Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Vega » 27 feb 2026 15:04

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Ja, vi är i bästa fall styrda av ett mål så vi till sist finner skatten vid regnbågens slut. Under vår vandring kanske vi håller vi tillgodo med litet billigare "värden"?

Fast det är nog bättre att ha en dröm.. (Än att ha ett mål..) En god dröm är värd något i sig..

Är skillnaden mellan dröm och mål att mål kan uppnås medan så ej behöv vara fallet med en dröm?

Jag vet inte, man kan ju nå ett mål men i övrigt misslyckas med allt (Det kan vara trångsynt). I en dröm kanske man söker något mer odefinierat (kreativt).

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2026 15:53

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Fast det är nog bättre att ha en dröm.. (Än att ha ett mål..) En god dröm är värd något i sig..

Är skillnaden mellan dröm och mål att mål kan uppnås medan så ej behöv vara fallet med en dröm?

Jag vet inte, man kan ju nå ett mål men i övrigt misslyckas med allt (Det kan vara trångsynt). I en dröm kanske man söker något mer odefinierat (kreativt).

Martin Luther King hade en dröm, inte ett mål. Idag har politiker visioner, varken drömmar eller mål.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 27 feb 2026 17:39

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Martin Luther King hade en dröm, inte ett mål. Idag har politiker visioner, varken drömmar eller mål.

Visioner känns väldigt högtravande. Inte för vem som helst. Man tar sig själv på stort allvar. Ungefär som att man är kejsare av Rom. När man i själva verket bara hänger i en bar med kollegor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2026 19:01

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag vet inte, man kan ju nå ett mål men i övrigt misslyckas med allt (Det kan vara trångsynt). I en dröm kanske man söker något mer odefinierat (kreativt).

Visioner känns väldigt högtravande. Inte för vem som helst. Man tar sig själv på stort allvar. Ungefär som att man är kejsare av Rom. När man i själva verket bara hänger i en bar med kollegor.

Vissa har en verbal kostym de inte riktigt kan fylla.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 feb 2026 20:34

Folkhemmet skall vi tillbaka till
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2026 22:07

Anders skrev:Folkhemmet skall vi tillbaka till

Det försvann när sossarna marknadsanpassade sig.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 feb 2026 09:08

Algotezza skrev:

Det försvann när sossarna marknadsanpassade sig.

Tuffare, svårt att vara i vår egen bubbla då hela världen blir en global kapitalism. Och sen, man får helt klart anklaga högern för att Thatcherismen gjort sitt intåg. Det finns precis lika effektiva röster hos rikhögern som hos rikvänstern och de har spelat sina kort väl, ända sen Thatchers dagar.

Tycker inte man kan lasta sossarna för hårt. Snarare har de ett dilemma, deras vänsterfalang vill ideologi, medan högerfalangen vill stadigt samhälle, vill jobb, och ett samhälle som ger den infrastruktur som ger bra liv för jobbare. Som vill ha bil, kunna åka till mallis och få sin tacofredagsmys med riktig köttfärs. Är inte avundsjuk på Magda.

Nej, det är svårt att återhämta folkhemmet, skall det lyckas måste det vara i en helt annan form. Och inte i den form som den mig mycket jämförbare Martin Hägglund föreslår i Vårt Enda Liv. Folk ska knega, och få sin belöning genom trulig ansträngning , både i form av lön för arbete och en trygg stat med goda institutioner genom skatter. Men dessa jobb måste skapas på helt andra sätt än förr.

(Martin växte upp i identiskt småhusområde som mitt i samma trista Stockholmsförort, bara nåra kilometer bort. Och då han berättat om sin bakgrund är den mycket lik min. Skillnaden är att han verkar haft bättre social förmåga än min då han tvingades till högstadiet bland gangstrarna downtown Jakobsberg.)
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 28 feb 2026 11:06

Kanske är stabilitet viktigt, att de som får kapital inte bara flyr, till något annat ställe där förutsättningarna är bättre, pga kass politik.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 feb 2026 11:33

Vega skrev:

Kanske är stabilitet viktigt, att de som får kapital inte bara flyr, till något annat ställe där förutsättningarna är bättre, pga kass politik.

Den där har jag önskat att jag kunde mycket mer nationalekonomi om, en det här att pengarna flyr landet…

Min naiva tanke är att pengarna skulle ligga hos stat och banker. Och arått de som skötte dessa pengar skulle vara de som i plugget visat att de är bäst på att hantera pengar. Handels, typ. Men det verkar inte funka.

