Samma behov av auktoritet nu som förr.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 06 jul 2008 16:30

Avantgardet skrev:
Skogsälvan skrev:
suchanother skrev:Jag, utan läkarutbildning, ordinerar två joint om dagen till Skogis.
Sen kan hon drömma tbx till bättre tider.

:lol: Du är allt bra gullig du, such. Ja, önskar det hade funkat på mig, men det verkar inte vara en bra idé. Visserligen har jag bara testat det en gång, men då blev det ambulansfärd...

Men då inte för att det skulle ha inneburit någon egentlig hälsorisk utan snarare för att du nojade upp dig själv, har jag rätt eller har jag rätt? Vissa är lite nervsjuka av sig, det kan man nog bli av det här samhället och denna förebannat stressade tidsålder, och då ska de ha benso. Men som sagt brajjet är universalmedicin, så du skulle ha de där två jointarna efter att du stoppat i dig din sobril eller nåt. Själv tycker jag om att vara helt nykter mellan varven också. :lol:

Någon egentlig hälsorisk var det antagligen inte frågan om, nej. Men jag kunde inte röra mig, lyckades med stor ansträngning viska fram lite ord. Softa, slappa låter ju myspys-skönt, men inte till den graden. Eller det tyckte inte jag iallafall. Kanske beror det på att jag lätt glider in i avslappning utan medel. Men det finns ju olagliga substanser med motsatt verkan. Dessa håller jag mig borta från pga att det blir för bra helt enkelt för mig. Skulle lätt kunna fastna i den cirkeln.

Xinea

Inläggav Xinea » 06 jul 2008 16:36

Hur vet du att jag inte gör det? Du generaliserar och samtidigt är personlig dvs målet är jag men du ger mig dessa egenskaper/vanor som du tror att jag ska ha eftersom alal har....Om jag förstår rätt har du ingen motivation att sluta...med tanke på alla biverkningar du påstod att du får? med tanke på att du skulle kunna använda den tidne till något annat, du verkar begåvad avad gäller skriva ner dina tankar? det låter som smicker...glöm det ( om du kan).
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jul 2008 16:42

Xinea skrev:Hur vet du att jag inte gör det? Du generaliserar och samtidigt är personlig dvs målet är jag men du ger mig dessa egenskaper/vanor som du tror att jag ska ha eftersom alal har....Om jag förstår rätt har du ingen motivation att sluta...med tanke på alla biverkningar du påstod att du får? med tanke på att du skulle kunna använda den tidne till något annat, du verkar begåvad avad gäller skriva ner dina tankar? det låter som smicker...glöm det ( om du kan).

Nåt håller du likförbannat på med, vilket var min poäng då jag trodde du syftade på mitt s.k. "drogande" och där jag menar att "Svenssons" månatliga missbruk kostar långt mycket mer än mitt eget så det finns inget skäl för denne att kasta sten i glashus. Jag vet så klart inget om dig, men jag gissar att du likväl har större utgifter än mig varje månad och då är det samma sak som gäller där. Så löd tanken bakom formuleringen. SSRIn har jag förövrigt nyss slutat med (i förra veckan) efter ett års knaprande. Men mitt självmedicinerande ser jag som sagt ingen anledning att höra upp med. Jag utsätter mig inte för några direkta risker och är vuxen nog att bestämma sånt själv.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 06 jul 2008 16:42

Avantgardet skrev:
SportFilosofen skrev:
Skogsälvan skrev:
SportFilosofen skrev:
Skogsälvan skrev:Jag har i samspråk med min läkare kommit fram till mediciner som jag och han tror på. Vad är det för fel på att förena kunskap? Bara för att jag inte har ett läkardiplom innebär det inte att jag med intresse är helt ovetande och säger "Ja, doktorn" till vad som helst. Däremot har jag respekt och tilltro till läkare, men även till mig själv.

Om du pratar om SSRI är det enda du åstadkommit i effekt är att du ökat placebo. Eftersom du nu själv tror på dina mediciner. (Det dög tydligen inte med en läkare med 5,5-14 års utbildning).   Samt tagit upp sjukt mycket tid från din läkares andra behövande patienter. Tänk om någon fått vänta med en tumörutredning pågrund av ditt tjafs?

Min doktor är överläkare i psykiatri, väldigt duktig. Den "sjukt mycket tiden" jag "tar från min läkares andra patienter" rör sig om en halvtimmes samtal var tredje månad eller så. Han menar ju att jag är sjuk och då är det hans jobb att försöka bota mig. Vi har alltså mitt välmående som gemensamt intresse. Dessvärre har det varit kruxigt att hitta en lämplig medecin. Jag har säkert testat ett trettiotal olika. Mitt "tjafs" upplever varken han eller jag som tjafs. Låt gå för att jag är galen, men jag är en rätt trevlig galning med en del relevanta kunskaper. Jag har en familjär relation till min läkare. Han vet så ini norden mycket att han inte har svårt att erkänna att just x kände han faktiskt inte till. Låt mig säga att det vore en underdrift att säga att jag har läst "några timmar"...

