fantasilöner

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: Avantgarde

Inläggav Avantgardet » 28 nov 2008 23:03

Rosenblomma skrev:Nja, inte riktigt samma resonemang. Jag anser att cheferna ska ha mer betalt dvs. 4x mer än den lägst betalda på arbetsplatsen. Att vara chef innebär att man aldrig får vara riktigt ledig. Skulle du själv vilja vara chef och med glädje ha lika mycket betalt som de lägst betalda i organisationen? Om du läser de meritkrav de har på dagens chefer så är det högskoleutbildning och språkkunskaper de begär av den sökande. Lite mer betalt än den outbildade bör de ha då.

Självfallet är det inte samma resonemang, men det har samma implikationer. Vem begär inte högskoleutbildning och språkkunskaper på arbetsmarknaden i dag? Och ändå skiljer lönerna nåt hemskt...

Är frågan om hur dessa positioner för dig irrelevant?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

sameritan

Inläggav sameritan » 29 nov 2008 03:18

För er andra som tycker att det okej att chefer har 25ggr mer i lön än andra, så säger jag, DET GÅR INTE att mätta en girig människa, de kommer alltid att mäta sig med varandra, O han har 300 000 mer än mig i lön, jag måste göra nåt!
Och Vad fan menas med att vi  arbetare inte har ansvar, alla vi har ansvar för det vi gör, vissa bryr sig mer än andra men de flesta är ärliga och därför går jobbet vidare. Och chefer har ansvar som en huvud punkt i deras yrke, men det är ju det de får betallt för, det ingår inte i deras jobb att komma till golvet och göra vårt jobb, vi sköter vår del och de sköter sin del.
Jag kanske inte är lämpad för en chefs jobb, och orkar inte med det heller, men å andra sidan så vill chefen heller inte ha mitt jobb. Jag gillar mitt jobb och han gillar sitt. När chefen är hemma och tänker fortfarande på jobbet, försöker jag samtidigt fixa bilen, hemmet, gården för hand föratt spara pengar, och det var det jag antydde i början, och då är jag snäll som resonerar så, föratt tanken att de ska ha samma lön som medelarbetare skulle faktiskt fungera! Att locka de med pengar är naivt, och en så människa är inte till nytta, lika bra att han/hon sitter hemma, vi hittar säkert en båttre person, de är inte unka på något sätt utan har bara makten att sittta där, Många skulle klara en chefs jobb, måste först ändra sitt livs stil, att strunta totalt i vardagliga bekymmer som bilreprationer, pengar brist, bra frisör, perfekta kläder, då kan jag tänka som en chef, men nu är det som det är, och det ska vara rättvist. Ingen ska trampa på medelfolket annars kommer det franska revolotionen tillbaka, det är samma girighet och samma känslor i en mild form.
När man söker ett jobb så utlovar man att sköta jobbet fullt, och inte ska ha mer pengar för att göra det han ska. annars söker man en annan, men det är makten det handlar om :evil:  
När en student  studerar till ex läkare, så hoppas jag att de inte gör det för pengarna skull, för då vill jag inte ens ha råd från honom!

Återgå till "Politik och samhälle"