Allt sämre i USA....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Levee

Inläggav Levee » 13 aug 2008 21:36

Halla igen Jbig, du ar fortfarande igang ser jag.

Jbig skrev:Och efter tre dagars letande på nätet lyckades du även hitta matpriser i USA. Det var bra gjort, även om det tog tid........du kanske hade hjälp av engelsktalande? Fast jag tycker vi kör allt i kg, liter och jämförbara måttenheter, eftersom det för de svenska läsarna är lättare att följa, som bekant är ju decimalsystemet överlägset de anglosaxiska medeltidsmåtten!

Sa du hade alltsa inget att tillagga vad gallde sjalva poangen, att jamfora priserna ? Inget att saga om lankarnas innehall ? Mycket forvanande.

Jbig skrev:Glömde du besvara denna?
Vi prövar igen, är det sant att 25 procent av amerikanerna tjänar mindre än 170 000 per år? Ja eller nej räcker!

Det kan mycket val vara sant. Men det ar fortfarande inte relevant, sa lange du inte satter det i perspektiv till vad man far for pengarna. Att tjana 170 000 per ar i New York City ar inte bra. Att tjana samma summa ute i the heartland ar en annan sak. Precis samma svar som min forsta post i denna trad. Du stirrar dig blind pa en siffra. Se till helheten istallet.

Jbig skrev:Tja, kallar du andra för dumma svenskar, får du nog tåla att du blir kallad lögnare! Dessutom är det ju sant, du påstod ju att Barbara Ehrenreich bluffade för läsarna, men de som läst hennes rapport vet ju att hon talade sanning. Alltså ljög du Levee.

Jag tror bestamt att jag anvande begreppet "insnoade svenskar". Betyder insnoad samma sak som dum for dig ? Inte for mig. Jbig, om du nu vill anvanda saker som jag sagt anvand da citatknappen i fortsattningen. Det blir sa mycket enklare da. Jag vet att du har lite livlig fantasi, sa jag foredrar att du haller dig innanfor banans markeringar. Ok ?

Jag har last Ehrenriechs bok, och jag ser exakt var hon dribblar med begreppen for att gora sin bok mera "sensational" och for att fa mera pengar i sin egen ficka. Sa per din egen definition har du fel. Vissa av de som last hennes bok kan se rakt igenom den. Eller har du monopol pa tolkningen av hennes subjektiva bok ? Jag tror inte det.

Jbig skrev:Vi återkommer med fler fakta.......som knäcker dem som tror de bor i maine, fast de nog snarare bor i Sala:s utkanter.

Jasa, ar det Maine och Sala nu ? Du kanner verkligen nagot slags behov over att ironisera over var jag bor hela tiden. Intressant. Jag kan ju valdigt enkelt bevisa var jag bor, om jag skulle vilja. En enda lank racker. Tank pa det. Din ironi kan valdigt snabbt sla tillbaka pa dig sjalv, jag bestammer helt over den saken.

/Levee

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 13 aug 2008 21:51

Hejsan!

Jaha, så det var bigj som skulle jämföra varorna? Trodde Levee uppmanade läsarna att jämföra. Men visst, jag kan jämföra en del priser, inga problem!  :lol:

Levee har, efter närmare en veckas förnekanden, äntligen erkänt följande: Är det sant att 25 procent av arbetstagarna i USA tjänar under 170 000 SEK?
Svar av Levee: ".....Det kan mycket val vara sant....."

Vi ser alltså att vi har fått Levee att ta ett av stegen mot sanningen, men några till återstår! Och dem skall vi nog också, genom flitigt användande av våra källor, få Levee att erkänna!  :D

Vi försöker få Levee att även besvara denna fråga - Ljuger Barbara Ehrenreich i sin bok vad gäller de undersökningar hon gjorde om hur folk levde? Ja eller nej? För här kan faktiskt striden om vem som har rätt avgöras!
(Vi kan upplysa läsarna om att Levee här riskerar att hamna i klurigt läge hur han än svarar! :wink: )

Ho ho ho.....Levee är lite syraker ännu, denna gång för att vi driver lite med hans tro att han bor i Virginia - eller Bäverfors!  :)

Puuuuuh, gjorde en stor ansträngning, men jag hittade lite grejer i vart fall, Här är resultatet:

Priser i Levees källa, USA. 13/8-2008

Bottom Round London Broil - $2.99 för lb (0,45 kg) =  c:a 20 SEK
Sirloin beef Patties - $4.89 pound ( 0,45 kg) = c:a 30 SEK
Ost, Danish Blue - $9.99 pound (0,45 kg) = c:a 64 SEK
4 st Stroehmann Potato Bread - $20.49 (4 gånger 700 gram) = c:a 131 SEK

Notera att dessa köttvaror är fulla av gifter då USA inte har en egentlig livsmedelskontroll, och bakterier och annat frodas i amerikanskt kött.