En angränsande gordisk rättviseknut - hur ger man folk belöning för väl utförda arbeten utan att deras bortskämda ättelägg får avnjuta föräldrarnas stora prestationer? Hur skall man få rika mammor som ”vill sina barns bästa” istället inlemma sina barn i ett fair race? Och gilla det? Farsans kusin jobbade många år på kibbutz. Där verkar det ha funkat hyfsat.
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 01 mar 2026 14:28

Anders skrev:
Vega skrev:

Den där har jag önskat att jag kunde mycket mer nationalekonomi om, en det här att pengarna flyr landet…

Min naiva tanke är att pengarna skulle ligga hos stat och banker. Och arått de som skötte dessa pengar skulle vara de som i plugget visat att de är bäst på att hantera pengar. Handels, typ. Men det verkar inte funka.

En angränsande gordisk rättviseknut - hur ger man folk belöning för väl utförda arbeten utan att deras bortskämda ättelägg får avnjuta föräldrarnas stora prestationer? Hur skall man få rika mammor som ”vill sina barns bästa” istället inlemma sina barn i ett fair race? Och gilla det? Farsans kusin jobbade många år på kibbutz. Där verkar det ha funkat hyfsat.

Jag tänkte inte utomlands, utan mer inom Sverige.. Om reglerna eller förutsättningarna inte gäller lika, så blir det motsättningar..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 mar 2026 17:22

Vega skrev:
Anders skrev:Den där har jag önskat att jag kunde mycket mer nationalekonomi om, en det här att pengarna flyr landet…

Jag tänkte inte utomlands, utan mer inom Sverige.. Om reglerna eller förutsättningarna inte gäller lika, så blir det motsättningar..

Ja visst, Sverige är mycket för rättvisa, vilket land är inte det? Men vad är svensk rättvisa, vilka regler är bra för ett rättvist samhälle? Många har kämpat för rättvisa, kanske måste man finna en lösning som är rättvis för dem som delar uppfattningen om vad rättvisa innebär. John Rawls, En teori om rättnisa kan vara en god utgångspunkt om man skall diskutera ämnet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 mar 2026 17:44

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Den där har jag önskat att jag kunde mycket mer nationalekonomi om, en det här att pengarna flyr landet…

Ja visst, Sverige är mycket för rättvisa, vilket land är inte det? Men vad är svensk rättvisa, vilka regler är bra för ett rättvist samhälle? Många har kämpat för rättvisa, kanske måste man finna en lösning som är rättvis för dem som delar uppfattningen om vad rättvisa innebär. John Rawls, En teori om rättnisa kan vara en god utgångspunkt om man skall diskutera ämnet.

Sverige under 90-talet tycker jag var bättre än Rawls. Han går för långt.
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 01 mar 2026 19:48

Pilatus skrev:Men vad är svensk rättvisa, vilka regler är bra för ett rättvist samhälle?

1. Jag tycker att det ska vara tryggt att bo i Sverige å då tänker jag mest på rättsväsendet.
2. Jag tycker att det ska finnas bra utbildningsmöjligheter, åtminstone för grundskolan.
Förmodligen skiljer sig det åt, beroende på var man bor, i vilken utsträckning man får tillgång till detta. Det är mänskliga rättigheter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 mar 2026 19:49

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Jag tänkte inte utomlands, utan mer inom Sverige.. Om reglerna eller förutsättningarna inte gäller lika, så blir det motsättningar..

Sverige under 90-talet tycker jag var bättre än Rawls. Han går för långt.

Rawls säger bara att den som har minst måste få en rimlig del av standardhöjningar för de rika, de som tjänar bra. Det är inte orimligt. Fattigdom har ibland definierats som en relativ nivå, en nivå för existens. Mat och hyra, dyr el och litet annat. Kanske skulle man ta bort alla bidrag och ersätta det med en månadsutbetalning för existensminimum?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 mar 2026 19:55

Vega skrev:
Pilatus skrev:Men vad är svensk rättvisa, vilka regler är bra för ett rättvist samhälle?

1. Jag tycker att det ska vara tryggt att bo i Sverige å då tänker jag mest på rättsväsendet.
2. Jag tycker att det ska finnas bra utbildningsmöjligheter, åtminstone för grundskolan.
Förmodligen skiljer sig det åt, beroende på var man bor, i vilken utsträckning man får tillgång till detta. Det är mänskliga rättigheter.

Men mer grundläggande är att tillgång till bostad och mat. Hyggliga möjligheter att leva i dagens Sverige. "Det är så dyrt att leva" sjunger Blå Tåget i Nya vantarna.
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"