Borgarna har ju bara omdefinierat värdet med arbete - enligt dem är det ett egenvärde, vilket givetvis är idiotiskt om det inte är ens passion som sysselsätter en. Rätt till arbete? Rätt till lön! Idioti! Ska de lägga beslag på "solidaritet" nu också? Vi som har lite historiska kunskaper går dock inte på bluffarna, men vad gäller dig kan jag inte uttala mig lika säkert. Lite tragiskt att se nån vara så grundlurad dock.
Har ingen aning om vad jbig och such tjänar. Jag oroar mig inte för framtiden, den utveckling jag vill se kommer till stånd - var så säker!
Det tysta folkmordet....
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Nix de har bara tagit sossarns definition, eller tankefigur kalla det vad du vill. Det handlar om arbetslinjen.
Andra val, medeborgarlön alt omdana samhället från grunden, men det tog jag upp ovan.
Så hur skapar du ett mer solidariskt samhälle?
Jag oroar mig inte, visar bara på diskrepansen mellan ord och handling hos vänstern.
Andra val, medeborgarlön alt omdana samhället från grunden, men det tog jag upp ovan.
Så hur skapar du ett mer solidariskt samhälle?
Jag oroar mig inte, visar bara på diskrepansen mellan ord och handling hos vänstern.
-
suchanother
- Avstängd
Kallekula skrev:Men det var det väl inte. Jag gissade på sannolikheter att det svenska folket skulle vilja införa kommunistik diktatur.
"Demokrati = Folkvälde Folkmakt Folkets rätt till sitt arbetsresultat
eller
Borgerlig demokrati = Kapitalisterna Överklassen äger och tar sig rätten
mot folket att inhösta dess arbetsresultat på det att Överklassens
medlemmar och bispringare skall bli rikare. "
Vi bestämmer redan detta idag och skulle folket vilja ta över prduktionsmedlena så kan vi rösta fram det, vilket återigen faller under sannolikheter att det svenska folket skulle vilja införa kommunism. Du får dock gärna plädera för det.
"Vilken av Diktaturerna man skall välja beror väl på vilken klass man tillhör ...
Konstigare är det nog inte! "
Då finns inte många arbetare kvar i Sverige, om vi kollar facit, dvs resultatet i förra valet.
Sen skrev du lite spännande revolutionsromanik som dock för Sverige är helt malplace.
Antingen läser Du illa eller -vilket är troligare - så diskuterar Du inte saken
för att den berör Dig ont eller smutsar ned Din bild av Din samhällspolitiska inställning.
Ty att vända på en femöring då det bränner till och visa sina strutsfjädrar och som en
bibelns orena ande söka pervertera frågan om hur folkmakten demokratin - även i form
av den socialdemokrati som rådde i de länderna jag tog upp i exemplet - sattes ur spel
av blodiga kupper inbördeskrig med stöd av imperialister... och beteckna mitt nämnande
av dessa historiska händelser (något som blivit lektioner för folket vad gäller borgarmaktens
syn på demokrati) för revolutionsromantik är inget som vittnar om intellektuell redbarhet,
utan fastmer om politruckens sätt att söka undanmanövrera tänkandet från att lysa upp frågan.
Skam till sägandes så är det inte första gången som Du agerar på det sättet Kalle.
Du visar Dig inte som en varandes ärligt intresserad av att diskutera dessa frågor utan mer
som en som vill sabotera en diskussion om frågorna.
Ditt förhållningsätt till saken skiljer alltså inte det minsta från den uppgift en rad olika partiers
politrucker o grindvakter tagit på sig då det gälller att förhindra debatt...tyvärr.
Peronligen är jag allergisk mot alla typer av mörkermän och tycker därför att det inte är för
mycket begärt att Du som deltagare antingen skärper Dig eller så väljer att avstå från att
debattera diskutera ..
menar/BENJIE
- Avantgardet
- Avantgardet
Kallekula skrev:Så hur skapar du ett mer solidariskt samhälle?
Har jag väl berättat för dig, i detalj, i ett par års tid? Jag lever på samhällets botten, och delar med mig av allt jag äger och har till de som befinner sig där, förutom den ringa penning som jag slänger på böcker och bildning då - vilket jag också inbillar mig vara till gagn för dem.