Om du testat 30 talet olika, föreskrivna, mediciner mot depression vill jag påstå att du tagit upp mer än lovligt med plats i vården. Särskilt när antalet preparatgrupper är betydligt mer begränsat än så.

Ditt ointresse för att diskutera dina egna problem framför grundfrågan är synnerligen störande. Skapa en egen tråd i stället för att snylta på min vet ja.

Grejen är ju också den att läkarna skall använda en som en djävla försökskanin först och provar ut varenda icke-verksam medicin som överhuvudtaget finns innan de börjar skriva ut saker som fungerar, och detta gör de överhuvudtaget inte alls om man, som jag, har "missbrukarbakgrund" (själv skulle jag ju mena att jag brukar, vilket är en helt annan sak, men gängse språkbruk kräver att vi betraktar allt bruk av narkotikaklassade substanser som just missbruk).

Visst är det så  :cry: Atarax... hej och hå... Insättningen av många preparat är dessutom inte att leka med. Ofta blir ångesten intensivare, ångesten som man sökte hjälp för. Men får klienten några piller för att dämpa den bieffekten? Det är sällsynt. De är ju otroligt farligt beroendeframkallande... Snacka om överförmynderi. Det är dessutom så ignorant av läkarkåren att inte hjälpa de med missbruksbakgrund på ett adekvat sätt. Jag förstår verkligen inte hur de resonerar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jul 2008 16:45

Skogsälvan skrev:
Avantgardet skrev:
SportFilosofen skrev:
Skogsälvan skrev:
SportFilosofen skrev:
Skogsälvan skrev:Jag har i samspråk med min läkare kommit fram till mediciner som jag och han tror på. Vad är det för fel på att förena kunskap? Bara för att jag inte har ett läkardiplom innebär det inte att jag med intresse är helt ovetande och säger "Ja, doktorn" till vad som helst. Däremot har jag respekt och tilltro till läkare, men även till mig själv.

Om du pratar om SSRI är det enda du åstadkommit i effekt är att du ökat placebo. Eftersom du nu själv tror på dina mediciner. (Det dög tydligen inte med en läkare med 5,5-14 års utbildning).   Samt tagit upp sjukt mycket tid från din läkares andra behövande patienter. Tänk om någon fått vänta med en tumörutredning pågrund av ditt tjafs?

Min doktor är överläkare i psykiatri, väldigt duktig. Den "sjukt mycket tiden" jag "tar från min läkares andra patienter" rör sig om en halvtimmes samtal var tredje månad eller så. Han menar ju att jag är sjuk och då är det hans jobb att försöka bota mig. Vi har alltså mitt välmående som gemensamt intresse. Dessvärre har det varit kruxigt att hitta en lämplig medecin. Jag har säkert testat ett trettiotal olika. Mitt "tjafs" upplever varken han eller jag som tjafs. Låt gå för att jag är galen, men jag är en rätt trevlig galning med en del relevanta kunskaper. Jag har en familjär relation till min läkare. Han vet så ini norden mycket att han inte har svårt att erkänna att just x kände han faktiskt inte till. Låt mig säga att det vore en underdrift att säga att jag har läst "några timmar"...

Om du testat 30 talet olika, föreskrivna, mediciner mot depression vill jag påstå att du tagit upp mer än lovligt med plats i vården. Särskilt när antalet preparatgrupper är betydligt mer begränsat än så.

Ditt ointresse för att diskutera dina egna problem framför grundfrågan är synnerligen störande. Skapa en egen tråd i stället för att snylta på min vet ja.

Grejen är ju också den att läkarna skall använda en som en djävla försökskanin först och provar ut varenda icke-verksam medicin som överhuvudtaget finns innan de börjar skriva ut saker som fungerar, och detta gör de överhuvudtaget inte alls om man, som jag, har "missbrukarbakgrund" (själv skulle jag ju mena att jag brukar, vilket är en helt annan sak, men gängse språkbruk kräver att vi betraktar allt bruk av narkotikaklassade substanser som just missbruk).

Visst är det så  :cry: Atarax... hej och hå... Insättningen av många preparat är dessutom inte att leka med. Ofta blir ångesten intensivare, ångesten som man sökte hjälp för. Men får klienten några piller för att dämpa den bieffekten? Det är sällsynt. De är ju otroligt farligt beroendeframkallande... Snacka om överförmynderi. Det är dessutom så ignorant av läkarkåren att inte hjälpa de med missbruksbakgrund på ett adekvat sätt. Jag förstår verkligen inte hur de resonerar.

