- priset...för Din HEDER??

Moderator: Moderatorgruppen

What Gives?

Re: - priset...för Din HEDER??

Inläggav What Gives? » 05 aug 2006 19:41

Kadmos skrev:Säg mig, svara nu HELT ÄRLIGT FÖR EN GÅNGS SKULL, vad är priset för just din heder??

Frågan för dagen: vad är det mesta du skulle behöva få betalt,
och för vilken ´otäck ´- gärning?

*barabbas* KADMOZ

Jag tycker det är ett svårbegripligt begrepp. Vad innebär "heder" för dig?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Svar till What Gives!

Inläggav * KYREUS * » 06 aug 2006 12:43

Vad är heder, enligt KADMOZ?? Ja, heder är ett etiskt/moraliskt värde, mycket beroende av kontext, dvs existentiella sammanhang. Det betyder att samtal om heder tenderar att bli teoretiska, för man vet egentligen inte alls hur man FAKTISKT GÖR, förrän man står i den eller den situationen.

Några generella perspektiv kan dock anföras:

1. Hedern bjuder - att man är tacksam mot de generösa

2. Hedern bjuder - att man är artig mot dem som visar respekt

3. Hedern bjuder - att man bejakar människans samvete

4. Hedern bjuder - att man inser att vi alla är kollektiva,
dvs sociala varelser (=därför bla anser
jag ULTRA-ANARKISM som naivt
mot-bjudande)

5. Hedern bjuder - att man aldrig kränker någon annan människa.
Vad är kränkning? Deffen ligger hos
den potentiellt - drabbade.

/To be continued!! *Samvetsömme KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 07 aug 2006 07:18

Vad är skillnaden mellan "heder" och "moral" enligt dig då? Skulle du inte kunna byta ut ordet heder mot moral i de punkter du angett?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Svar till Viola!

Inläggav * KYREUS * » 07 aug 2006 08:13

Heder och moral är nära släktingar. Heder är den mera individuella av dem; moralen är den mera utåtriktade; den mest social relaterade av dessa värden - i KADMOZ´ tolkning.

1. Heder börjar primärt inifrån; en självuppfattning av rätt och fel

2. Moral kopplar KADMOZ primärt till individens självuppfattning
i relation till andras värdering/värderingar

Ex: nu sagt med glimt i ögat.

På en öde ö känner den ensamme individen
av sin heder: samvetet talar till den ensamme.

Men frågan om moral är då,
på den öde ön, inte lika aktuell. Typ.
individuelle *KADMOZ
Tro inte; sök!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 07 aug 2006 08:15

Svar till trådens fråga: 2,25kr/kg + moms. Färdigprutat å klart.

What Gives?

Re: - Svar till Viola!

Inläggav What Gives? » 07 aug 2006 10:33

Kadmos skrev:Heder och moral är nära släktingar. Heder är den mera individuella av dem; moralen är den mera utåtriktade; den mest social relaterade av dessa värden - i KADMOZ´ tolkning.

OK, nu börjar jag förstå hur du resonerar. Jag förknippar nog heder med andra saker, men det är en annan diskussion.

För att återgå till din allra första fråga, den om priset för min heder kan jag tycka att den är något ledande. Ditt resonemang tycks förutsätta att heder - som du definierar den - är helgad, och när det görs avkall på den så har man sålt den, eller kanske mer träffande bytt den mot någonting mindre värdefullt.

För att ge mitt svar vill jag vända på resonemanget:

Vad kan det ge att omvärdera sin "heder"? Som jag ser det är ditt hedersbegrepp statiskt och orubbligt. Som konsekvens av det kommer det i slutändan vara hämmande då man sluter sig för nya moralperspektiv.

Allt som provocerar kan ge oss värdefulla insikter om vi bara har viljan och modet att syna dem. Därmed inte sagt att vi är gränslösa varelser utan normer. Så länge vi värderar saker kommer det finnas tabun.

Priset för min heder? Jag betraktar det snarare som en vinst.

Användarvisningsbild
Camilla

Re: - Svar till Viola!

Inläggav Camilla » 07 aug 2006 11:56

Kadmos skrev:Heder och moral är nära släktingar. Heder är den mera individuella av dem; moralen är den mera utåtriktade; den mest social relaterade av dessa värden - i KADMOZ´ tolkning.

Oj, jag uppfattar det som precis tvärtom, att hedern är social och moralen individuell. Hedern anger individens moraliska status i samhället, en yttre fasad. Att bli ertappad när man gör något omoraliskt är vanhedrande. Det heter ju exempelvis att man vill försvara sin heder om man blir anklagad för att ha gjort något omoraliskt.

