Själv-medvetande

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Re: Själv-medvetande

Inläggav nuddle » 03 aug 2012 02:03

Harald Davidsson skrev:det är synd, att du inte förstår lidandets innebörd.

Du är redan fullkomlig, din kropp kanske lär sig saker, din själ kanske blir renare, men din ande är fullkomlig. Du kan skapa vad som helst, du kan se in i framtiden, du kan skapa kärlek eller hat men enbart i den grad du är självmedveten.
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 aug 2012 06:33

människan är ej fullkomlig,
människan är en kompromiss mellan djur och superman, hon föds och upplever sig totalt kluven, är jag ond eller är jag god,hon klarare varken av att vara ett djur, eller vara en superman, hon föds så att säga schizofren, och detta att varken kunna löpa fritt ute i vildmarken utan några som helst regler utifrån eller att sitta i kroppslig non-action som Krishna och kunna färdas till vilken människa som helst med sin Garuda och vara en superman gör att hon föds in i ett totalt förvirrat samhälle där kunskapen är tillfällig och där folk två gånger om dagen ändrar sitt mind och hon skapar då vad Reich säger en KARAKTÄR, ett pansar främst emot sig själv och sina känslor och vankar omkring i samhället utan att veta ett endast dugg om vad det egentligen handlar om.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 04 aug 2012 00:52

Anden är det kreativa, varifrån alla helt nya idéer kommer. Man kan likna en helt ny idé vid en färg som är
bortom ljus spektrat, och då den blandas med alla andra färgerna får den dom alla att
se annorlunda ut fast de alla fortfarande befinner sig inom ljus spektrat.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 04 aug 2012 04:07

Harald Davidsson skrev:människan är ej fullkomlig,
människan är en kompromiss mellan djur och superman, hon föds och upplever sig totalt kluven, är jag ond eller är jag god,hon klarare varken av att vara ett djur, eller vara en superman, hon föds så att säga schizofren, och detta att varken kunna löpa fritt ute i vildmarken utan några som helst regler utifrån eller att sitta i kroppslig non-action som Krishna och kunna färdas till vilken människa som helst med sin Garuda och vara en superman gör att hon föds in i ett totalt förvirrat samhälle där kunskapen är tillfällig och där folk två gånger om dagen ändrar sitt mind och hon skapar då vad Reich säger en KARAKTÄR, ett pansar främst emot sig själv och sina känslor och vankar omkring i samhället utan att veta ett endast dugg om vad det egentligen handlar om.

Vad handlar allt om? Enligt muslims en story, enligt kristna en annan.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 aug 2012 07:53

de flesta människors ande är helt nersänkt i det astrala träsket
och de är då medvetna om vad deras instinkter och drifter önskar,

och den stora stora våg av instinkter och drifter som flyter fram på jorden som den egentliga makten mycket större än alla politiker tillsammans
är den äkta viljan som regerar mänskligheten idag

men har dock ingen makt över den HELIGA anden,
men var ser man den heliga anden idag,
ja, kanske på kodaikanalroad i south India,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 aug 2012 07:59

det första steget fram emot superman är att försöka befria sitt hjärta, sin själ från fångenskapen i det onda våldet,
se Sitas fångenskap i det demoniska tänkandet på sri lanka,
men Hanuman befriade henne,

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 04 aug 2012 10:05

Vårt resonerade är maximalt befriat ju mer i samklang med ovillkorlig kärlek det är.
Denna kärlek skiljer inte på hat, sex eller självvisk kärlek två män sinsemellan.
Så denna kärlek älskar allt och alla, och värderar inte den ene högre än den andre
oberoende deras handlingar, religion eller kultur.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 aug 2012 08:47

men hur kan du komma i kontakt med äkta
och autentisk kärlek,
denna kärlek börjar faktiskt genereras i din kropp först då du upptäckt själen i ditt hjärta, som den generella feminina principen i universum
och att du då börjar skapa en relation till henne, en dualism, en dialektik,

och den spänning som då skapas mellan dig själv och din själ är början på den stora och egentliga kärleken där allt som, tillhör ditt ego kommer att börja gå sönder i små små bitar, små värdelösa bitar som du inte ens vill ta i med dina händer, men sopar ner direkt i sopnedkastet,

alltså den relation du hade till världen innan din själ vaknat upp ur sin törnrosa sömn,som mest bestod i en falsk programmerad ordning där du rörde dig mekaniskt och stelt på gator och torg

lyfts upp til ett högra plan då du börjar relatera dig till din själ,
en ny typ av realtion börjar framträda
som är full av kärlek

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 05 aug 2012 15:04

Det finns saker hos människor som är generella, såsom att alla har två ben,
två ögon och ett hjärta. Sedan finns det saker som är mer specifika, vilken hårfärg
man har eller vilken kroppstyp man är. Förnuftet och dess förmåga att resonera
är en generell egenskap hos människan, även ovillkorlig kärlek och hur den upplevs
är en generell egenskap hos människan. Däremot hur man bör leva i samklang med
denna ovillkorliga kärlek är ganska specifikt. Därför är det inte omöjligt att man börjar
sin andliga befrielse som en kristen och avslutar det som en jude eller som en hindu, eftersom
ju mer ens ande är befriad desto mer resonerar man självständigt.

