Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:21

Pho-ku skrev:Jag är nyfiken på varför har du valt att gå med i denna sekt? Och, vad har det gett dig?


Sekt?

Det är ju bara ett löjligt skällsord som är menad att innebära en liten sluten grupp som har ett ont syfte (eller något dylikt).
Jag köper alltså inte den beteckningen.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 16:22

Tack för svaret.
Refereras det ibland till utomjordingar också?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 16:29

Hemliga läror  [redigera]
De flesta av de mer avancerade lärorna inom scientologin kretsar kring traumatiska minnen från tidigare liv som orsakats av fientliga utomjordiska civilisationer som hjärntvättat thetanerna med olika "implantat".

Information om innehållet i de högre nivåerna hålls hemlig för allmänheten och medlemmar på lägre nivåer. Innehållet i dessa högre nivåer har dock gjorts tillgängligt - bland annat på internet - av personer som lämnat scientologirörelsen. De har även förekommit som bevismaterial i långdragna rättsprocesser.


Incident I  [redigera]
I kursmaterialet för OTIII berättas om Incident 1 som hände för fyra kvadriljoner år sedan, då thetanerna utsattes för ett högt knäckande ljud som följdes av en flodvåg av "luminiscens" som i sin tur följdes av en häststridsvagn med en trumpetande kerub. Sedan blev thetanerna överväldigade av mörker. Det här implantatet ska ha öppnat porten till universum och dessa traumatiska minnen ska ha skiljt thetanerna från deras tidigare statiska, gudalika tillstånd.[9]


Incident II  [redigera]
Huvudartikel: Xenu
OTIII berättar även om Incident II, eller The Wall of Fire. Detta är den mest uppmärksammade av Scientologikyrkans hemliga läror och påstås ha ägt rum för 75 miljoner år sedan. Den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen, fraktade miljarder utomjordingar till Jorden och dödade dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Efter detta åkte deras odödliga själar, thetaner, upp i atmosfären där de tillfångatogs och placerades i 3D-biografer där de hjärntvättades med hjälp av filmer (det så kallade R6-implantatet). Sedan släpptes thetanerna ut och har därefter klamrat sig fast vid människorna som ett slags andliga parasiter (kroppsthetaner) och orsakar olika problem. Målet med OTIII och de högre nivåerna är att med hjälp av auditering frigöra sig från dessa kroppsthetaner.

Trots att denna trossats är hemlig för personer som inte nått upp till OTIII och därför är okänd för de flesta scientologer förekommer en vulkan på omslaget till Dianetik-boken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi

stämmer detta?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:30

Skogsälvan skrev:Vad är det för skillnad på en lögndetektor och en E-meter?

Ber om ursäkt om jag är jobbig. Jag är nyfiken.


Helt OK att fråga om det.

De lögndetektorer som används i diverse underhållningsprogram tror jag inte är speciellt pålitiliga (vilket även har intygats från vissa håll).

En E-meter är ett väldigt känsligt instrument som används för att lokalisera områden i livet som bl a innehåller mental massa vilket uppkommer vid skador och då individen är mer eller mindre medvetslös plus även vid en del andra tillfällen. Den används av en väl utbildad auditör.
Så de används av helt olika syften och på helt andra nivåer av kunskaper.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:31

LJUSUPPLEVELSE skrev:Tack för svaret.
Refereras det ibland till utomjordingar också?

mvh


Nej.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:43

Trots att denna trossats är hemlig för personer som inte nått upp till OTIII och därför är okänd för de flesta scientologer förekommer en vulkan på omslaget till Dianetik-boken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi

stämmer detta?

mvh[/quote]

Wikipedia har uppenbarligen författats av kritiker så det finns ingen som helst tillförlitlighet hos de uppgifterna.
Därför är det inget jag kan eller vill kommentera.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 16:45

Kan man bli utesluten och hur?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 01 jan 2009 16:51

CTID skrev:
Pho-ku skrev:Jag är nyfiken på varför har du valt att gå med i denna sekt? Och, vad har det gett dig?


Sekt?

Det är ju bara ett löjligt skällsord som är menad att innebära en liten sluten grupp som har ett ont syfte (eller något dylikt).
Jag köper alltså inte den beteckningen.