Such,
en sann humanist utmärks för sin tilltro till folket. Nu är det ju dock så att de konstant matas med propagandistisk populism, vilket försvårar, men det gör inte folket till "idioter".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Benjie skrev:Kallekula skrev:Men det var det väl inte. Jag gissade på sannolikheter att det svenska folket skulle vilja införa kommunistik diktatur.
"Demokrati = Folkvälde Folkmakt Folkets rätt till sitt arbetsresultat
eller
Borgerlig demokrati = Kapitalisterna Överklassen äger och tar sig rätten
mot folket att inhösta dess arbetsresultat på det att Överklassens
medlemmar och bispringare skall bli rikare. "
Vi bestämmer redan detta idag och skulle folket vilja ta över prduktionsmedlena så kan vi rösta fram det, vilket återigen faller under sannolikheter att det svenska folket skulle vilja införa kommunism. Du får dock gärna plädera för det.
"Vilken av Diktaturerna man skall välja beror väl på vilken klass man tillhör ...
Konstigare är det nog inte! "
Då finns inte många arbetare kvar i Sverige, om vi kollar facit, dvs resultatet i förra valet.
Sen skrev du lite spännande revolutionsromanik som dock för Sverige är helt malplace.
Antingen läser Du illa eller -vilket är troligare - så diskuterar Du inte saken
för att den berör Dig ont eller smutsar ned Din bild av Din samhällspolitiska inställning.
Ty att vända på en femöring då det bränner till och visa sina strutsfjädrar och som en
bibelns orena ande söka pervertera frågan om hur folkmakten demokratin - även i form
av den socialdemokrati som rådde i de länderna jag tog upp i exemplet - sattes ur spel
av blodiga kupper inbördeskrig med stöd av imperialister... och beteckna mitt nämnande
av dessa historiska händelser (något som blivit lektioner för folket vad gäller borgarmaktens
syn på demokrati) för revolutionsromantik är inget som vittnar om intellektuell redbarhet,
utan fastmer om politruckens sätt att söka undanmanövrera tänkandet från att lysa upp frågan.
Skam till sägandes så är det inte första gången som Du agerar på det sättet Kalle.
Du visar Dig inte som en varandes ärligt intresserad av att diskutera dessa frågor utan mer
som en som vill sabotera en diskussion om frågorna.
Ditt förhållningsätt till saken skiljer alltså inte det minsta från den uppgift en rad olika partiers
politrucker o grindvakter tagit på sig då det gälller att förhindra debatt...tyvärr.
Peronligen är jag allergisk mot alla typer av mörkermän och tycker därför att det inte är för
mycket begärt att Du som deltagare antingen skärper Dig eller så väljer att avstå från att
debattera diskutera ..
menar/BENJIE
Låtom oss då se vad sägs.....hum...flum...inget konkret att ta på ...lite bibelsnack...
Nåvål det vara hänt men jag talar om konkreta politiska skendeden i Sverige. Inte tro och religion. För det finns andra sidor här. Du får ta upp tro och andlighet där Benjie.
Du ser, jag tar upp konkreta ideer och tankeställningar som du inte klarar av att bemöta, men det är inte mitt fel. Då gapas det istället som den värsta plakatjesus på stan. Och där tar det också slut.
Avantgardet skrev:Kallekula skrev:Så hur skapar du ett mer solidariskt samhälle?
Har jag väl berättat för dig, i detalj, i ett par års tid? Jag lever på samhällets botten, och delar med mig av allt jag äger och har till de som befinner sig där, förutom den ringa penning som jag slänger på böcker och bildning då - vilket jag också inbillar mig vara till gagn för dem.
Kanon skapa ett politiskt parti och förmedla visionen.
Sen ska du väl tillägga jag lever FRIVILLIGT på samhällets botten. Creeden ökar , eller :)
Kallekula skrev:
Låtom oss då se vad sägs.....hum...flum...inget konkret att ta på ...lite bibelsnack...