Olika religioner har olika sätt att leva i samklang med ovillkorlig kärlek, själv har jag inte haft
särskilt mycket hjälp men min överordnade princip har varit utillirarism i början och är idag istället maximal lycka för mig själv
även om jag ger av mig själv till andra osv utan att förvänta mig något tillbaks.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 aug 2012 16:34

nuddle skrev:Därför är det inte omöjligt att man börjar sin andliga befrielse som en kristen och
avslutar det som en jude eller som en hindu, eftersom ju mer ens ande är befriad desto mer resonerar
man självständigt.

Det har jag svårt att tro. Visserligen formade många protestantiska och katolska länder sina lagar efter
mosaiska lagar under flera århundraden. Så är det inte längre. Att vara kristen kan numera inte vara
betungande.
Talmud däremot räknar 613 regler, 248 är kommandon och 365 förbud.
Moderator

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 05 aug 2012 20:51

Pilatus det handlar mer om att vissa inte gillar vissa saker. T.ex jag kan aldrig bli Hindu eftersom de anser Kossan helig,
eller Kristen då de dyrkar Jesus. Det är inget som klingar bra med min person, jag gillar inte sådant. Det finns vissa människor som luktar gott då de svettas fast de inte använder sig utav parfym, riktigt goda människor gör det såsom Jesus gjorde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 aug 2012 21:42

nuddle skrev:Pilatus det handlar mer om att vissa inte gillar vissa saker. T.ex jag kan aldrig bli Hindu eftersom de anser Kossan helig,
eller Kristen då de dyrkar Jesus. Det är inget som klingar bra med min person, jag gillar inte sådant. Det finns vissa människor som luktar gott då de svettas fast de inte använder sig utav parfym, riktigt goda människor gör det såsom Jesus gjorde.

Vilka problem har du med hinduernas kor? På samma sätt som vi inte äter upp våra hundar äter inte indiern upp sina kor. Är det verkligen ett problem?

Jag har aldrig sett att kristna dyrkar Jesus, men det kanske de gör på sätt och vis. Jag tror inte det är själva avsikten. Den kristna läran är enkel, låt dig döpas, tro på Jesus som Messias och du har en plats i himlen enligt läran.

Givetvis bör vi föra ett anständigt liv. Men exakt vad innebär det? Att vi hjälper medmänniskor som befinner sig i nöd? Vid vilken skattekvot har vi hjälpt tillräckligt mycket?

Eller ligger svaret i känslorna, hur vi känner oss då vi omfamnar någon som vi älskar? Eller vanligare, hur vi känner oss då vi avvisar någon, eller då vi själva blir avvisade? Är det i detta komplicerade spel frälsningen finns att söka?
Moderator

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 06 aug 2012 04:36

Det är subjektivt, en person kan tycka någon är riktigt sexig medan någon annan tycker dom är riktigt fula. Jag hade nog inte ätit kor ifall jag bodde i Indien, men jag hade nog inte varit en Hindu ändå. Kristna verkar vara emot våld i självförsvarsyfte, däremot ser jag det som något positivt. Sedan är Kristna något hämmade sexuellt, vilket jag ser som onaturligt. Hinduer säger att Shiva är Gud, medan jag ser det som Guds skapelse. Jag förstår inte alla dessa argument som folk framlägger hit och dit, när alla argument är subjektiva.

Anne

Inläggav Anne » 06 aug 2012 08:19

Har du några vetenskapliga undersökningar som bekräftar ditt påstående om kristnas hämmade sexualitet? Är det inte lika bra att du erkänner för dig själv att du är en kåt en? Håller du med mig att det är ett snedbeslut att välja religion efter kåthet? Verkar nice att lyfta på slöjorna och mötas av en enorm kåthet i fantasin, va? Eller att de är så tafatta att du äntligen får känna dig manlig? Verkligheten ser lite annorlunda ut.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 06 aug 2012 14:56

Kristna ifall de följer sin religion som är baserad på Moses lag och tolkas utifrån Evangeliet
som Jesus fick av Gud får inte ha flera fruar. Sedan har jag hört att man enbart skall ha sex
med missionären som ställning, eftersom vi är människor och inte djur något jag ser som onaturligt.

Min religion har jag dels valt själv genom att tro på enbart en Gud, likt Judar, men sedan har min
muslimska tro Gud valt själv genom att jag bett Gud ge mig allt det jag behöver så jag kan bli maximalt
lycklig.

Återgå till "Tankar och känslor"