Marksa skrev:miles davis skrev:Gud är ett överutnyttjat ord, brukat i så hög grad att dess betydelse praktiskt taget försvunnit (vilket de troende givetvis jublar över, för hur skulle de över huvud taget kunna försvara sin tro om dess orimlighet blev konkret? Nonsens är en syssla mest bekväm att idka i det dunkla) - dock har det ett ursprung, och det har haft en definition, någon gång i tiden, så uppgiften att tyda dess innehåll kan väl trots allt inte vara omöjlig...
Låt oss säga att gud är allt det som faller under de två orden/begreppen
(1)övernaturlighet (gud är någonting icke-logiskt [och transcendent]),
och
(2)causa prima (gud är alltings/alla tings/'alltets' skapare, först ur alla hänseenden - samtidigt som han för övrigt också är Alltet; God is Being Itself, som katolikerna formulerar det),
Det är alltså den Guden som inte existerar, men i vilken tradition lämpar du honom. Är inte detta en missuppfattning och en sammanblandning av begrepp.
Om jag inte har missuppfattat min läsninge gring detta ämne så har gudsbegreppet formats över hisstorisk tid på flera ställen på jorden såsom varandes den som bringar ordning från urkaos. Krigar för för folket och leder folket i kampen mot det onda. Bringar slutligen fred anntingen i delsegrar i det förgångna eller som framtidens stora seger.
Sedan finns det antal variationer på skalan om denne ordningens Gud är i och ett med skapelsen eller om han är skapelsens herre. Men jag har en stark känsla av att Katolikerna inte menar att han är i och ett med naturen utan att han faktiskt ser detta som sin skapade ordning. Rätta mig om jag har fel
Det är många gudar som inte existerar...
Mitt förhållningssätt gentemot begreppet 'gud' vilar på en tämligen sekulär och samtida grund - vilket innebär att min definition inte bara blir begränsad, utan också någorlunda inkonsekvent i förhållande till det som varit; i likhet med de religiösas tänkesätt och beteende.
Var skulle min eventuella missuppfattning finnas att hitta?
(här är för övrigt en katolsk definition av 'gud')
Marksa skrev:miles davis skrev:Egentligen så räcker detta - tror man på något 'utanför' universum (eller ännu värre inom universum), som står över (och i viss mening även har makt över) alla följdriktighetens regler, på alla plan, så är man irrationell (ordet är här fritt för vem som helst att yttra sig om kvantfysik, vilket brukar vara legio bland religiösa i detta sammanhang - jag väntar, tålmodigt) - dock kan här även tilläggas ett antal extra ord/begrepp, för att tydliggöra den mer vardagliga bilden av gud
Enligt de skrifter som abrahams barn har, har gud gett dem fri vilja, men samtidigt har han inte vänt bort sitt öra från dem. rationellt eller inte nja.
Sedan har vi den andra möjligheten att komunicera med det gudomliga som handlar om att minska på sitt eget ego och hitta ett samklang med det heliga så som i meditation.
... vilket innebär?
Marksa skrev:miles davis skrev:3)odödlighet (/gud som livgivare - utöver att vara övernaturlig och skapare av precis allting så ingår gud i ett slags förhållande med oss människor, vilket innebär att det liv vi nu lever blott är en uppvärmning inför det Efterkommande)
Abrahams barn har denna relation ja.
Jo, enligt den bibliska traditionen.
Nonsens, med andra ord.
Marksa skrev:4)mänsklighet (ja, vissa vill till och med mena att guds förhållande till oss innefattar mer än odödlighet - att han/hon/den/det skulle ha en personlig relation till oss, och att han/hon/den/det är orsaken till mycket av våra skapelser, så som moral och kärlek, för att bara nämna några).(
Givaren av normer mm som hos abrahams barn (igen). Men även andra har nått samma insikter när de har sökt i sitt inre efter den sanna essensen i livet.
Vilka insikter? Vilket inre?
Och - vilken 'sann essens' i livet?
Sofismerna flyger hejvilt...
Marksa skrev:miles davis skrev:Duger det?
Gud är (1) om och endast om (2) + (3) + (4).
Gud existerar inte.
Nej inte för mig, men vem är jag att dömma....
Varför inte vara generös och bjuda på din definition av 'gud'?