Dessa, eller Motsvarande kostar hos Willys, ungefär samma vikt,

Kött – på Willys kostade Fläskfilé 16 SEK, för 0,55 kg
Biff – på Willys kostade biff 35 SEK, för 1 kg
Ost – Dana Blue, kostade 45 SEK, för 0,5 kg
4 nyttiga bröd – kostade (4 gånger 18 SEK) 72 SEK, samma vikt

Hittade inte mjölk, ris och ägg….men jag kanske är för lat?  :lol:

Ok, Sverige och Willys vann på tecknisk knockout...... :roll:

Nu skall jag ta mig fan ha två öl av Levee för detta jobb! Annars djävlar anamma.....och inget amerikanska blask, det skall vara öl från europeiska källor mellan Engelska kanalen och Slovakiens berg......:D

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Levee

Inläggav Levee » 13 aug 2008 23:10

Jbig, du angar pa.

Jbig skrev:Jaha, så det var bigj som skulle jämföra varorna? Trodde Levee uppmanade läsarna att jämföra.

Du ar val ocksa en lasare, eller hur ? Jamfor pa bara sa mycket du orkar.

Jbig skrev:Levee har, efter närmare en veckas förnekanden, äntligen erkänt följande: Är det sant att 25 procent av arbetstagarna i USA tjänar under 170 000 SEK?.

Jag har sagt precis samma sak hela tiden. Inkomsten intresserar mig inte, darfor att man maste se till hela bilden. Man maste se till vad man far for pengarna. Man maste se till variabler som skattetryck, varupriser och levnadskostnader for att pa ett rattvist satt kunna utrona den sanna reallonen. Den nominella lonen ar bara en del av pusslet.

Jbig skrev:Vi försöker få Levee att även besvara denna fråga - Ljuger Barbara Ehrenreich i sin bok vad gäller de undersökningar hon gjorde om hur folk levde? Ja eller nej?

Den fragan kan jag besvara direkt. Jag hoppas att hon inte ljuger i den fragan. Det hade helt motarbetat hennes syfte. Pa samma satt som hon ville jobba for sa lag lon som mojligt sa ville hon hitta dessa personer till varje pris. Annars hade det inte funkat. Letar du tillrackligt lange sa kommer du att hitta personer som lever pa gransen likt dessa. I alla lander. Hon ville ha sensationalismen, sa ju mer elande hon kunde hitta desto battre for henne. Att uppmuntra till elande for personlig vinning ar en intressant egenskap, tycker du inte det ?

Fragan du bor stalla dig ar istallet om de hon intervjuade talade sanning eller ej ? Du ar ju vanligtvis misstanksam, sa du borde val ha stallt dig sjalv den fragan. Forresten, fick dessa manniskor nagon del av Barbaras royalties som tack for hjalpen ? Eller tog hon alla pengar sjalv ?

Som sagt, du har verkligen slukat varenda ord i den boken som total och absolut sanning. Jag kan forsta varfor, darfor att du missar de sma detaljerna i boken som gar dig forbi men som en person som bor har kan se rakt igenom direkt. Jag kan annars rekommendera Morgan Spurlock om du vill se fler rika manniskor tjana mer pengar pa att latsas vara fattiga. Han och hans flickvan/fru vilket det nu ar gor ett mycket mera verklighetstroget intryck.

Jbig skrev:Ho ho ho.....Levee är lite syraker ännu, denna gång för att vi driver lite med hans tro att han bor i Virginia - eller Bäverfors!

Jasa, det blev en annan ton nar du insag att du kunde hamna med byxorna nere vid knavecken hastigt och mindre lustigt. Nu sa driver vi bara lite med varandra. Ok, da sager vi sa.

/Levee

Levee

Inläggav Levee » 13 aug 2008 23:18

Jbig skrev:Priser i Levees källa, USA. 13/8-2008

Bottom Round London Broil - $2.99 för lb (0,45 kg) =  c:a 20 SEK
Sirloin beef Patties - $4.89 pound ( 0,45 kg) = c:a 30 SEK
Ost, Danish Blue - $9.99 pound (0,45 kg) = c:a 64 SEK
4 st Stroehmann Potato Bread - $20.49 (4 gånger 700 gram) = c:a 131 SEK

Notera att dessa köttvaror är fulla av gifter då USA inte har en egentlig livsmedelskontroll, och bakterier och annat frodas i amerikanskt kött.

Dessa, eller Motsvarande kostar hos Willys, ungefär samma vikt,

Kött – på Willys kostade Fläskfilé 16 SEK, för 0,55 kg
Biff – på Willys kostade biff 35 SEK, för 1 kg
Ost – Dana Blue, kostade 45 SEK, för 0,5 kg
4 nyttiga bröd – kostade (4 gånger 18 SEK) 72 SEK, samma vikt

Gor om, gor ratt.

London Broil ar inte flaskfile. Det ar inte ens flask.
Sirlion Beef Patties ar fardiggjorda lyxhamburgare som saljs over disk. Inte biff.
Du kan inte jamfora tva olika ostar heller. Forsok inte.
Broden du tanker pa har inget pris, du tittar pa priset for varan under. Similac och Isomil. Las ordentligt.

18 agg kostar 1,69 USD. Finns pa forsta sidan.

Sedan vill jag naturligtvis se bevis pa alla Willyspriserna, med tillhorande lank. Som sagt, gor om och gor ratt. Jag vet att det ar svart att forsta allting pa engelska, fraga om du undrar over nagot.

Och sa leker vi inte livsmedelsverket bara sadar helt apropa. Forsok inte. Du ar ingen matkvalitetexpert. Maten har ar minst lika bra som i Sverige, i manga fall battre. Men du kanske bara drev med mig lite igen ?