Lasarus

Inläggav Lasarus » 07 aug 2006 12:17

Rising skrev:Visa mig naken inför folksmaling med främlingar (som förblir främlingar) : 1500 pix.
Onanera framför en bild på Klarabella där hon är iklädd spetsunderkläder och strap-on, och bli upptäckt av mamma : 1500 glitter (skämmigare, men samtidigt så får jag ju en rolig historia att berätta för folk)
Låta en attraktiv tjej binda mig och kissa i mitt ansikte : 2000 snajdare. (jag skulle nog kunna betala 500 för det, dock, även om jag inte riktigt går igång på sånt)
Låta en ful kvinna binda mig och kissa i mitt ansikte : 10.000 rackare, om jag känner mig säker på att aldrig se henne igen, och om det inte dokumenteras på något vis.
Använda en häftpistol mot en oskyldig familjefars ögonglober, tunga, fotsulor och könsorgan : 12.000 balubas. (återigen, jag känner honom inte)
Våldta en främmande flicka som redan blivit avklädd och fastbunden : 13.000 bagare.
Någon ger mig en drog som lockar fram min inre natur. I drogruset torterar jag en oskyldig man meddelst häftpistol : Får jag inte mer än 20.000 för experimentet så känner jag mig kränkt och börjar tvivla på mig själv.
Någon ger mig ovanstående drog och jag begår en våldtäkt på en flicka : Får jag inte 50.000 så börjar jag må extremt dåligt.
Jag ska runka framför en bild av Klarabella inför hela min släkt och ett internationellt filmteam, sedan ska jag tortera mina tre bästa vänner till döds med en rostig nagelklippare och en osthyvel, därefter ska fyra fula kärringar turas om att bajsa i min mun medan en skiva av E-type spelas i bakgrunden, jag ska stoppa upp min hand i en oskyldig flickas rumpa, dra ut hennes tarmar med fingrarna och strypa henne med dem alltmedan jag våldtar henne, och slutligen ska jag dansa macarena. : Erm... Budgivningen börjar på tio millar. Nio millar om jag slipper macarenan på slutet.

Kan personen som framfört detta sägas ha någon heder?
Svar: Nej
Slutsats: Man kan inte sälja något man inte har, en bedragare har skådats.

Användarvisningsbild
Damir

Inläggav Damir » 07 aug 2006 12:34

Lasarus
Ironi är inget som du känner igen?

Lasarus

Inläggav Lasarus » 08 aug 2006 18:04

Damir skrev:Lasarus
Ironi är inget som du känner igen?

Jodå, jag tillhör ju det som brukar kallas 'den ironiska generationen'. Något som ibland kan ställa till det när man skämtar med yngre personer.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 09 aug 2006 14:49

Lasarus skrev:Jodå, jag tillhör ju det som brukar kallas 'den ironiska generationen'. Något som ibland kan ställa till det när man skämtar med yngre personer.

Well, jag tyckte att du ägde. Bästa svaret på prislistan, lugntish.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Fråga om SSU

Inläggav * KYREUS * » 16 nov 2006 12:14

Fråga till kollegor på sajten: gäller SSU-ordföranden ANNA SJÖDIN. Först krogbråket, sen och nu fortkörning (hon blev av med körkortet):

Frågan för dagen: måste man vara 100% "hederlig"
     och tidigare ostraffad för att få inneha OFFENTLIGA ÄMBETEN??
                                  (c) KYREUS
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: - Fråga om SSU

Inläggav Algotezza » 16 nov 2006 12:24

(c) KYREUS skrev:Fråga till kollegor på sajten: gäller SSU-ordföranden ANNA SJÖDIN. Först krogbråket, sen och nu fortkörning (hon blev av med körkortet):

Frågan för dagen: måste man vara 100% "hederlig"
                                och tidigare ostraffad
                                 för att få inneha
                                OFFENTLIGA ÄMBETEN??

(c) KYREUS

Vad menas med "hederlig"?

Att inte göra något som bryter vare sig mot skriven lag eller oskriven etik gällande den gemenskap man ingår i? Eller om man gör så, medge att man gjort detta och ta konsekvenserna av det?

Ansvar för vad man gör är väl vad vi kan kräva av alla vuxna - det är väl en form av minimal hederlighet att kräva av våra politiker och offentliga ämbetspersoner? Men "ta sitt ansvar" är inte mycket värt när man bara gör det i ord, men ej  i handling. När man sitter kvar vid köttgrytorna trots att man via sina handlingar brutit mot oskriven etik (men kanske inte direkt lagen) och när folk farit illa av ens beteende...

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Inläggav Katana » 16 nov 2006 13:44

??

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 16 nov 2006 16:52

Woo! Nekrofili på forumet!

På Kyreus fråga svarar jag som Algotezza. Bra svar; helt enkelt.

Katana skrev:Hmm. Exakt vad i detta är hedern då ?  :lol:
Samma fråga ställer jag till Rising.

Det hoppas jag framgår i den fem sidor långa diskussion som fortsatt i tråden efter det inlägg du valt att citera.

Har du några frågor efter att ha läst diskussionen, så tar jag givetvis och svarar på dem.

Återgå till "Psykologi"