Nåvål det vara hänt men jag talar om konkreta politiska skendeden i Sverige. Inte tro och religion. För det finns andra sidor här. Du får ta upp tro och andlighet där Benjie.
Du ser, jag tar upp konkreta ideer och tankeställningar som du inte klarar av att bemöta, men det är inte mitt fel. Då gapas det istället som den värsta plakatjesus på stan. Och där tar det också slut.
Visst inte gällde saken blott Sverige...som den handlade om demokrati o diktatur av olika slag...
Att Du sedan fortföljer som vanligt med att avvisa möjlig diskussion med kraftlösa Noa meningar
om hur flummigt en del av ett inlägg är och hänvisar en liknelse som religiöst "flum" bort från
diskussionen till en annan tråd
ist för att - som Du kunde valt att göra - ta de konkreta historiska händelserna som ett verkligt
underlag för att diskutera vad Du anser vara Dina "konkreta idéer"...??
Medge Kalle att den Ovilliga debattstilen är till för att dämpa förhindra stoppa och söka mörka
resonemangen...varför deltar Du annars.. är det nån ny variant av en "Svensk Tiger" eller "Svensk Struts"?
Bättre får det bli.. eljest är ingen diskussion meningsfull med Dig.
BENJIE
Men Benjie vad du missar är att jag tar upp många konkreta områden, som vi kan spinna runt. Kruxet är bara att du blir skogstokig när inte lösningen är av klassiskt vänstersnitt (helt ska väl Marx poppa upp som lök på laxen i resonemangen). Din ryggmägsreflex blir då..."detta är ingen debatt" "det är oseriöst (Marx måste poppa x antal ggr annars är det ingen samhällsanalys)" osv osv.
Det handlar bara om olika sätt att se på saker och ting, på skeenden i samhället. Vilket kan tolkas på olika sätt. Ser du inte det, och du är i gott sällskap med en bunte andra här, ja då är det väl ganska tydligt vem som, i realiteten, ägnar sig åt propagandapamfletter.
Kan också tillägga att jag har ingen ambision att förändra, slår inte ett slag för något speciellt. Har inget mål eller syfte.
Det handlar bara om olika sätt att se på saker och ting, på skeenden i samhället. Vilket kan tolkas på olika sätt. Ser du inte det, och du är i gott sällskap med en bunte andra här, ja då är det väl ganska tydligt vem som, i realiteten, ägnar sig åt propagandapamfletter.
Kan också tillägga att jag har ingen ambision att förändra, slår inte ett slag för något speciellt. Har inget mål eller syfte.
Kallekula skrev:Men Benjie vad du missar är att jag tar upp många konkreta områden, som vi kan spinna runt. Kruxet är bara att du blir skogstokig när inte lösningen är av klassiskt vänstersnitt (helt ska väl Marx poppa upp som lök på laxen i resonemangen). Din ryggmägsreflex blir då..."detta är ingen debatt" "det är oseriöst (Marx måste poppa x antal ggr annars är det ingen samhällsanalys)" osv osv.
Återigen.
Bättre kan Du Kalle!
Frågeställningen vi diskuterade skulle definitivt ha kunnat föras vidare med anledning av de exempel jag gav...
men Du väljer att vara diskussionssabotören och kallar ett verkligt viktigt förslag för att vara ngt en skogstokig framställt,
och att spela konsternerad så fort som namnet Marx nämns - för att Du vet att Marx är den samhällsvetare vilken tydligt
förklarade vilken historisk uppgift som ankommer på arbklassen /folken .
Att Du använder Dig av taktiken att ropa ta fast tjuven ta fast tjuven!...för att tysta en debatt...gör att Dina ord om att Du
inte slår något "slag för ngt speciellt."eller att Du inte har något .."mål eller syfte." klingar falska.
BENJIE
Okej vi backar några steg så ska vi se om vi kan borra i problemen, och belysa dem från olika vinklar. Obs jag utgår ifrån Sverige (skulle du ta andra länder blir mitt svar...samma utveckling som Sverige är lösningen som verkar fungera).
Vad sa du:
"Säg mig varför blir det ett sådant vrövel kring frågan om diktat diktatur? "
Få gillar väl diktatur, ser inte riktigt hur vi kan utveckla det.