Jag dricker inte amerikanskt blaskigt ol. Var inte orolig.

/Levee

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 aug 2008 00:11

Ja men ser man på detta blev ju ganska så kul tråd. Biggen har ingen aning om vad mat kostar i USA än mindre pejl på vad maten heter på engelska så han kan jämföra. Uppgift värdig en elev i årskurs 7 där gick han bet. Än roligare att han själv inte insett det.  

Väntar med spänning på ny tossigheter från biggen sida.

Det är ju dessutom som Levee säger ganska så intetsägande att bara ta matpriser. Helheten vad det gäller omkostnader måste ju jämföras. Låt säga att matpriserna är hälften jmf med Svedala. En familj i Sverige. Månadskostnad för mat låt säga runt 4000 kr, men då betalar vi inte privata försäkringar, fast vi kör bil bensin/bilpriser osv osv.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 14 aug 2008 00:26

Hejsan!

Leve han har erkänt de låga lönerna, nu är det alltså frågan om vad man har att leva på. Vifrågade om han ansåg att Barbara Ehrenreich ljög eller inte? Svaret från Levee var detta:

"...Jag hoppas att hon inte ljuger i den fragan...."

Levee vågar inte alltså inte svara, och vi alla vet varför! Hon talade nog sanning, annars hade det inte blivit sånt himla liv om boken! Det förstår Levee..... :D

Han fortsätter med denna mening om damen i fråga:

"....Pa samma satt som hon ville jobba for sa lag lon som mojligt sa ville hon hitta dessa personer till varje pris...."

Ja, är inte det självklart? Hennes syfte var ju att visa en bild som man försöker dölja i USA!  :D

Sedan skriver Levee följande;

"...Att uppmuntra till elande for personlig vinning ar en intressant egenskap, tycker du inte det ?..."

Och när gjorde hon det? Jag har läst boken, men har inte sett detta, kan du ge oss sidan var detta står?   :D

Jepp, jag hoppas hon tjänade bra på boken! Det är hon värd!  :D

Jag tror Levee liksom andra USA-kramare har fått problem sedan Ehrenreich´s boken blev känd för 8-9 år sedan! Därför denna misstro mot verkligheten!  :lol:

Å, nej Levee, jag tror alls inte du bor i USA - men du vill nog gärna göra det. Men passa dig, där är de inte lika välvilliga mot arbetsskygga utan kosing som vi är i Sverige!  :wink:

Det går ju inte exakt att jämföra varorna, eller hur? Men har jag missat på bröden, så ok för det. I övrigt vet man att den svenska maten är både billigare, godare och mindre giftfri än den amerikanska! Jag har källor som visar att amerikanskt kött ibland innehåller döda människor, stygga bakterier finns det gott om och ofta drabbas folk av sjukdomar av främst köttet i USA - så visst vet jag vad jag skriver om! :wink:

Så frågan kvarstår.......
25 procent av amerikanerna har en månadsinkomst på högst $1500-$2000 i månaden, eller ungefär 9600 (SEK före skatt) och 12 800 SEK (före skatt).

Matkassen per månad kostar cirka cirka $650 - $2200.......

Boendekostnaden ligger kring $500-$2000 per månad......

Andra räkningar tillkommer. Bilden är klar - fattigdomen är skriande i USA, särskilt för den fjärdedel som är värst utsatt. De utgör omkring 75 miljoner människor.
Ytterligare 25 miljoner ligger nära fattigdomsstrecket i USA. En tredjedel av befolkningen ligger alltså risigt till.
Brottligheten är bland de högsta i världen räknat på 1000 invånare.
I USA sitter flest människor inne i världen, 10 procent av männen sitter inne eller är tidigare straffade och flertalet av dessa har förlorat sin rösträtt.

När krisen och oljepriserna når $200/fat kommer USA:s ekonomi att skära ordentligt, då måste armén åter ut för att hålla de fattiga på mattan, precis som för 18 år sedan, och 40 år sedan! Likheten med tredje världens fascistiska samhällen är slående!  8)  :D

P.S.
Äggen, (12 st), kostar i medel  $1.93 upp 28.32% sedan 2007
Rice, Rough Cwt kostar i medel $15.00 upp  50.00% sedan 2007
Milk, Fresh Gallon i medel  $3.760 upp 15.37%  sedan 2007

Källa:  http://www.cattlenetwork.com/content.asp?contentid=230814

P.S.2 Är dina varupriser från detta år eller förra?  :arrow:  :lol:  :lol:  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 aug 2008 00:32

http://en.wikipedia.org/wiki/London_broil

http://en.wikipedia.org/wiki/Flank_steak

Matlagning kräver rätt man på rätt plats, köp inte fläsk om ni vill testa orginalrecept, finns flera varianter, här är en.

http://www.superiorfarms.com/Pages/Reci ... _broil.htm

Jbig
Avstängd på en månad

Mat och gifter.....

Inläggav Jbig » 14 aug 2008 00:48

Hejsan!

Vi tackar Zokrates för det, men hur mycket gifter ingår det då i dessa köttbitar tro?

