ge exempel på ONDSKA

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

ge exempel på ONDSKA

Inläggav nuddle » 22 sep 2011 15:54

i denna tråd tänkte jag att man kan ge exempel på generell ONDSKA
alltså ondska som kan nästan pekas ut oberoende av sammanhang

några exempel: otrohet, förtal, våldtäkt

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 16:13

Ondska går inte att definiera så där rakt upp och ner.

Våldtäckt, visst kan vi se det som ont.
Men var går gränsen för våld och sex ?...

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 22 sep 2011 16:31

menar du att man aldrig kan peka ut något som generellt ont?

att ondska alltid är beroende av ett sammanhang,
eller menar du något annat?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 16:38

Jag tycker många saker är onda,
Men det är inte säkert att andra ser det som ont.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 22 sep 2011 16:53

är ondskan oberoende av människor
eller är den helt beroende av människor?

alltså är den enbart något relativt,
eller är den något absolut

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 17:10

Empati ägs inte av alla.

En 'empatistörd' person kan tillför en annan person smärta utan att se sig som ond.
Den som tillfogas smärta ser den andre som en ond person.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 22 sep 2011 17:35

Marko skrev:Empati ägs inte av alla.

En 'empatistörd' person kan tillför en annan person smärta utan att se sig som ond.
Den som tillfogas smärta ser den andre som en ond person.


så du menar att all ondska är relativ

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 17:47

Att något är absolut relativt gör väl det relativa absolut ?

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 22 sep 2011 17:48

nej men medvetandet

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 22 sep 2011 18:04

harald om det inte fanns någon astralkropp då adem levde
innebär inte detta också att det inte fanns någon ondska?

att ondskan egentligen är synonymt med den astralakroppen
men kan användas för att besegra ondskan

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 18:10

är astralkroppen absolut ?

Under givna omständigheter händer vissa saker,
ett äpple faller ner.

Jag tycker att något kan vara ont, men ser också att det kan innehålla goda bitar.
Det som är ont idag kan vara något gott i morgon, och det som är gott idag kan bli ett helvete i morgon.

Absoluta ting är det som sker just nu, jag är röksugen, inget i hela universum kan ändra på den känslan just nu,.
vare sig jag får ny tidslinje eller något annat oförklarigt, jag är röksugen! där har du en absolut sanning.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 18:12

så bestäm dig nuddle,
för bestämmer du att ondska är astralkroppens fel, så har du hittat din ondska för tid och evigheter.

tänk om du är ondskan ?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 22 sep 2011 19:16

Känns som ytterligare en tankar och känslor tråd, men den kanske kunde gå in i religion med detta svaret, satan.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 sep 2011 19:30

Det var väl förutspått att filosofi gruppen skulle flasha upp efter att bakgården introducerades : )
Det är inte vackert att vistas på en bakgård... eller så är det något annat som orsakar detta...

kan vi inte skapa en undergrupp som heter harald och nuddles hörna ?
och en speciell trash för markos spam.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2001
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 22 sep 2011 20:18

Det enklaste svaret jag kan ge är att jag kan inte förklara ondskan för detta mörker. Ytlig filosofisk förståelse.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster