Ling skrev:Avantgardet skrev:Ärligt talat avskyr jag den filmen. Man målar upp det som nåt snyftansvärt och spektakulärt att en utav oss på samhällets botten faktiskt har hjärnan med sig, men sen visar det sig ju trots allt att inte fan hade han nån bildning, nej, han hade bara haft tur och snubblat över rätt svar lite då och då i sitt liv, så inte ens bildningen fick han behålla. Det är en vedervärdig och fördomsfull film, men jag fattar att den går hem hos borgarna, för den är precis på pricken vad de vill se.
Så var vi där igen....borgarna. Varför inte bara se en film för vad den är. JAG vet ju skillnaden mellan fiction och verklighet.
Men det är ingen skillnad mellan fiction och verklighet i det här fallet. Och jag kan inte gå med på att filmen har något "vad den är".
Den rättfärdigar, medvetet eller omedvetet, förföreställningar vi gör oss om en "kategori", jag säger "kategori" eftersom det är högst godtyckligt vad som gör att någon ingår däri, och med det den attityd vi tycker oss rättfärdiga att ha mot dem.
Som tex, -Man måste jobba om man vill ha något!, eller; -Om de bara planerade för framtiden skulle de inte vara fattiga, osv.
Det smyger sig in värderingar som är reaktiva på vårt empatiska omdöme och söker förlåta oss, fly ansvaret, och ge till synes aktiva värderingar, vilka så klart inte har sitt objekt för det objektiva omdömet framför sig.