Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Algotezza » 08 apr 2026 09:51

xion skrev:
Vega skrev:Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Men om Gud inte finns så kan han ju inte heller garantera någon rättvisa.
Och om detta är det enda liv vi har så kan inte rättvisa uppstå i ett kommande liv.
Jag vet inte mycket om "karmalagen", men som jag förstår så grundar den sig på tanken att det du sår får du skörda.
Jag tror att man lätt missförstår karmalagen på så vis att det inte handlar om ett kommande liv. Det handlar istället om det liv vi lever nu.
Det du gör påverkar livet för andra som i sin tur påverkar livet i sin omgivning. Det blir som ett pyramidspel som så småningom påverkar även dig.
Filmen "Pay it forward" är ett exempel på hur det skulle kunna fungera.

Garanten för rättvisa kan ju vara tron på Gud och inte Gud i sig, eftersom vi inte vet om en sådan faktor finns; däremot vet vi att tron på Gud finns.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 08 apr 2026 10:00

Algotezza skrev:
xion skrev:
Vega skrev:Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Men om Gud inte finns så kan han ju inte heller garantera någon rättvisa.
Och om detta är det enda liv vi har så kan inte rättvisa uppstå i ett kommande liv.
Jag vet inte mycket om "karmalagen", men som jag förstår så grundar den sig på tanken att det du sår får du skörda.
Jag tror att man lätt missförstår karmalagen på så vis att det inte handlar om ett kommande liv. Det handlar istället om det liv vi lever nu.
Det du gör påverkar livet för andra som i sin tur påverkar livet i sin omgivning. Det blir som ett pyramidspel som så småningom påverkar även dig.
Filmen "Pay it forward" är ett exempel på hur det skulle kunna fungera.

Garanten för rättvisa kan ju vara tron på Gud och inte Gud i sig, eftersom vi inte vet om en sådan faktor finns; däremot vet vi att tron på Gud finns.

På vilket sätt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 apr 2026 11:04

Smisk skrev:Jag menar att rättvisan till stor del är ett trasigt koncept som sagt. Jag tror inte man kan definiera rättvisa.

Suum cuique
Smisk skrev:Att hänvisa till lagen är ett felslut eftersom man inte förklarat varför lagar är rättvisa och eftersom olika lagar finns i olika tider, kulturer och för olika saker mm.

Lika fall ska behandlas lika, opartiskhet
Smisk skrev:Om du tror att rättvisa går att definiera är det du som har bevisbördan tänker jag?

Gyllene regeln

Rättvisa brukar delas upp i:
Distributiv rättvisa, retributiv rättvisa och procedurell rättvisa
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 08 apr 2026 11:15

Algotezza skrev:

Definierar man rättvisa som Ayn Rand gjorde är detta orättvist eftersom alla är sin egen lyckas smed och bör skapa den själv med egen ansträngning och inte någon Guds.

Jag tror inte på en Gud som fungerar så och inte heller på en tro som kan bidra till rättvisa.
Däremot har jag inga problem med att man tänker så, så länge man inte skadar andra med sitt beteende. Där i ligger moraliskt värde för mig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 apr 2026 23:01

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Garanten för rättvisa kan ju vara tron på Gud och inte Gud i sig, eftersom vi inte vet om en sådan faktor finns; däremot vet vi att tron på Gud finns.

Definierar man rättvisa som Ayn Rand gjorde är detta orättvist eftersom alla är sin egen lyckas smed och bör skapa den själv med egen ansträngning och inte någon Guds.

Du skriver inte hur du tolkar Ayn Rands begrepp om rättvisa. Djungelns lag? Hon var emot altruistiska känslor, strikt rationell, egennyttan först. Rand avvisade idén om att omfördela resurser från de produktiva till de improduktiva. Hon kan framstå som ett kyligt isblock som sätter sig själv först. Denna syn innebär att den som inte bidrar med värde (genom produktion, handel eller andra rationella handlingar) inte heller har rätt till de andras skapade värden.

Den rättvisa som genomsyrar Bibeln är allmosan.
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 10 apr 2026 11:40

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev:Garanten för rättvisa kan ju vara tron på Gud och inte Gud i sig, eftersom vi inte vet om en sådan faktor finns; däremot vet vi att tron på Gud finns.

Du skriver inte hur du tolkar Ayn Rands begrepp om rättvisa. Djungelns lag? Hon var emot altruistiska känslor, strikt rationell, egennyttan först. Rand avvisade idén om att omfördela resurser från de produktiva till de improduktiva. Hon kan framstå som ett kyligt isblock som sätter sig själv först. Denna syn innebär att den som inte bidrar med värde (genom produktion, handel eller andra rationella handlingar) inte heller har rätt till de andras skapade värden.

Den rättvisa som genomsyrar Bibeln är allmosan.

Här är sammanfattning om Ayn Rands rättvisa från AI:

Ayn Rand såg rättvisa som en strikt rationell och moralisk princip: att bedöma och behandla människor utifrån vad de faktiskt är och gör, inte efter behov, intentioner eller grupp­tillhörighet.
Kort sammanfattat:

Förtjänstprincipen: Var och en ska få det han eller hon förtjänar, varken mer eller mindre. Dygd ska belönas, ondska eller parasitism inte.
Objektiv bedömning: Rättvisa kräver tänkande och omdöme, inte blind likabehandling. Att behandla olika människor lika trots olika handlingar är orättvist.
Principen om frivilligt utbyte: I ett rättvist samhälle sker relationer genom frivilliga byten till ömsesidig nytta, inte genom tvång.
Motstånd mot omfördelning: Rand avvisade idéer om “social rättvisa” som omfördelning efter behov, eftersom det enligt henne straffar produktivitet och belönar oförtjänt beroende.
Kopplat till individuella rättigheter: Rättvisa kan bara existera när individens rätt till liv, frihet och egendom respekteras.

För Rand var rättvisa alltså inte medkänsla utan moralisk integritet: att vägra offra värde till ovärde.

Min poäng var inte vilken rättvisa som är korrekt utan att jag anser att konceptet rättvisa är oklart och varierar på ett sätt man i sig skulle kunna tolka som motsägelsefullt och "orättvist".

Enligt min uppfattning av din syn på saker så argumenterar du nästan alltid som om värde = fakta och där har vi helt olika uppfattningar.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 apr 2026 12:47

Poängen med rättvisa är att den är otydlig, och ständigt måste diskuteras. Något en Sociologisk institution värd namnet borde få fem miljoner om året för att studera och presentera. Kopplad till dispositioner i alla större varianter av habitus som finns i ett land, något som varje sociologisk institution naturligtvis skall ha ordning på.

Rands är inte så tokig, även om hennes uppväxt i övre medelklass(och gnäll då Bolsjevikerna tog över) är uppenbar. Min börjar i var och en efter förmåga normal arbetsvecka. Sokrates visste var han snackade om. Sen hur det ska fördelas är knepigare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 apr 2026 12:59

Anders skrev:Poängen med rättvisa är att den är otydlig, och ständigt måste diskuteras. Något en Sociologisk institution värd namnet borde få fem miljoner om året för att studera och presentera. Kopplad till dispositioner i alla större varianter av habitus som finns i ett land, något som varje sociologisk institution naturligtvis skall ha ordning på.

Rands är inte så tokig, även om hennes uppväxt i övre medelklass(och gnäll då Bolsjevikerna tog över) är uppenbar. Min börjar i var och en efter förmåga normal arbetsvecka. Sokrates visste var han snackade om. Sen hur det ska fördelas är knepigare.

Om det då ofta blir med folk som inte presterat något märkvärdigt under sitt liv till sist behöver litet hjälp med hyra, medicin och tandvård så blir det inte mycket hjälp om Ayn Rand får råda. Eller har jag missat vad hon faktiskt säger?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 apr 2026 13:07

Pilatus skrev:
Anders skrev:Poängen med rättvisa är att den är otydlig, och ständigt måste diskuteras. Något en Sociologisk institution värd namnet borde få fem miljoner om året för att studera och presentera. Kopplad till dispositioner i alla större varianter av habitus som finns i ett land, något som varje sociologisk institution naturligtvis skall ha ordning på.