De skjuter ifrån sig, för då kan åtminstone ingen skylla på dem, precis som alla andra. Det sjuka är att det blir bara dyrare och djävligare för alla på detta viset, och då menar jag självfallet samhället också. Det enda skäl man kan ha för detta är moraliskt, att man, som de säger, inte vill "skicka fel signaler".  :smt015

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 06 jul 2008 16:57

Mmm... jag blir ledsen bara jag tänker på det. Det är så många som mår dåligt där ute. Läkare måste kunna göra avkall på en del av sin empati för att själva palla och inte gripas av affekt. Svårlöst ekvation.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jul 2008 18:08

Enkel ekvation om läkarna odlade civilkurage och medborgaransvar. Fast inte enbart läkarna, förstås.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 06 jul 2008 18:43

(vet ej om jag postar i rätt tråd, är rätt snurrig för tillfället men iaf)

Genom historien har olika roffarsystem uppträtt, allt från brutalt rån till våra dagars manchesterbrottslingar, och inte bara det utan rofferiet, rånet, ges lagstadgad status i vårt samhälle.
När begränsade resurser finns så vill alla ha största möjliga bit av kakan.. I mindre sofistikerade länder råder "djungelns lag", den med största vapenmakt har första tjing. I Sverige har vi sk. Folkrörelserna som är effektiva bromsklossar och svensken är nattad till sömns med nallebjörnen i famn.
Klart att när vissa grupperingar kommer hit så har de jungfrulig mark med naive svensken som tror gott om alla, men typerna som vill utnyttja de är inte sena.
Sen vill du, Avantgardet, återföra detta till att gälla principer. Vad är då dina principer? Fritt fram att ta andras egendom?
Här ser vi tydligt exempel på missriktad marxism om man tror att det är fritt fram att sno andras egendom.
Men jag förstår vad du förmodligen menar; att samhället med sin orättvisa fördelning av resurserna "tvingar" fram brottslighet. Detta är nu sant men rättfärdigar inte din hållning.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jul 2008 19:06

suchanother skrev:(vet ej om jag postar i rätt tråd, är rätt snurrig för tillfället men iaf)

Genom historien har olika roffarsystem uppträtt, allt från brutalt rån till våra dagars manchesterbrottslingar, och inte bara det utan rofferiet, rånet, ges lagstadgad status i vårt samhälle.
När begränsade resurser finns så vill alla ha största möjliga bit av kakan.. I mindre sofistikerade länder råder "djungelns lag", den med största vapenmakt har första tjing. I Sverige har vi sk. Folkrörelserna som är effektiva bromsklossar och svensken är nattad till sömns med nallebjörnen i famn.
Klart att när vissa grupperingar kommer hit så har de jungfrulig mark med naive svensken som tror gott om alla, men typerna som vill utnyttja de är inte sena.
Sen vill du, Avantgardet, återföra detta till att gälla principer. Vad är då dina principer? Fritt fram att ta andras egendom?
Här ser vi tydligt exempel på missriktad marxism om man tror att det är fritt fram att sno andras egendom.
Men jag förstår vad du förmodligen menar; att samhället med sin orättvisa fördelning av resurserna "tvingar" fram brottslighet. Detta är nu sant men rättfärdigar inte din hållning.

Jag vill nog påstå att det som saknas är ett möte mellan människor över dessa helt godtyckliga gränser. Det behövs engagemang. Jag menar, frågar jag dig om du har pengar att lägga ut på en pilsner, då jag själv inte har en spänn, och måste jobba heltid för att erhålla socbidrag, så tror jag du har svårt att neka. Om det skulle gälla någon med fan så mycket mer pengar än dig? Jag tror de flesta skulle ställa upp på det, om de kände till min situation, om de såg den, whatever. Vilket är poängen. Tvingas kapitalisterna själva vada genom skiten för att komma till sitt jobb, så kan de inte undgå problemet.

Någon balkangangsterkultur skulle aldrig börja blomma på det sätt du tänker dig om inte soc strulade och djävlades så att de var tvungna sova femton pers i en lägenhet och skuldsatte dem från första början genom att deala med tolken att deala med nån möbelkedjeföreståndare när den nyinflyttade familjen som hunnit gå en vecka på SFI lånat det vi svenskar erhåller gratis som "möbelbidrag", och liknande. Man ser en direkt korrelation mellan uteblivna socpengar och kriminalitet. Nere på den nivån är allt helt och hållet glasklart, och jag tycker det är synd att så många tongivande människor i diskussionerna aldrig nånsin får ta del av denna sida just eftersom de inte själva befinner sig där och ingen journalist någonsin sätter sin fot inne på soc. Men det är väl kanske enkelt att bortse från och diskutera på ett helt abstrakt plan i generella termer?

Xinea

Inläggav Xinea » 06 jul 2008 19:53

Avantgardet,  Men mitt självmedicinerande ser jag som sagt ingen anledning att höra upp med. - FINNS DET ANLEDNING ATT SJÄLVMEDICINERA?
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jul 2008 19:56

Xinea skrev:Avantgardet,  Men mitt självmedicinerande ser jag som sagt ingen anledning att höra upp med. - FINNS DET ANLEDNING ATT SJÄLVMEDICINERA?

Right back at ya! Finns det anledning att konsumera mer produkter än det absolut nödvändigaste för att överleva?

Xinea

Inläggav Xinea » 06 jul 2008 21:15

Avantgardet, så länge det känns rätt för digär det ok för dig. Ha en trevlig sommmar!
Ab igne ignem.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 06 jul 2008 21:23

Klart att det är ok så länge det är ok.
Eller vad menar du?

Återgå till "Psykologi"