en distinktion mellan att påpeka brott i allmänhet och att påpeka brott hos en person i synnerhet.

Haha! Det är i alla fall roligt att tänka sig att Gud skulle finna det behagligt om jag sa till en homosexuell man: "Det är fel att vara homosexuell", men en synd om jag sa: "Det är fel av dig att vara homosexuell". Då har religionen sedan länge passerat förnuftets yttersta gräns och övergått till tvångstankar: Så frustrerade är vi över hur lite vi kan kontrollera, att vi gör det till en för livsglädjen avgörande skillnad om vi säger "Det är fel att..." eller "Det är fel av dig att...".

§

Tatjana

Inläggav Tatjana » 24 mar 2005 07:04

hovnarr skrev:Måste börja använda fler av de där roliga smajlisarna

Stefan skrev:Vad ska man göra med bibelord som detta?

En lösning är att inte ta så hårt på GT - som du tidigare antytt justerar ju Jesus det i någon mån ("ni har hört att det blev sagt...").

Vad jag finner intressant är dock VAR det där står. I anslutning till tramset om månadsrening står det även att man ska stena homosexuella m.fl. OCH att viss sorts föda skall hållas för oren - den passage i bibeln som judarnas kosher-princip bygger på.

Varför följa påbuden om kost så strikt när man ändå inte fördriver de som blottar blygden på menstruerande kvinnor från sitt folk? Det är det jag menar med "religion light" - man är så religiös som det är PK att vara. Religionen reduceras till en slags ritualiserad "obsessive/compulsive disorder".

Fast i NT ges det en förklaring till varför man inte längre behöver avstå från griskött och menstruerande kvinnor, man behöver inte heller stena sin granne för att han klipper gräset en söndag.

Återgå till "Religion och andlighet"