Algotezza skrev:Anders skrev:Folkhemmet skall vi tillbaka till
Det försvann när sossarna marknadsanpassade sig.
Tuffare, svårt att vara i vår egen bubbla då hela världen blir en global kapitalism. Och sen, man får helt klart anklaga högern för att Thatcherismen gjort sitt intåg. Det finns precis lika effektiva röster hos rikhögern som hos rikvänstern och de har spelat sina kort väl, ända sen Thatchers dagar.
Tycker inte man kan lasta sossarna för hårt. Snarare har de ett dilemma, deras vänsterfalang vill ideologi, medan högerfalangen vill stadigt samhälle, vill jobb, och ett samhälle som ger den infrastruktur som ger bra liv för jobbare. Som vill ha bil, kunna åka till mallis och få sin tacofredagsmys med riktig köttfärs. Är inte avundsjuk på Magda.
Nej, det är svårt att återhämta folkhemmet, skall det lyckas måste det vara i en helt annan form. Och inte i den form som den mig mycket jämförbare Martin Hägglund föreslår i Vårt Enda Liv. Folk ska knega, och få sin belöning genom trulig ansträngning , både i form av lön för arbete och en trygg stat med goda institutioner genom skatter. Men dessa jobb måste skapas på helt andra sätt än förr.
(Martin växte upp i identiskt småhusområde som mitt i samma trista Stockholmsförort, bara nåra kilometer bort. Och då han berättat om sin bakgrund är den mycket lik min. Skillnaden är att han verkar haft bättre social förmåga än min då han tvingades till högstadiet bland gangstrarna downtown Jakobsberg.)