"Kapitalets kreatur med sitt krav om att dess diktat diktatur, skall råda över all samhällsutveckling.. visar sin helt odemokratiska sida så fort som ngn rörelse formerar sig för att avskaffa deras eländiga diktat. "
Jaha ser inte riktigt vad vi kan ta på konkret i denna känslokaskad. Du får utveckla hur i Sverige det visar sig att kapitalet (det få du definiera ... vad du menar med kapitalet) visar sin helt odemokratiska sida så fort som ngn rörelse formerar sig för att avskaffa deras eländiga diktat.
Definiera, exemplifiera utifrån verkligheten. Har du gjort så har jag missat det, i så fall ber jag om ursäkt. Då får du klistra in den textmassan igen.
"!Om det är ett folks mening att de ej längre vill erkänna det som rätt eller bra med kapitalets kapitalisternas dikterande villkor av marknaden, dvs vänder sig emot marknadsekonomins eller den kapitalistiska produktionsordningens credo med sitt profitkrav åt den ägande klassen,
om folk vill ha ett samhällesvillkor där inte kapitalets vinstprinciper får råda.. då skriar den härskande klassens medlemmar högre än högt om hur folket eller som Marx kallade det arbetarklassen (de som icke äger samhällets produktionsmedel ) söker införa en sin (arbetarklassens) diktat diktatur över samhällsprinciperna samhällsutvecklingen.
Jaha vaddå ? Vad är det för fel med det ? "
Inget fel i det (om man tycker så men nu ska vi ju vrida och vända och utveckla saker och ting....som du vill) , men vad ska vi diskutera? Marx teorier ( hur stämmer Marxs teorier och förutsägelser in på Sverige? Faller därmed Marx?) eller vad folk tycker, fast inte röstar på och varför så är fallet, eller andra teorier eller?
Jag förstår inte upprördheten? "
Inte jag heller.
Nåväl sätt agendan du så får vi se vart det leder.
Vad sa du:
"Säg mig varför blir det ett sådant vrövel kring frågan om diktat diktatur? "
Få gillar väl diktatur, ser inte riktigt hur vi kan utveckla det.
"Kapitalets kreatur med sitt krav om att dess diktat diktatur, skall råda över all samhällsutveckling.. visar sin helt odemokratiska sida så fort som ngn rörelse formerar sig för att avskaffa deras eländiga diktat. "
Jaha ser inte riktigt vad vi kan ta på konkret i denna känslokaskad. Du får utveckla hur i Sverige det visar sig att kapitalet (det få du definiera ... vad du menar med kapitalet) visar sin helt odemokratiska sida så fort som ngn rörelse formerar sig för att avskaffa deras eländiga diktat.
Definiera, exemplifiera utifrån verkligheten. Har du gjort så har jag missat det, i så fall ber jag om ursäkt. Då får du klistra in den textmassan igen.
"!Om det är ett folks mening att de ej längre vill erkänna det som rätt eller bra med kapitalets kapitalisternas dikterande villkor av marknaden, dvs vänder sig emot marknadsekonomins eller den kapitalistiska produktionsordningens credo med sitt profitkrav åt den ägande klassen,
om folk vill ha ett samhällesvillkor där inte kapitalets vinstprinciper får råda.. då skriar den härskande klassens medlemmar högre än högt om hur folket eller som Marx kallade det arbetarklassen (de som icke äger samhällets produktionsmedel ) söker införa en sin (arbetarklassens) diktat diktatur över samhällsprinciperna samhällsutvecklingen.
Jaha vaddå ? Vad är det för fel med det ? "
Inget fel i det (om man tycker så men nu ska vi ju vrida och vända och utveckla saker och ting....som du vill) , men vad ska vi diskutera? Marx teorier ( hur stämmer Marxs teorier och förutsägelser in på Sverige? Faller därmed Marx?) eller vad folk tycker, fast inte röstar på och varför så är fallet, eller andra teorier eller?
Jag förstår inte upprördheten? "
Inte jag heller.
Nåväl sätt agendan du så får vi se vart det leder.
Återgå till "Politik och samhälle"