I USA är ju maten extremt förgiftad och även bestrålad!  :lol:

Snabbmatsbranschen och den omläggning av livsmedelsindustrin som gjordes i USA under 1960-1970-talen har faktiskt inneburit att smittoriskerna med maten har ökat kraftigt. Olika smittor sprids av de nya och ofta moderna slakterierna och snabbmatsställena. Matförgiftning har under 1990-talet blivit ett nytt gissel i USA. Dagligen insjuknar omkring 200 000 människor i USA i livsmedelsburna sjukdomar, 900 läggs in på sjukhus och 14 dör. Enligt CDC, centra för sjukdomskontroll och förebyggande, lider mer än en fjärdedel av den nordamerikanska befolkningen av en omgång matförgiftning varje år. De flesta av dessa fall varken rapporteras till myndigheterna eller diagnostiseras korrekt. De omfattande utbrott som upptäcks och identifieras utgör en liten del av det antal som faktiskt inträffar.  

USA: s centraliserade system för livsmedelstillverkning har skapat en ny typ av matförgiftningar, som kan förgifta miljontals människor. e.coli o157:H7, heter en bakterie som man först isolerade, eller lärde känna, först år 1982. Denna bakterie är snarlikt det mänskliga immundefektviruset HIV som orsakar aids. Aids fick epidemiska proportioner först under 1980-talet, även om enstaka fall verkar ha påträffats redan på 1950-talet. Det innebär att resandet och centraliseringen av livsmedelstillverkningen gynnar spridandet av dessa båda virus. USA:s köttproduktion har aldrig varit så centraliserad som under 1990-talet och 2000-talets första år. 13 stora företag slaktar större delen av USA:s nötkött. Snabbmatskedjornas behov av att leverera massiva mängder av enhetligt malen köttfärs så exempelvis att alla McDonalds hamburgare skulle smaka likadant har visat sig vara enormt effektivt för att sprida sjukdomar.

Efter en omfattande studie som USA:s jordbruksdepartement publicerade år 1996 visade det sig att 7,5 procent av köttfärsproverna som tagits på charkuterifabrikerna var smittade med salmonella, 11,7 procent var smittade med listeria monocytogenes, 30 procent med staphylococcus aureus och 53,3 procent var smittade med clostridium perfringrens. Vidare visade denna undersökning att 78,6 procent av nötfärsen innehöll bakterier som sprids med spillning. Människor blir matförgiftade av snabbmaten därför att det finns skit i köttet!  

När USA i början av 1900-talet tvingade köttbranschen att vidta åtgärder för att få till stånd en bättre hygien i näringen satte sig många köttdirektörer sig till motvärn. Man förnekade att det fanns några problem inom kötthanteringen. Ofta ifrågasatte man kritikernas motiv – något man gjorde även 80-90 år senare. Köttbranschens företrädare motsatte sig ihärdigt en federal övervakning av näringen. Inte heller har man velat ta ansvar för epidemier av matförgiftning, tvärtom har man försökt vältra över kostnaderna för livsmedelskontrollen på allmänheten, alltså över skatterna. Industriledarnas strategi har drivits av en djup antipati mot all statlig reglering som kunde sänka vinsterna. En av nötköttstrustens talesmän, Thomas Wilson, direktör på Morris & Company, påstod att de sanitära missgreppen berodde på slakteriarbetarnas girighet och lättja – inte branschens företagsledningar! Det påminner onekligen om dagens direktörer inom samma bransch! En federal besiktningsplan som skulle ha kostat slakterierna mindre än en cent per slaktdjur viftades bort av mister Wilson med följande ord ”Vår ståndpunkt är att vi med skälighet och all rätt betalar allt vi har lust att betala”.

Reagan- och Bush-administrationerna skar ned utgifterna för offentlig hälsovård som ett led i att sänka skatterna. De besatte jordbruksdepartementet med tjänstemän som var betydligt mera intresserade av statlig avreglering än av livsmedelssäkerhet. Snart hotade dödliga epidemier den amerikanska allmänheten, och man tvingades till förnyade besiktningssystem. Problemet var bara att dessa system byggde på att företagens anställda skulle överta det mesta av livsmedelskontrollen. Därmed kunde fusket breda ut sig ohämmat. Det framkom efterhand, bl.a. i en studie år 1992, att man slaktade självdöda djur vilka var infekterade med mässling och bandmask, täckta av varbildningar. Företagens egna anställda besiktningsmän tillät leverans av nötkött som förorenats med exkrementer, hår, insekter, metallspån, urin och spyor!  

År 1993 utbröt en epidemi som tog livet av flera barn som hade ätit på snabbmatskedjan Jack in the Box. David M. Theno, framstående vetenskaplig expert på livsmedel, anställdes av Jack in the Box-kedjan. Theno var en energisk man som under Clintons första år tvingade fram en bättre koll på köttindustrin. Efter att av allmänheten blivit applåderad sågs han mer som ”antikrist” av slakteriindustrins företrädare. Thenos program ökade kostnaderna för kedjans köttfärs med omkring 2 cent per kilo. När republikanerna tog kontroll över kongressen i november 1994, blev det en återgång till de gamla, sämre, förhållandena. En ny epidemi bröt ut 1997, den s.k. ”Hudson Foods-epidemin”. Här påträffades e.coli 0157:H7-bakterien i frysta råa hamburgare. Stora kvantiteter köttfärs måste återkallas av företagen. De olika livsmedelshärvorna ledde till att en del fabriker fick stängas igen. Slakteriföretagen försöker även skydda mot insyn genom att skylla på att man vill skydda företagens ”affärshemligheter”.

