HASCH

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 27 jan 2009 00:47

Jag är en apa egentligen... :(
Jag har lärt mig att skriva och ser ut som en människa , nästan , men innerst inne är jag en apa...
Bild

Det är mitt problem... :)

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 27 jan 2009 09:49

Ljusupplevelse; vad är poängen med den här tråden? Gäller det drogen eller droganvändarna; eller lag och moral, eller...

Eftersom din ursprungliga fråga mest verkade handla om drogen och dess egenskaper, ägnade jag mitt första inlägg åt att ifrågasätta en del av dina uppgifter. En diskussion om effekterna av cannabis skulle kunna vara intressant.

Men när ämnet nu är inne på sin femte sida börjar jag undra om du inte bara var ute efter att jävlas med avant. Mer tid går liksom åt till att diskutera gardets retorik och levnadsvanor, än att bygga vidare på det du startade. Trist.

Men jag gör ett försök till. De som även fortsatt vill ha förbud hävdar alltid att cannabis är en inkörsport till andra droger. Hur? Själv tycker jag att det verkar mycket rimligare att kriminaliseringen skapar ett utanförskap, som gör att den som vill få tag på drogen måste ge sig in i ett socialt sammanhang, där inte bara tyngre droger, utan också våld och annan kriminalitet förekommer (och, i de fall det sociala sammanhanget fördjupas, blir till vardag). Alltså skulle lagstiftningen i sig göra cannabis till inkörsport. Tankar?
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 27 jan 2009 11:43

Det är sant att jag retade mig mest på det sätt som ava svarar på , och att det är mest därför jag öppnade tråden... :roll:
Vad gäller legaliseringen , är jag ganska splittrad , det finns både för- och nackdelar...
Jag är nog mest för icke legalisering , därför att jag har för mig att användningen inte blir lika utspridd , då, och det vet jag att jag är för...
Jag kan ha fel , (återigen), men det är min föreställning.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

SportFilosofen

Inläggav SportFilosofen » 27 jan 2009 12:11

Cannabis. Hur stor effekt har det på hjärnan egentligen? Och hur mycket är placebo?

Placebo när det gäller farmaka i medicinskt syfte sägs ju vara 20%! Troligen måste placebo vara galet mycket större på ett förväntat rus. Eller finns det någon som har andra siffror på det?

Jag har provat några gånger - men det gav inte mycket. Tacka vet jag mellis från sixpackparadise - Statoil. Då blir åtminstone blåsan full.

Felkälla: hemodlat gräs iofs så det kanske var fel kvalisort.
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 jan 2009 13:13

Fast nu brukar ju hemodlat vara bättre, men men, kan ju ha varit nån skräpsort också. Har hört många som inte känt det minsta första gången de rökt. Själv kunde jag knappt tänka annat än: "det här ska jag ALDRIG sluta med!" åtföljt av ett glädjetjut som aldrig riktigt har lagt sig.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 27 jan 2009 22:43

Tänkte försöka mig på en koppling inspirerad av den aktuella dagspresstråden och debattprogrammet om droger med Janne Josefsson som gick nyss. Efter min egen insikt att jag använt miljöproblemen och min ilska mot den ignorans som andra människor och sammhället visat där som en sorts ansvarsflykt från sådant som jag kan påverka så ser det för mig ut som att det är samma roll drogerna spelar för många andra människor. Vår tids och vårt lands fasa för drogerna/drogproblemen har ju byggts upp samtidigt med en omfattande mediaexpansion ut i människors vardag. Äh, orkar inte ro ihop det, någon annan som vill fylla i?  :D
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

scirocco

Inläggav scirocco » 27 jan 2009 23:15

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2009 00:45

Andreas skrev:Tänkte försöka mig på en koppling inspirerad av den aktuella dagspresstråden och debattprogrammet om droger med Janne Josefsson som gick nyss. Efter min egen insikt att jag använt miljöproblemen och min ilska mot den ignorans som andra människor och sammhället visat där som en sorts ansvarsflykt från sådant som jag kan påverka så ser det för mig ut som att det är samma roll drogerna spelar för många andra människor. Vår tids och vårt lands fasa för drogerna/drogproblemen har ju byggts upp samtidigt med en omfattande mediaexpansion ut i människors vardag. Äh, orkar inte ro ihop det, någon annan som vill fylla i?  :D

Så stukad! Det som är riktigt tragiskt är att vissa menar sig kunna avfärda fenomenet blott med ett "det är hemskt!", utan närmre precisering. Frågan är varför man behöver detta, denna samhälleliga mekanism. Denna inre "fiende", som man betraktar den (därmed inte sagt att den är en fiende i någon egentlig mening), detta något att vara rädd för. Pressen spelar helt klart på dessa känslor (fördomar) hos läsarna. Läsare tycker givetvis om att bli bekräftade, och tidningar tycker om att sälja lösnummer, det sammantaget är det perfekta receptet för att göra riktigt blaskig litteratur utan substans. Det handlar mycket om att upprätta en värdegemenskap, ett "vi" och "dem".

Se på LJUSUPPLEVELSE till exempel, han behöver "Knarkarna" för att kunna höja sig själv i förhållande till dessa. Han är långt ifrån ensam om detta. Judarna är ju inte direkt tidsenligt längre, så därför har man knarkarna istället. Jag tycker vi kunde ha gett oss på de "Feta" istället, eller vilka som helst egentligen. Hade varit precis lika o/förnuftigt. Eller så lägger vi bara ned moraliserandet, och söker istället för att klaga på varandras egenheter hitta bra lösningar på de riktiga problemen här i världen.

scirocco

Inläggav scirocco » 28 jan 2009 00:48

Skulle aldrig köpa ett löst nummer

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2009 00:49

scirocco skrev:Skulle aldrig köpa ett löst nummer

Prenumererar du?

scirocco

Inläggav scirocco » 28 jan 2009 00:57

Nä,jag läser inte tidningar

scirocco

Inläggav scirocco » 28 jan 2009 00:58

Är det förresten tivolit i Köpenhamn du menar?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2009 01:04

Hela djävla världen är väl en cirkus?

scirocco

Inläggav scirocco » 28 jan 2009 01:11

Ja, fast det är inte alla artister som är lika bra...som dom på tivolit i Köpenhamn

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 28 jan 2009 11:25

Nu kom jag att tänka på den här (apropå knark och cirkus och sånt):

http://www.youtube.com/watch?v=59ahx9ckqIw
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Återgå till "Psykologi"