Astrologi, humbug eller vetenskap?

Moderator: Moderatorgruppen

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 18 aug 2008 12:33

Enligt testet är jag impulsiv, utåtriktad, och har väldigt lätt för att både få och finna värde i relationer. Det finns nog få det stämmer in på så dåligt som det gör på mig, men även utan testet är jag mer än skeptisk till astrologin: hur skulle det gå till, när planeter och stjärnor påverkar ens personlighet?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 aug 2008 13:49

Elva skrev:Enligt testet är jag impulsiv, utåtriktad, och har väldigt lätt för att både få och finna värde i relationer. Det finns nog få det stämmer in på så dåligt som det gör på mig, men även utan testet är jag mer än skeptisk till astrologin: hur skulle det gå till, när planeter och stjärnor påverkar ens personlighet?

Vad sägs om Leibniz monadologi.

Han rättfärdigar väl den tanken med idén om att inget tomrum, ingen inte-värld, existerar så är allt förbundet. Såldes speglar rörelsen i det lilla alla rörelser i det stora. Oavsett avstånd så finns det en räcka med förbindelser, som biljardbollen som stöter bollen som stöter nästa och till slut sänker åttan.

För övrigt finns väl här en parallell till hologramet. Alltså inte det att projicera en bild i ett slags medium av gas eller vatten, utan som den bild som kan delas och fortfarande bevara bilden och dess delars proportioner.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 aug 2008 15:25

J R Auk skrev:
För övrigt finns väl här en parallell till hologramet. Alltså inte det att projicera en bild i ett slags medium av gas eller vatten, utan som den bild som kan delas och fortfarande bevara bilden och dess delars proportioner.

Men alltmer skissartat vad gäller detaljernas tydlighet.

Genomförde f.ö. en holografilaboration våren 1995 på kursen Fysik för poeter i Lund.

Men hur blir det med fraktaler, där detaljen har samma struktur som helheten?

Bild

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 aug 2008 16:09

Elva skrev:Enligt testet är jag impulsiv, utåtriktad, och har väldigt lätt för att både få och finna värde i relationer. Det finns nog få det stämmer in på så dåligt som det gör på mig

Du kanske enbart är trotsig din natur? :P

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 19 aug 2008 12:45

Jag gjorde testet, kan väl säga att det stämmer ganska mycket, även de sidor av mig som jag inte är stolt över. Känns lite knepigt att se det skrivet sådär, men det stämmer. Sen fanns det saker som inte stämde. Att beskriva en människa genom endast födelsedata är ju omöjligt anser jag, visst, så var väl tanken med den människan från början, men hur hade "jag" varit i en annan uppväxtsituation, en annan tid? Det finns så många faktorer som spelar in i hur man till slut "blir".
Fast jag får erkänna att det är roligt, måste testa på min dotters data och se hur det blir.

Waggho

Inläggav Waggho » 20 aug 2008 12:34

Det stämde kasst på mig.

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 20 aug 2008 16:47

J R Auk skrev:Vad sägs om Leibniz monadologi.

Han rättfärdigar väl den tanken med idén om att inget tomrum, ingen inte-värld, existerar så är allt förbundet. Såldes speglar rörelsen i det lilla alla rörelser i det stora. Oavsett avstånd så finns det en räcka med förbindelser, som biljardbollen som stöter bollen som stöter nästa och till slut sänker åttan.

Men om alla små rörelser påverkar, hur ska man då kunna utläsa något relevant genom att endast se till några få av dem?

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 20 aug 2008 16:48

Zokrates skrev:Du kanske enbart är trotsig din natur? :P

Men det stod det ju inte att jag var, så det går ju inte?  :P

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 aug 2008 02:27

Har nu gjort testet på 4 olika personer som jag känner extremt väl, stämde till nära på 100% på samtliga av dessa, extremt skrämmande. Resultaten var specifika och gav exakta karaktärsdrag som vi enats om i förväg, detta innebar att inget av deras resultat skulle kunna skiftas med varandra. Därmed kan jag utesluta att det handlar om generella tolkningar som stämmer in på de flesta. Usch och tvi vale, insåg att detta är det enda jävla redskap som man behöver för att kartlägga personer, alltså fullt förståeligt om de i Pentagon eller vilken underrättelsetjänst som helst för den delen, skulle sitta och samla in människors data utifrån astrologiupplysningar. Man behöver alltså inte tillgången till dig, utan endast dina födelseuppgifter.  Fan vet om inte FRA borde ersättas med detta?

Helt ställd nu, vet inte längre vad jag skall tro om detta längre, hur kan det stämma så oerhört bra? Sammanlagt med mig, 5 test och 5 fullträffar.
Det krävs mer än en slump för att fixa så många olika karaktärsdrag inom diverse områden, det är ju inte som att slå en tärning och få 40 sexor på raken, vilket skulle vara lättare att acceptera förvisso än det här. :cry:

Levee

Inläggav Levee » 23 aug 2008 03:33

Hmm, verkar inte hitta testet. Kan du lanka mer direkt ?

Tror inte alls pa astrologi pa det sattet, men jag skall ge testet en arlig chans och lagga min subjektivitet at sidan tillfalligt. Skadar aldrig att prova nya saker.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 aug 2008 10:25

Levee skrev:Hmm, verkar inte hitta testet. Kan du lanka mer direkt ?