I februari 1999, när IBP tvingades återkalla 4500 kilo köttfärs som var spetsad med små glasbitar (!), ville företaget bara avslöja att köttet hade levererats till ett fåtal butiker. Hela tiden vägrar företagen att tala om vart de sänt sina köttleveranser, troligen av rädsla för att man då ser ett mönster och därigenom kan anklaga dem för brottsligt förfarande! Trots ihärdiga försök från Clinton-administrationen att klämma åt köttindustrin och utkräva återkallanden, blockerade de republikanska kongressledamöterna alla försök. Lagförslag som skulle tvinga köttindustrin att efterleva lagarna har röstats ned av den republikanska majoriteten 1996, 1997,1998 och 1999.  

Istället för att inrikta sig på den primära orsaken till föroreningen av köttet, foder, överfyllda uppfödningsanläggningar, dåliga sanitära förhållanden på slakterierna, alltför höga hastigheter på produktionsbanorna, dåligt utbildade arbetare och bristen på stringent övervakning av federala myndigheter, förordade slaktindustrin mot slutet av 1980-talet en exotisk teknologisk lösning på problemen. De ville bestråla köttet. USA:s läkarförening och Världshälsoorganisationen har förklarat att bestrålad mat är säker att äta. Konsumenterna är dock ovilliga att förtära bestrålad mat vilket gjort den svårsåld. Dessutom oroas många av att knappt läskunnig arbetskraft skall använda sig av denna nya teknik. Risken för att man då skulle öka risken för att spillning skulle beblandas ännu mer med köttet. En tidigare redaktör för tidningen Meat & Poutry, Steven Bjerklie, uttrycker vad nog många i USA skulle skriva under på ”Jag vill inte serveras bestrålad spillning tillsammans med mitt kött”.  

Idag är det ännu värre...... :wink:

MVH
bigj

Levee

Inläggav Levee » 14 aug 2008 01:20

Namen hej igen Jbig !

Kul att se dig. Du hangde inte riktigt med dar i mitt resonemang om Ehrenreich, men det far ga anda. Jag trodde inte du skulle resonera om det i alla fall, sa jag ar inte forvanad. Boken kom val anda ut 2001, om jag inte har fel ? Hon tjanade fruktansvart bra pa boken, och jag tanker inte saga att jag inte log en hel del nar jag laste den, bade at dumheter men ocksa at vissa amerikanska fordomar som hon visar pa.

Faktum kvarstar dock : hon tjanade pengar pa andras elande. Jag hoppas hon gav en bra procent av intakterna till valgorenhet. Jag rekommenderar aterigen Morgan Spurlock istallet (kand fran Supersize Me, om McDonalds).

Jbig skrev:Å, nej Levee, jag tror alls inte du bor i USA - men du vill nog gärna göra det. Men passa dig, där är de inte lika välvilliga mot arbetsskygga utan kosing som vi är i Sverige!

Som jag sade tidigare, akta dig sa jag inte drar ner byxorna pa dig. Jag tror att resten av forumet ar ganska sa overtygade var jag bor vid det har laget, du star ensam i din tro pa den fronten. Du verkar inte kunna slappa detta heller, tank logiskt bara sa kommer du nog fram till ratt svar. Men det kanske ar ett svar som du inte gillar ?

Jbig skrev:Det går ju inte exakt att jämföra varorna, eller hur? Men har jag missat på bröden, så ok för det. I övrigt vet man att den svenska maten är både billigare, godare och mindre giftfri än den amerikanska! Jag har källor som visar att amerikanskt kött ibland innehåller döda människor, stygga bakterier finns det gott om och ofta drabbas folk av sjukdomar av främst köttet i USA - så visst vet jag vad jag skriver om!

Visst gar det att jamfora varorna. Men det forutsatter att du vet vad varorna heter pa engelska. Andra forumiter far ju hjalpa dig med oversattningarna till och med. Du undrade om min engelska, hur star det till sjalv ? Det har ar vardagsmat for mig. (sorry, det skamtet ar bara for bra for att utelamnas)

Lask var en ledtrad, Beef Franks, eller varmkorv som det heter i Sverige ar en annan ledtrad. Agg ar ganska enkelt ocksa. Alla forumiter, tavlingen kvarstar! In pa lankarna bara och leta. Tva ol till vinnaren.

Forsvann alla dina siffror och kallhanvisningar Jbig, kom igen nu ? Har har du chansen. Svenska priser mot amerikanska. Din lagpriskedja mot en vanlig amerikansk affar. Borde ju vara en latt match for dig efter allt som du sagt och raljerat over. Weis-sidan ar dagens priser. Det kan du kontrollera sjalv pa sidan. Svart pa vitt, precis vad du ville ha.

Du skulle ju lanka sa alla kan fa se Willys priser ? Var ar de lankarna ?
Jag skickade, for att vara pa den sakra sidan, ett email till Willys for att kontrollera dina priser. Tankte tipsa lite folk i Sverige om den dar biffen for 35 kr/kg. Samma sak for flaskfile for 32 kr/kg. Min mormor kopte nog mat for de priserna pa 60-talet, men du kanske inte handlat pa nagra ar ? Stor tradgard eller lantbrukare ? Inget att skammas over. Bonde ar ett hedervart och bra yrke.

