Algotezza skrev:Att naturvetenskapen är utformad så att den i sin helhet är koherent. Innebär inte detta att olika vetenskaper bekräftar varandra? Att fysiken bekräftar geologin som bekräftar paleonontologin när det gäller tidrymder för olika processer?
Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Något konkret exempel?
Algotezza skrev:Hur kan man definiera sekund utan att först ha definierat tid?
Uppenbarligen kan man det. Jag tror du har en övertro på formella definitioner i det här fallet.
Algotezza skrev:För det är ju vad definitionen av sekund syftar till: att försöka göra det möjligt att mäta tiden.
Nja, tid har ju mätts långt innan definitionen av sekunden. I tusentals år har man mätt tid i dagar och år. Detta gjorde man utan formella definitioner och utan större problem. Syftet med SI-definitionen är rent praktiskt, att standardisera en tidsenhet med hög praktisk noggrannhet.
Algotezza skrev:Borde man inte definiera både tid och tidmätning först och ha dessa definitioner som underlag för att definiera sekunden?
Hur skulle en sådan definition se ut och vilken skillnad skulle den göra i praktiken?
Algotezza skrev:Går inte tiden (tidmätaren) långsammmare i någon mening när gravitationen är högre? Och om man sugs in i ett svart hål sägs ju tiden stå stilla?
Ja, men där framgår tydligt vad som menas. En klocka kommer gå långsammare än en annan klocka, mätt i ett bestämt koordinatsystem. Du kan alltså jämföra klockorna med varandra och se skillnaden.
Algotezza skrev:Varför är det då så svårt för dig att förstå vad jag menar med att tiden kan fluktuera när man de facto kan tala om detta i naturvetenskapen?
Därför att du inte förklarar vad denna "tid" skulle fluktuera i förhållande till. Du kan inte meningsfullt tala om en fluktuation om du inte har en referens att jämföra med.