Katana skrev:Ur min syn-vinkel ut-ser jag att du har å-sikter som syn-punkter precis som vem som helst. Man kan inte undgå faktumet av att man har å-sikter hur man än vill slippa undan dom med ut-sikter. To bad....
Nu identifierar du mig med min existentiella skugga, vilken endast skapas och finns till hos betraktaren. Det du tillskriver mig tar jag tacksamt emot, men jag skulle själv inte hävda någon äganderätt.
cogito skrev:Du har nog bara kommit i kläm med begreppen "åsikt" och "synpunkt". Och detta vill du rätta till genom att klär begreppen i annorlunda orddräkt.
Alldeles riktigt, fast jag avsåg aldrig uttrycka någon sanning utan bara nyansera den bristfälliga bild vi, utan reflektion, antagit som sann. Att det finns en implicit åsikt där, vid det givna tillfälle när orden yttrades, går jag självfallet med på - fast att jag skulle anse nyanserandet ha ett intrinsikalt värde är direkt felaktigt. Frågan man bör ställa sig i detta läge är hur vi kan hävda en kontinuitet mellan det sagda i en kontext och en annan, om det sagda i en kontext överhuvud äger relevans i en annan - och om detta i så fall löper parallellt med jaget eller är synonymt med detsamma. Vilken existensform har åsikten?
cogito skrev:Isåfall blir det komplicerat att hävda din befintlighet = uppifrån, dvs en befintlighet alls i tid och rum. Med det är kanske den konstarten du vill träna upp oss i?
Nu klär du ett transcendent väsen i fysisk dräkt.
Jag svävar
viktlös. Det följer givetvis av detta perspektiv att världen är mer eller mindre idealistisk, när jag befinner mig i marknivå med er övriga så är fallet annorlunda.