Slutligen, visst kan du hitta lankar om dalig mat i USA. Taco Bell skickade val 100-tals till sjukhus for ett tag sedan. Men generellt satt, baserat pa min personliga erfarenhet av att ata mat bade i Sverige och i USA sa ar det samma sak som galler, man maste kolla som konsument vad man koper. Det ar inte svarare an sa. Hur var det med kottfarsen i Sverige for ett tag sedan ? Har ar det pa de stora slakterierna ? Hur gar det nar all billig europeisk mat kommer in via Lidl och ganget ?

Kvaliteten har ar utmarkt. Samma sak i Sverige. Sedan far du leka livsmedelskvalitetsallvetare sa mycket du orkar.

Jbig skrev:en massa text om hur hemska allt ar i USA

Resten av ditt inlagg ar vad vi har i USA kallar for "ranting". Nar du har nagot med lite substans i sa skall jag garna kommentera. Fanns nagra ntressanta saker dari, var lite mer serios och varda ditt sprak lite battre sa diskuterar jag garna fler saker med dig.

/Levee

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 aug 2008 01:46

Det konstiga är ju varför alla andra länder inte väljer att vara som Sverige.  :)

Dessutom skulle det ju bli enklare att jämföra matpriser om alla bara åt falukorv, smaklöst pulvermos, en massa fryst mat och degiga kroppkakor. Det skule ju i alla fall underlätta för de som inte riktigt vet att det finns annan typ av mat i andra länder.

Jbig
Avstängd på en månad

Mera om USA....

Inläggav Jbig » 14 aug 2008 01:59

Hejsan!

Nix, tror inte du bor i USA, men egentligen spelar det mindre roll. Du påminner dock om en tok som kallade sig för både sjöman och Max Weber. Skulle inte förvåna mig om du är samma person!  :D

Levee skriver vidare:

"...Visst gar det att jamfora varorna...."

Varför gör du inte det då? Vad jag kunde se var det inte många varor där som var billigare än på Willys. Flertalet var dyrare, och vi vet ju alla hur det är med den amerikanska livsmedelskvaliteten!  :lol:

Willys länkade du ju själv till, det är väl bara att se efter?  :D

Skall till Willys imorgon och handla, så jag kan ju se vad köttet exakt kostar! Fläskfilén var köpt förra veckan, därför kommer jag ihåg priset!

Levee skrev om Ehrenreich följande:

"....Faktum kvarstar dock : hon tjanade pengar pa andras elande...."

Det gör ju de flesta amerikaner, så det är välan knappast något skäl, eller?  :lol:

Ho ho ho ho ho......Levee vågade inte ta upp det som tråden handlar om:

25 procent av amerikanerna har en månadsinkomst på högst $1500-$2000 i månaden, eller ungefär 9600 (SEK före skatt) och 12 800 SEK (före skatt).

Andra räkningar tillkommer. Bilden är klar - fattigdomen är skriande i USA, särskilt för den fjärdedel som är värst utsatt. De utgör omkring 75 miljoner människor.
Ytterligare 25 miljoner ligger nära fattigdomsstrecket i USA. En tredjedel av befolkningen ligger alltså risigt till.
I USA sitter flest människor inne i världen, 10 procent av männen sitter inne eller är tidigare straffade och flertalet av dessa har förlorat sin rösträtt.

Det är detta tråden handlar om - och du har redan erkänt de låga lönerna för en stor del av USA:s befolkning. Som du ser så är boendet, matpriserna för att inte tala om den dyra hälsovården, andra räkningar som el, vatten, m.m. ej inräknade.

Fattigdomen är extrrem i USA, faktiskt bor det fler fattiga i USA än vad fallet är i EU - sammantaget! Och det bor mer folk i EU!  :D

De fattigas antal i USA är i paritet med Pakistan....... :D

MVH
bigj

Levee

Re: Mera om USA....

Inläggav Levee » 14 aug 2008 03:04

Namen Jbig, vad trevligt att fa lasa annu ett inlagg av dig.

Jbig skrev:Nix, tror inte du bor i USA, men egentligen spelar det mindre roll. Du påminner dock om en tok som kallade sig för både sjöman och Max Weber. Skulle inte förvåna mig om du är samma person!

Ok, sa nu spelar det helt plotsligt mindre roll var jag bor. Har var det tvara kast ma jag saga. Du har ju tjatat om detta i inlagg efter inlagg. Nu ar istallet Weber och sjomannen tillbaka igen. Och en tok mitt i alltihopa ocksa. Vet du vad, jag onskar att du kunde valja en av dina fantasier och halla fast vid den. Arligt talat sa borjar det bli lite trottsamt att om och om igen lasa detta.

Jbig skrev:Levee skriver vidare:
"...Visst gar det att jamfora varorna...."

Varför gör du inte det då? Vad jag kunde se var det inte många varor där som var billigare än på Willys. Flertalet var dyrare, och vi vet ju alla hur det är med den amerikanska livsmedelskvaliteten!

