Fication skrev:Auk, anledningen till den magra rapporteringen gissar jag beror på att alla (utom konspirationsteoretikerna) ser det som självklart vad som hände. Två flygplan kapades och flögs in i husen varvid dessa kollapsade. Det är en oerhört enkel och elegant förklaring. Väldigt få har efterfrågat en alternativ förklaring. Bortsett från de som tycker att det är väldigt misstänkt att så få har efterfrågat en alternativ förklaring.
Fast jag efterfrågar inte en alternativ förklaring, jag efterfrågar förklaringen. Varför har den synts så lite? Är det jag som inte tittar tillräckligt på tv och läser för få tidningar?
Jag menar COPS verkar kunna locka varje dag, borde inte en händelse som två gigantiska skyskrapors kolapps och spaningsjakten, samt det vetenskapliga arbetet för analysen vara sjukt intressant? Jag bara tänker på CSI, Forensic Detectives osv osv.
En förklaring skulle vara att man inte vill minnas på grund av psykologiska skäl, men då har vi oss, utomstående, som påverkats, men det med den distans som en nyhetsruta
om USA kan skapa.
Fication skrev:Du ifrågasätter att det var religiösa fundamentalister och tror istället att det är USA-jobb? Hur lyckas du rekrytera 20 självmordsbombare i en västerländsk kultur och dessutom får det att se ut som de var muslimer? Al Quida var lejda av USA? Ärkefienden? Och vad var vinsten att gå in i Afganistan? En öken och tillika forna allierad som man gett vapen.
Sedan exakt det går till när så stora hus kollapsar vet ingen på förhand eftersom något sådant stort hus någonsin kollapsat innan.
Du tycker alltså att det är utan problem att acceptera att någon överhuvudtaget skulle i kallt beräknande flyga med ett plan i en byggnad? Klart att jag ifrågasätter det hela. Och om du skulle läst vad jag upprepar om och om igen så skulle du nog inte tillskriva mig detta ifrågasättande som något
speciellt när det rör muslimer som självmordsbombare. Jag har ju påpekat om och om igen att jag inte litar på någon källa, eftersom jag inte tycker att det går att avgöra vem eller vad som utgör en trovärdig källa. Jag kan säga att jag tycker många saker är konstiga.
1. Om man har band som filmar crashen vid pentagon varför inte släppa dem?
2. Varför kollapsade byggnad 7? Och varför skedde det så ordnat, relativt mina föreställningar då. (jag kan tänka mig massor av förklaringar som inte inbegriper något ont planerat dåd från endera part [bortsett från att någon körde in plan i husen då]).
Fication skrev:Denna ovilja/oförmåga att framföra en alternativ hypotes ser jag som ett tecken på postmoderna strömningar, kolla mitt översta inlägg på
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=5151&postdays=0&postorder=asc&start=105Det här handlar inte längre om fakta, det har det aldrig. Det handlar inte om att man ska ta reda på eller föra fram vad som egentligen hände, vad som faktiskt var fallet, eller kalla det "sanningen". Det handlar om att man vill undergräva alla försök att presentera en "sanning". Högst på den postmodernistiska agendan står att alla ska få komma till tals, alla alternativ måste belysas och vädras. Alla anspråk på sanningen, framför allt om de kommer från etablisemanget, är maktanspråk.
Jag förstår allt detta, men jag tycker nog att man ska välja sina strider bättre. Den här är dödfödd. Månlandningskonspirationen gillar jag mycket mer. Där har man en vettig hypotes - allt spelades in i studion. Motiv och möjlighet finns. Den seglar upp till 10% sannolikhet på min skala. WTC stannar kvar på blygsamma 0.4%, vida slagen av ufo-teorin med 2%.
En annan konspiration: Alla bevis på massförstörelsevapen i Irak var fejk.
Den köper jag rätt av!
Man behöver inte någon hypotes för att känna lukten av fisk!
Det är inte att undergräva sanningen att ifrågasätta vad som är sant. Enbart att förneka det vore det. Vad är det som förnekas? Uppenbarligen inget, eftersom det är den bristen som du påpekar. Det ifrågasätts (eller självklart så finns det alltid de som har väldigt spännande förklaringar, men generellt så ifrågasätts det)
Du förutsätter hela tiden att det är frågan om något antingen eller. Det intressanta är att nå någon slags förståelse för händelsen. Alltså något mer än att bara säga att de galna araberna crasha in i huset. Analyser för fan. Det är fortfarande aktuellt eftersom alla springer runt och ropar terrorist (varg).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno