Vad skiljer människan från andra?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad skiljer människan från andra?
Vi är helt klart annorlunda än resten av naturen, men vad är det som gör oss annorlunda?
Magister Rolf skrev:Att vi har förmågan att föreställa oss att "naturen" är någon form av mystisk enhet?
Eller kanske att vi kan föreställa oss att den är något annat än det?
Att vi kan spjälka varat i delar, oavsett om de ges i sig själva eller inte. Som idén om 5 cm in på stammen av en björk och med 10 cm omkrets spjälkar ett vara i flera delar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- LJUSUPPLEVELSE
1.Människan är det enda djur som kan se sig själv utifrån...
2.Människan är det enda djur som bevisligen har existensiella funderingar...
Sedan är det så att jag personligen föreställer mig universum som en enda stor maskin ibland och i så fall är kaske en liten sten en lika viktig/oviktig kugge som jag är...men...jag har existensiella funderingar...
mvh
2.Människan är det enda djur som bevisligen har existensiella funderingar...
Sedan är det så att jag personligen föreställer mig universum som en enda stor maskin ibland och i så fall är kaske en liten sten en lika viktig/oviktig kugge som jag är...men...jag har existensiella funderingar...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Re: Vad skiljer människan från andra?
Vind skrev:Vi är helt klart annorlunda än resten av naturen, men vad är det som gör oss annorlunda?
Språket, hjärnan, händerna; vi går på två ben vilket frigör händerna. Att vi inte har särskilda brunstperioder utan kan idka sexuell aktivitet året om.
Men vi har sämre instinktbetingad moral än andra djur - vi har inga inbyggda spärrar att döda medlemmar av vår egen art.
Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Jag tror på det Sartre sa: existensen föregår essensen (hos människan).
Alltså att det inte finns någon mänsklig natur, vi är bara inkastade i
världen utan någon uppgift eller något sätt att vara på. Det är sorgligt
tycker jag. Vi får själva bestämma hur vi ska vara. Men det skapar
också många problem - se bara vad vi har gjort mot naturen.
Men jag kan inte förstå, varför vi inte har något bestämt sätt att
vara på. Det är en fråga som jag har funderat på länge nu...
Vind skrev:Jag tror på det Sartre sa: existensen föregår essensen (hos människan).
Det finns väl vissa existerande förutsättningar eller ramar för människan att skapa sin essens. Potentiell natur och förverkligad sådan...
Algotezza aka Algotezza
Re: Vad skiljer människan från andra?
Vind skrev:Vi är helt klart annorlunda än resten av naturen, men vad är det som gör oss annorlunda?
Själen
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
LuDDish skrev:Så en haj har aldrig dödat en annan haj, en tiger en annan tiger, en skalbagge en annan skalbagge...?
Bara att diskutera människan utifrån naturen som norm är vanskligt, sedan naturen rymmer tusentals olika "naturliga" mekanismer
Djur brukar döda varandra när de slåss om honorna. Vi människor gör det ju även av andra anledningar. Vi har på ett tämligen unikt sätt satt i system att döda varelser av vår egen art, vilket knappast de djur du nämner har gjort.
Sedan kan man undra över detta antingen-eller- tänkande du ger uttryck åt. Djur av andra arter kan naturligtvis döda varandra, men mer i undantagsfall, människan gör det mer regelmässigt. Och i betydligt större skala.
Råttor för också krig inbördes. De är mycket lika oss, lika mycket överlevare och anpassare...
Algotezza aka Algotezza