Tror inte alls pa astrologi pa det sattet, men jag skall ge testet en arlig chans och lagga min subjektivitet at sidan tillfalligt. Skadar aldrig att prova nya saker.

http://www.astro.com/horoscopes/ahor.asp

Till vänster i fältet klickar du på "please click here", för att fylla i dina personliga uppgifter. Du skriver ditt förnamn, dag, månad år samt tiden på dygnet när du är född, samt födelseplatsen. Svårare än så blir det inte. I partnertestet fyller du in dennes uppgifter, för utan uppgifter inget test. Annars funkar de andra testen, notera att i travel finns en rullista som gör att du kan markera "world" bland flera alternativ.

Utförligare svar kräver medlemsskap, vilket Jag själv undvikt. Vill man göra fler än 4 gratistester från samma dator, behöver man rensa ut alla cachade uppgifter. :wink:

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 23 aug 2008 11:22

Så, nu har jag gjort testet - och döm om min brist på förvåning; mitt 'personliga porträtt' var helt ute och cyklade.
Det - porträttet - utmålar mig som en högst sensitiv person, vars största drivkraft här i livet är att tillfredsställa mina njutningsbehov - jag har en svag viljestyrka och är inte att lita på under allvarliga omständigheter; och i framtiden så kommer jag få en stor familj.  

This combination makes you a very sensitive person whose essence lies in satisfying your desires for pleasure. You are good-natured, eager to be of service, and very attached to family life and domestic possessions.
This sign of Cancer should give you a large family.
There is a tendency to lack firmness, and you should try to strengthen your will somewhat. Other people may regard you as a good person, but not someone to be trusted with serious matters.

Hm? Jag är cynisk och kallblodig, puritan och tämligen målmedveten - för att inte tala om hur högt jag skattar mitt barnfria liv (som kommer förbli barnfritt). Men visst, det var jättenära, verkligen. Stjärnorna och planeterna kan sina saker...

Och för att fortsätta: jag är en naturälskare (a strong love of nature) och har 'välutvecklade emotionella funktioner' (a good development of emotional functions), jag ska uppenbarligen vara bra på att tjäna pengar (You possess the power to make money.) och i framtiden så kommer mitt uppehälle på något sätt vara relaterat till religiösa aktiviteter (aaahaha) (Some religious activities are noted in connection with earning a livelihood).

Återigen: Jag är cynisk och kallblodig, fruktar naturen och ligger fortfarande på minus (ekonomiskt betraktat).

I övrigt var det inte så mycket intressant; det som skrevs kan passa i stort sett vem som helst:

Sagittarius rising denotes lives which are very dualistic; situations come and go as if divided into two sides - success and failure.

During the course of your existence you must try to develop intuition and human understanding so that you may be in a position to assist other people with your advice.

The Sun was found in the seventh house at the time of your birth. Among other things, this means that your individuality is required to accomplish certain important developments in connection with associations and marriage.

Although you appear self-confident and assured it is difficult for you to stand alone. You work hard, although subtly, to make sure that people feel warmly toward you. You hope no one sees your negative qualities and discovers how insecure you really are.

In any instance, you can expect throughout life the origination of lasting attachments and noble friendships.

Your individuality is thrust toward the environment and this will lead to happiness as well as a psychological compensation for any disabilities. In your interaction with other human beings, there will be harmonious relationships.

You will achieve balance through sentimental affection, aesthetics, art, and relationships.

Etcetera etcetera...

No shit Sherlock...

Fast å andra sidan, jag menar, de lägger ju initialt korten på bordet:

As you read your short report, or any other astrological report, keep in mind that the energies interpreted here are your birth potentials. However, you may or may not choose to actualize these energies in the manner described. Your age, sex, socio-economic situation, education, environment, level of development, and many other factors contribute to the ways in which you express your natal energies. Remember, the planets do not compel you to do or be anything. They influence you, but you still have the free will to determine your own life.

Så lätt är det att smita ifrån sina fel.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Damir

Inläggav Damir » 23 aug 2008 13:44

Hur länge har astrologin funnits? Kommer den från Maya indianerna? Enligt Maya indianerna har varje människa ett specifikt uppdrag på jorden, baserat på hur planeterna låg när man föddes. Om man föddes en viss dag blev man en medicinman tex. Redan när de var små fick de höra att de var medicinmän och att det var bestämt så. Enligt Maya finns inget öde, bara olika uppdrag som ska föra människans evolution vidare. Det är ett bekvämt sätt att leva livet. Planeterna avgör vem du är och vem du innerst inne vill vara. Du behöver bara följa ditt "öde" och du kommer att komma till nästa evolutionsfas. Det är en effektivare version av Arbetsförmedlingen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 aug 2008 15:58

Elva skrev:
J R Auk skrev:Vad sägs om Leibniz monadologi.

Men om alla små rörelser påverkar, hur ska man då kunna utläsa något relevant genom att endast se till några få av dem?

Fast det argumentet biter väl inte eftersom himlakropparna som utgör planeterna kring solen är de största delar vi har när oss och kan beskåda.

Dock har jag ingen aning om hur astrologer argumenterar, eller ens ser på det som dryftats.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Dura M

Inläggav Dura M » 25 aug 2008 10:02

Zokrates skrev:Därmed kan jag utesluta att det handlar om generella tolkningar som stämmer in på de flesta.

Nej, det kan du inte. För att verkligen testa sådant här måste man göra blindtester, annars har man hela tiden Forer och confirmation bias som felkällor.

Återgå till "Psykologi"