Varfor skulle jag ? Hela din argumentationsteknik gar ju ut pa att overbevisa mig om allting. Om du hade bevis som starker dina teorier sa skulle du sida upp och sida ner osa pa for fullt med siffror fran mina lankar. Hade du bevis sa skulle du aldrig, aldrig kunna halla dig ifran att lagga upp dom. Du skulle aldrig nagonsin slappa det sparet. Tveklost. Men du har inget att komma med, nu backar du och darfor vill du vanda pa steken. Du har insett fakta, du vill slippa den har diskussionen nu vilket blir uppenbart langre ner i detta inlagg.

Jag noterar ocksa att vi gatt fran :

Jbig skrev:Jag handlar mestadels på Willys och där har jag hittills inte hittat en enda vara som är dyrare än dem i USA!

Till :

Jbig skrev:Vad jag kunde se var det inte många varor där som var billigare än på Willys

Det borjar sa sakteliga vanda. Steg for steg. Nar du lart dig vad maten heter pa engelska sa kommer det vanda annu mer. Visst har jag saker sparade att plocka fram, visst skulle jag kunna gora det. Jag kanske aterkommer i amnet om jag far lust. Men jag behover inte, alla kan ga in sjalva och lasa, jamfora och rakna sa mycket dom vill. Din egen tystnad ar bevis nog, din egen argumentationsteknik arbetar mot dig battre an vad jag nagonsin kan gora.

Jbig skrev:Levee skrev om Ehrenreich följande:

Det gör ju de flesta amerikaner, så det är välan knappast något skäl, eller?

Har du nagot belagg for detta, eller ar det bara din asikt ? Guilt by association (association in this case being american). Du haller alltsa med mig om vad jag skrev, eftersom du inte bestrider det. Ok.

Jbig skrev:Ho ho ho ho ho......Levee vågade inte ta upp det som tråden handlar om

Nej, jag har haft fullt upp med matpriserna. Verkar som om dom ar en sekundar fraga helt plotsligt, jag undrar varfor ? Har har vi det som jag pratade om tidigare. Men vi kan ga vidare om du vill. Da kan vi ta upp din lilla ranting spree har och se vad du vill saga.

Jag tanker inte citera har overhuvudtaget, mojligtvis vid ett senare tilfalle. Saken galler alltsa :

Inkomsten - som vi redan avhandlat
Matkassen - som du tydligen inte vill avhandla ytterligare

Boendekostnaden - den kan vi garna prata om. Rakna med att vissa lankar kommer att aterkomma, denna gang med forklaring nu nar jag inser att jag kanske overskattat din formaga att forsta engelska. Sedan ar det inte som Sverige av andra orsaker, men dom kan jag aterkomma till.

Brottsligheten - dar kommer du nog att finna att jag haller med dig pa en hel del saker, sa den tar jag garna upp. Jag graver garna djupare dar.

Halsovarden - pratar jag garna om. Jag tror du har vissa kunskapsluckor dar, men det kan vi fixa. Alla icke-amerikaner ar nyborjare dar. Nar jag forst kom hit sa hade jag ett elande att satta mig in i alltihopa.

Rakningar, el, vatten osv. - kan jag garna prata om. Jag avskyr rakningar, men dom ar ett nodvandigt ont.

Om vi da lagger ihop allt detta sa vill du, om jag forstatt dig ratt komma fram till en slutsats dar du vill visa pa fattigdomens storlek i USA ?

Dasa. Whenever you're ready.

Jag vill aven passa pa att tacka alla ovriga som kommenterar i denna trad, jag laser era inlagg och jag vill svara pa dom men jag har haft fullt upp med att forsoka tamja den vilda mustangen Jbig har. Jag lovar att battra mig i fortsattningen, jag kanner mig verkligen oartig. Mina varmaste ursakter till er alla, ingen namnd och ingen glomd, oavsett om ni haller med mig eller ej.

/Levee

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 14 aug 2008 07:42

Hejsan!

Vad gäller priserna och maten i USA kan var och en se efter på denna tråd(Nettopriser):
http://www.ers.usda.gov/Data/MeatPriceSpreads/  

Det är det närmaste vi kan komma verklighetens USA i genomsnitt vad gäller priserna! Och jämföra dem med de svenska!  :lol:

Vart Levee bor har nog aldrig varit så viktigt, varken tidigare eller senare, men jag tror ej han bor i USA ändå, för då hade han nog vetat vilka matpriserna, de låga lönerna och boendekostnaderna är där! Och om det vet han ingenting alls! :D

Vågade Levee förresten kolla priserna han själv förde fram?

"...Varfor skulle jag ?..."

Svar nog, han kan det inte, eftersom hans glädjepriser inte var från verklighetens värld!  :wink:

Vad gäller Willys har jag inte hittat en vara som är dyrare än dem i USA, men någon vara finns det säkert!  :D

Levee skrev om Ehrenreich följande:

Det gör ju de flesta amerikaner, så det är välan knappast något skäl, eller?
USA:s befolkning tjänar på att hålla andra i fattigdom, exempelvis så har man billigare olja pga att Saudi-Arabien håller sin befolkning i terror med amerikanska vapen. Det gäller på en rad andra områden också!
Skillnaden med B Ehrenrich är att hon vågar ta upp den amerikanska fattigdomen, och det gjorde hon bra! :)

Levee har erkänt den stora fattigdomen i USA.....men det satt långt inne!  :wink:

Vi har nu visat att en matkasse i USA är lika dyr, eller dyrare, i USA än i Sverige. Bara att se länken ovan, och välja livsmedel!

