Krenek skrev:Algotezza skrev:Några problem med utilitarismen jag kan se just nu
Hur definiera lycka/njutning/lust/behag? Går det göra universellt, allmänt, så att alla är överens?
Approximativt går det, sen lämnar dagens teknologi en del att önska. Men vi kan göra det tillräckligt väl för de stora besluten som samhället tar.
Approximativt, hur? Tillräckligt väl - enligt vilka kriterier?
Krenek skrev:Hur veta att vi alltid i alla sammanhang strävar efter att maximera dessa?
Det går inte, men det betyder mest att induktion inte är deduktion. Vi kan däremot rendera hypotesen extremt osannolik då de flesta idag inte lever efter utilitaristiska principer.
Om inte alla överallt och alltid strävar efter lycka/behag/ njutning hur kan detta tala för utilitarismen?
Krenek skrev:Hur mäta lycka/njutning/lust/behag för att kunna jämföra alternativ?
Psykologin använder mycket självrapport, inom sjukvårder använder man bland annat maskiner som läser av hjärnan och drar slutsatser från det. Finns lite olika metoder, inga perfekta men de fungerar hyffsat.
Det kan man göra här och nu...
Men... Hur gör man detta på den lycka/lust/behag resp. lidande som ännu inte förverkligats utan som tillhör framtiden?
Krenek skrev:Hur långt måste vi tänka oss framåt i tiden i de tänkta konsekvenserna för att kunna jämföra alternativen här och nu om vi nu kan lära oss mäta lycka/njutning/lust/behag? Hur mäter vi framtida lycka/njutning/lust/behag, sådant som ännu inte förverkligats och som vi inte säkert vet kommer att göra det?
Man gör förutsägelser utifrån den information man har. Vetenskapen är vår stora vän i det sammanhanget.
Och om framtiden vet vi att vi ingenting vet men vi kan tro, hålla för sannolikt. På vilket sätt gör möjlighet till dessa osäkra approximationer av framtida konsekvenser utilitarismen till ett bättre verktyg för våra moraliska/ etiska val än vilken annan modell som helst?
Du svarade för övrigt inte på frågan hur långt vi måste försöka se framåt...
Hur väger vi den enes framtida förmodade lycka mot den andres framtida förmodade lidande?
Krenek skrev:Är det t.ex. en godtagbar och rimlig konsekvens av utilitarismen att den stora massans lycka/njutning/lust/behag när en enskild individ lider in absurdum rättfärdigar att låta individen lida outsägligt därför att massan njuter så av det? Är det t.ex. OK att mörda någon för att ta hans organ så att fem sex personer kan överleva via transplantation? Man kan ju avliva honom utan att han lider. Om Hitler njöt outsägligt orgiastiskt av förintelsen, kan den då uppväga de förintades lidande? Rättfärdigar dessa fullt möjliga konsekvenser av utlitarismen denna som moralprincip?
I princip är det möjligt, men det är enormt svårt att konstruera sådana scenarios som är praktiskt trovärdiga.
Gud verkar vara utilitarist. Han tyckte det var OK att Jesus led för att skapa möjligheten till evig lycka för dem som tror på Jesu offerdöd. I så fall kan man säga att du är i gott sällskap som utilitarist, Krenek! :lol:
Krenek skrev:Visst, om Hitler var någon form av gud som fick dubbel lycka för allt lidande han orsakade, då skulle det vara en god handling av honom att genomdriva världskrig och förintelse. Men hur rimligt är det att han faktiskt var en sådan gud?
Hur mäter vi i efterhand Hitlers lycko- eller behagskänslor?
Men om vi tar dagsläget. Hur avgöra man med hjälp av utilitarism om irakkriget är rätt eller ej? Vems lidande och lycka/behag är det som räknas och som vi skall utgå från? Kommer alla utilitarister fram till samma svar?
Ett problem till: olika utilitarister kommer förmodligen fram till olika svar i de flesta moralfrågor. Vilket gäller oavsett vilken mdoell man väljer. Därför föredrar jag situationsetik i kombination med intelligent reflektion och analys och att lyssna till det egna samvetet. I denna analys kan förstås överväganden av utilitaristisk karaktär bli aktuella men dessa kan inte ge hela bilden ocha kan inte ensamma fälla avgörandet. Vi kan aldrig bortse från konsekvenserna av våra handlingar, om vi vållar andra lidande eller ej, om andra mår bra eller dåligt, lider, av vad vi har för oss. Plus att jag har ett antal etiska regler att gå efter i normalfallet. Och tycker det är viktigt med ett humant och kärleksfullt sinnelag som grund. Vad jag inte förstår är att man måste renodla sina etiska modeller, detta trista föga konstruktiva antingen-eller-tänkande som förekommer på etikens område. Varför? Tillvaron är inte antingen-eller i de flesta fall, inte svart-vit utan en regnbåge av färger!
Krenek skrev:Det var sannolikt massans lycka/njutning/lust/behag av häxbränningarna som bl.a. förverkligade dessa. Ergo, var de rätt att utföra.
Lidande var enormt mycket större, vi vet inte ens säkert att det överhuvudtaget gav något positivt, snarare massrädsla bland befolkningen där ingen kunde veta vem som skulle åka dig nästa gång.
Någon njöt, varför skulled de annars genomförts? Om alla inblandade parter led av det, varför genomfördes de i så fall?
Utilitarismens grundtanke är god och konstruktiv, menar jag - men det räcker inte med utilitarism, menar jag, för att etiken, min etik, skall fungera. Inte för mig. Jag behöver lite mer för egen del.
Med vänlig hälsning Algotezza