Om det då ofta blir med folk som inte presterat något märkvärdigt under sitt liv till sist behöver litet hjälp med hyra, medicin och tandvård så blir det inte mycket hjälp om Ayn Rand får råda. Eller har jag missat vad hon faktiskt säger?

Det säger hon säkert. Men var och en efter förmåga är da shit. Gör du inte det skall du naturligtvis ändå ha det nödvändigaste. Men du skall aldrig snylta, du skall veta att det är de andras slit du lever på, om du vill ha något därutöver, som kräver skattepengar. Inga kelgrisar. Ser alldeles för många kelgrisar efter flytten till övre medelklass. Kelgrisar av olika politiska färger. Och alldeles för många föräldrar modell ”jag vill bara att hen skall vara lycklig”…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk

Inläggav Smisk » 10 apr 2026 16:39

Jag kan hålla med om Sokrates men Rand har tveksamma tankar där. Sokrates håller väl med dig i att filosofi är att reflektera över och diskutera det annars är det inte värt att ha alls. Rand verkar ha ett kärlekslöst perspektiv som har missuppfattningar om "värde relaterat till naturen". Med andra ord, biologiska varelser som djur och människors "enkla tankar om sig själv och grundläggande impulser" är inget som har med moral att göra. Moral har att göra med kvalitativ erfarenhet, medvetandet och hur vi önskar att hantera annat liv och endast med moraliskt värde kan vi börja definiera en rättvisa.

Smisk

Inläggav Smisk » 10 apr 2026 16:45

Pilatus skrev:Om det då ofta blir med folk som inte presterat något märkvärdigt under sitt liv till sist behöver litet hjälp med hyra, medicin och tandvård så blir det inte mycket hjälp om Ayn Rand får råda. Eller har jag missat vad hon faktiskt säger?

Så tolkar jag det och jag upplever det som djupt problematisk och inte alls moraliskt önskvärt :)
Rand menade väl att man får hjälp av dem närmsta som älskar dig och tvärt om. Det jag gillar i det är att autenticitet får en fin plats, så långt är jag med och har ser detta som naturligt och värt att räkna med. Att detta skulle ligga som grund för "hur samhället bör se ut" och att det skulle göra att man måste förtjäna "sitt värde" i det är djupt problematiskt dock.

Samhället bör avspegla att alla är värda att leva i det eftersom man är en kvalitativ levande existens som därför "bör räknas" som en del av det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 apr 2026 19:25

Moral och tankar om rättvisa har väl sin grund i hur vi människor faktiskt är och agerar individuellt och kollektivt. Men böra följer ej av vara men vara sätter väl gränser för vilka böra som är realistiska och möjliga.

Var tid har sin variant av moral och sin variant av rättvisa. Dessa har en ständig kärna och lager som är föränderliga och utvecklingsbara.

Det finns någon en kärna av mänsklig natur i oss alla som finns i alla tider men utan på den ett föränderligt lager, kanske flera.

Visserligen menar existentialismen och andra att vi skapar oss själva men det gäller bara ytlighet, menar jag.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 20 apr 2026 10:09

Algotezza skrev:Moral och tankar om rättvisa har väl sin grund i hur vi människor faktiskt är och agerar individuellt och kollektivt. Men böra följer ej av vara men vara sätter väl gränser för vilka böra som är realistiska och möjliga.

Var tid har sin variant av moral och sin variant av rättvisa. Dessa har en ständig kärna och lager som är föränderliga och utvecklingsbara.

Det finns någon en kärna av mänsklig natur i oss alla som finns i alla tider men utan på den ett föränderligt lager, kanske flera.

Visserligen menar existentialismen och andra att vi skapar oss själva men det gäller bara ytlighet, menar jag.

Ja så tänker jag med till stor del. Vi har flera lager och aspekter här som samsas och det är eftersom vi är medvetna och kan välja olika utfall som moraliskt värde kan existera för oss.

Vi "skapar saker" men vi "skapar inte skapandet". Vi väljer att förhålla oss till det och insikten att vi delvis deltar på ett skapande sätt är vad som kan ge oss moralfilosofi.

Vad jag tänker på när jag säger att rättvisa är ett "trasigt begrepp" är att vi skapar det, det är pluralistiskt och vi är tvingade att välja mellan saker av olika typer av värde. Det blir så komplext att det är lurigt.

Det finns gott om filosofiska tankeexperiment. Här är ett jag hittade:

Amartya Sen: De tre barnen och flöjten
Tre barn, Anne, Bob och Cara, grälar om vem som bör få en flöjt.
Alla tre har goda, rationella och moraliskt relevanta skäl.

Anne säger: “Jag är den enda som kan spela flöjten.”
Rättviseintuition: förmåga, effektiv användning, excellens

Bob säger: “Jag har inga andra leksaker alls.”
Rättviseintuition: behov, jämlikhet, kompensation för deprivation

Cara säger: “Jag har tillverkat flöjten själv.”
Rättviseintuition: äganderätt, arbetsförtjänst, ansvar

Sen verkar vidare mena att begreppet är oundvikligen pluralistiskt och ofullständigt men att det inte är oanvändbart utan just därför användbart.

Vissa tillstånd är mer rättvisa/orättvisa än andra, rationell moralisk argumentation är möjlig och nödvändig och vissa skäl är bättre än andra. Begreppet är oundvikligen ofullständigt och det är en styrka hos det verkar han mena. Han verkar mena att oenigheter inte är misstag utan uttryck för olika rimliga moraliska perspektiv.

Hubert

Inläggav Hubert » 20 apr 2026 17:53

Det är lite trist att frågan Kommer rättvisa skipas? reduceras till en fråga om äganderätt ...
Smisk skrev:
Algotezza skrev:Moral och tankar om rättvisa har väl sin grund i hur vi människor faktiskt är och agerar individuellt och kollektivt. Men böra följer ej av vara men vara sätter väl gränser för vilka böra som är realistiska och möjliga.

Ja så tänker jag med till stor del. Vi har flera lager och aspekter här som samsas och det är eftersom vi är medvetna och kan välja olika utfall som moraliskt värde kan existera för oss.

Vi "skapar saker" men vi "skapar inte skapandet". Vi väljer att förhålla oss till det och insikten att vi delvis deltar på ett skapande sätt är vad som kan ge oss moralfilosofi.

Vad jag tänker på när jag säger att rättvisa är ett "trasigt begrepp" är att vi skapar det, det är pluralistiskt och vi är tvingade att välja mellan saker av olika typer av värde. Det blir så komplext att det är lurigt.

Det finns gott om filosofiska tankeexperiment. Här är ett jag hittade:

Amartya Sen: De tre barnen och flöjten
Tre barn, Anne, Bob och Cara, grälar om vem som bör få en flöjt.
Alla tre har goda, rationella och moraliskt relevanta skäl.

Anne säger: “Jag är den enda som kan spela flöjten.”
Rättviseintuition: förmåga, effektiv användning, excellens

Bob säger: “Jag har inga andra leksaker alls.”
Rättviseintuition: behov, jämlikhet, kompensation för deprivation

Cara säger: “Jag har tillverkat flöjten själv.”
Rättviseintuition: äganderätt, arbetsförtjänst, ansvar

Sen verkar vidare mena att begreppet är oundvikligen pluralistiskt och ofullständigt men att det inte är oanvändbart utan just därför användbart.

Vissa tillstånd är mer rättvisa/orättvisa än andra, rationell moralisk argumentation är möjlig och nödvändig och vissa skäl är bättre än andra. Begreppet är oundvikligen ofullständigt och det är en styrka hos det verkar han mena. Han verkar mena att oenigheter inte är misstag utan uttryck för olika rimliga moraliska perspektiv.

Hubert

Inläggav Hubert » 20 apr 2026 18:05

Kommer rättvisa skipas?
Ja, om det finns ett fungerande rättssystem.
Nej, om frågeställningen rör en gudomlig rättvisa.

Rättvisa är ett begrepp som alla andra, det definieras si och det definieras så.
Begrepp får sin innebörd av kontext.

Att de "andliga" här på ff är så vaga gläder mig - de har inget definitivt att erbjuda, ingen djupare mening.

Återgå till "Religion och andlighet"