Boendekostnaderna i USA är mycket högre än de är i Sverige - om man inte bor i tält eller husvagn som många i USA gör!  

Brottsligheten är som den är i USA, de flesta vet att den är skyhög!

Hälsovården är urusel i USA - om man tillhör de 50-60 miljoner som står utanför systemet! Förmodligen är de ännu fler!

Pensioner av någon större storlek har inte en stor del av befolkningen heller i USA!  

Slutsatsen är således klar:

Shack Matt.......och snart skall jag till Willys och köpa svensk giftfri mat....en dröm för många i USA...... :D

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 aug 2008 10:43

Att vi har väldigt höga matpriser i Sverige är ju ingen hemlighet. För dålig konkurrens kan vara en rimlig förklarning. Några få stora aktörer (tänk bara om biggens kommunister fick makten med en stor central lösning brrrr) styr och ställer. Oligopol?

Dessutom är maten i Sverige inget vidare att hänga i julgranen. Åkte runt i Europa i sommar. Nybakat bröd varje dag (mycket vanligare med bagerier vid matvarubutiken). Man ser inte dessa extrema diskar med trist fryst mat som man stöter på Willys t.ex. Kött. Ta bara svensk korv. Det är ett skämt. Fram för en EU standard för korv (%mängd kött) så kanske falukorv fick byta namn till falubösröra.  Grönsaker i Sverige inget att hurra för. Svenskodlade ger dock ofta mer smakrika grönsaker (pga. längre odlingssäsong) men hur ofta ser man dem i butikerna, och vad kostar de? Texten ovan kan gälla även om jag bara åkt till Tyskland. Sen så kommer Frankrike, Italien osv.

http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=3- ... 98,00.html

http://www.expressen.se/mat/1.760785/sv ... -i-hela-eu

Levee

Inläggav Levee » 14 aug 2008 16:18

Jbig, alltid ett noje att se dig. He's back again.

Jbig skrev:Vad gäller priserna och maten i USA kan var och en se efter på denna tråd(Nettopriser):
http://www.ers.usda.gov/Data/MeatPriceSpreads/  
Det är det närmaste vi kan komma verklighetens USA i genomsnitt vad gäller priserna! Och jämföra dem med de svenska!

For det forsta, lanken funkar inte. For det andra, da ar det val dags att du borjar jamfora da. Ditt tidigare forsok gick ju inte sa bra.

Jbig skrev:Vart Levee bor har nog aldrig varit så viktigt, varken tidigare eller senare, men jag tror ej han bor i USA ändå, för då hade han nog vetat vilka matpriserna, de låga lönerna och boendekostnaderna är där! Och om det vet han ingenting alls!

Och sa kor vi en runda till om var jag bor. Du kan visst inte slappa det. Blir det inte jobbigt att forsoka overtyga sig sjalv om dessa saker hela tiden ?

Jbig skrev:Vågade Levee förresten kolla priserna han själv förde fram?
"...Varfor skulle jag ?..."
Svar nog, han kan det inte, eftersom hans glädjepriser inte var från verklighetens värld!

Forst var lanken jattebra, men nu nar du stotte pa problem sa vill du inte vara med langre. Lanken ligger kvar. Svart pa vitt. Du kan kontrollera den sa mycket du vill. Alla kan kontrollera den sa mycket dom vill och se sjalva. Ar du radd for sanningen ?

Jag var ju till och med snall mot dig, jag kunde tagit en lagpriskedja men jag ville ge dig en extra fordel. Surt sa raven om ronnbaren ?

Jag vantar fortfarande pa lankarna fran Willys om dina priser, glom inte bort det. Den dar biffen for 35 kr/kg och flaskfilen for 32 kr/kg. Pa tal om gladjepriser och verklighetens varld.

Jbig skrev:Vad gäller Willys har jag inte hittat en vara som är dyrare än dem i USA, men någon vara finns det säkert!

Jbig skrev:Jag handlar mestadels på Willys och där har jag hittills inte hittat en enda vara som är dyrare än dem i USA!

Jbig skrev:Vad jag kunde se var det inte många varor där som var billigare än på Willys

Ok, det har var ditt tredje pastaende i denna fraga. Alla har varit olika hittills. Det skulle hjalpa om du kunde bestamma dig ?

Jbig skrev:samma ranting en gang till

Sedan vore det bra om du kunde strukturera upp dig lite. Valj ett amne och borja dar. Du ar ju overtygad om att du har ratt redan nu, sa da har du ju inget att vara radd for ? Jag diskuterar garna alla dessa saker med dig, ta en sak i taget och skriv nu inte samma inlagg en tredje gang.

Jbig skrev:snart skall jag till Willys och köpa svensk giftfri mat....en dröm för många i USA.

Jo, Willys ar ju kanda for sina farska kvalitetsvaror. Inget fruset eller massforpackat dar inte. Absolut ingen lagpriskedja som saljer halvfabrikat eller spinoffs pa kvalitetsprodukter. Hemska gronsaker, blekt kott, usel fisk och skitiga golv, det ar mina minnen av Willys.

Som jag sa forut, en sak i taget. Narhelst du kanner dig sugen.

/Levee

Återgå till "Politik och samhälle"