Kadmos skrev:Heder och moral är nära släktingar. Heder är den mera individuella av dem; moralen är den mera utåtriktade; den mest social relaterade av dessa värden - i KADMOZ´ tolkning.
1. Heder börjar primärt inifrån; en självuppfattning av rätt och fel
2. Moral kopplar KADMOZ primärt till individens självuppfattning
i relation till andras värdering/värderingar
OK, nu börjar jag förstå hur du resonerar. Jag förknippar nog heder med andra saker, men det är en annan diskussion.
För att återgå till din allra första fråga, den om priset för min heder kan jag tycka att den är något ledande. Ditt resonemang tycks förutsätta att heder - som du definierar den - är helgad, och när det görs avkall på den så har man sålt den, eller kanske mer träffande bytt den mot någonting mindre värdefullt.
För att ge mitt svar vill jag vända på resonemanget:
Vad kan det ge att omvärdera sin "heder"? Som jag ser det är ditt hedersbegrepp statiskt och orubbligt. Som konsekvens av det kommer det i slutändan vara hämmande då man sluter sig för nya moralperspektiv.
Allt som provocerar kan ge oss värdefulla insikter om vi bara har viljan och modet att syna dem. Därmed inte sagt att vi är gränslösa varelser utan normer. Så länge vi värderar saker kommer det finnas tabun.
Priset för min heder? Jag betraktar det snarare som en vinst.