Andreas skrev:Tänkte försöka mig på en koppling inspirerad av den aktuella dagspresstråden och debattprogrammet om droger med Janne Josefsson som gick nyss. Efter min egen insikt att jag använt miljöproblemen och min ilska mot den ignorans som andra människor och sammhället visat där som en sorts ansvarsflykt från sådant som jag kan påverka så ser det för mig ut som att det är samma roll drogerna spelar för många andra människor. Vår tids och vårt lands fasa för drogerna/drogproblemen har ju byggts upp samtidigt med en omfattande mediaexpansion ut i människors vardag. Äh, orkar inte ro ihop det, någon annan som vill fylla i? :D
Så stukad! Det som är riktigt tragiskt är att vissa menar sig kunna avfärda fenomenet blott med ett "det är hemskt!", utan närmre precisering. Frågan är varför man behöver detta, denna samhälleliga mekanism. Denna inre "fiende", som man betraktar den (därmed inte sagt att den är en fiende i någon egentlig mening), detta något att vara rädd för. Pressen spelar helt klart på dessa känslor (fördomar) hos läsarna. Läsare tycker givetvis om att bli bekräftade, och tidningar tycker om att sälja lösnummer, det sammantaget är det perfekta receptet för att göra riktigt blaskig litteratur utan substans. Det handlar mycket om att upprätta en värdegemenskap, ett "vi" och "dem".
Se på LJUSUPPLEVELSE till exempel, han behöver "Knarkarna" för att kunna höja sig själv i förhållande till dessa. Han är långt ifrån ensam om detta. Judarna är ju inte direkt tidsenligt längre, så därför har man knarkarna istället. Jag tycker vi kunde ha gett oss på de "Feta" istället, eller vilka som helst egentligen. Hade varit precis lika o/förnuftigt. Eller så lägger vi bara ned moraliserandet, och söker istället för att klaga på varandras egenheter hitta bra lösningar på de riktiga problemen här i världen.