Visst. Känner du för att svara på de frågor jag ställde?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:55

LJUSUPPLEVELSE skrev:Kan man bli utesluten och hur?

mvh


Det förmodar jag att man kan. Som i alla organisationer så blir man utesluten om man motarbetar organisationen i fråga.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 16:56

Pho-ku skrev:
CTID skrev:
Pho-ku skrev:Jag är nyfiken på varför har du valt att gå med i denna sekt? Och, vad har det gett dig?


Sekt?

Det är ju bara ett löjligt skällsord som är menad att innebära en liten sluten grupp som har ett ont syfte (eller något dylikt).
Jag köper alltså inte den beteckningen.


Visst. Känner du för att svara på de frågor jag ställde?


Nej, om inte frågan är relevant så avböjer jag också att svara på den.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 17:00

tack för svaret.
Vad tycker du är dina största vinster av att vara med ?
Varför vill du rekommendera detta?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 01 jan 2009 17:04

CTID skrev:
Pho-ku skrev:
CTID skrev:
Pho-ku skrev:Jag är nyfiken på varför har du valt att gå med i denna sekt? Och, vad har det gett dig?


Sekt?

Det är ju bara ett löjligt skällsord som är menad att innebära en liten sluten grupp som har ett ont syfte (eller något dylikt).
Jag köper alltså inte den beteckningen.


Visst. Känner du för att svara på de frågor jag ställde?


Nej, om inte frågan är relevant så avböjer jag också att svara på den.


Kom igen nu, frågorna är väl inte helt irrelevanta?  Vaför du valde att gå med i Scientologin och vad det har gett dig kan väl inte vara så farligt att svara på?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
kWee
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 jul 2008 22:06

Inläggav kWee » 01 jan 2009 17:39

CTID:


Korset i Scientologi-kyrkan  har åtta spetsar som symboliserar de åtta dynamiker, vilket är det åtta områden i livet som individen strävar efter att överleva på.


Vilka 8 olika sätt strävar man som scientolog att överleva på?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 17:47

Den första dynamiken är JAGET. Detta är strävan att överleva som individ, att vara en individ. Det innefattar ens egen kropp och ens eget sinne. Det är strävan att uppnå högsta möjliga överlevnad för en själv under så lång tid som möjligt. Denna dynamik omfattar individen och hans omedelbara tillhörigheter; den inkluderar inte andra människor. Det är drivkraften att överleva som sig själv. Här kommer individualiteten till fullt uttryck.
   
     
   Den andra dynamiken är SKAPANDE. Att skapa är att få till stånd saker för framtiden, och den andra dynamiken omfattar allt vad skapande heter. Den andra dynamiken rymmer familjeenheten och uppfostran av barn. Den innehåller även allt som kan kategoriseras som familjeaktiviteter. Den innefattar för övrigt också sexualitet som en mekanism för att frambringa framtida överlevnad.
   
   
   Den tredje dynamiken är GRUPPENS ÖVERLEVNAD. Detta är drivkraften att överleva genom en grupp av individer eller som en grupp. Det är fråga om gruppöverlevnad, där gruppen tenderar att få ett eget liv och en egen existens. En grupp kan vara ett samhälle, ens vänner, ett företag, ett ordenssällskap, en stat, ett land eller ett folkslag. Kort sagt, vilken grupp som helst. Oavsett hur stor eller liten gruppen är, strävar den efter att överleva som grupp.
   
     
   Den fjärde dynamiken är SLÄKTE eller ART. Människans fjärdedynamik är människosläktet. Detta är drivkraften att överleva genom mänskligheten som helhet och som hela mänskligheten. Under det att den svenska nationen skulle vara en tredjedynamik för oss svenskar, utgör alla nationer i hela världen, sammantagna, den fjärde dynamiken. Alla män och kvinnor strävar, på grund av att de är män och kvinnor, efter att överleva som män och kvinnor, för män och kvinnor.
   
     
   Den femte dynamiken är LIVSFORMER. Detta är drivkraften att överleva som livsformer och med hjälp av livsformer såsom djur, fåglar, insekter, fiskar och växtlighet. Detta omfattar allt levande – både djur och växter – allt som är direkt och till sitt väsen livsmotiverat. Det är strävan att överleva för varje form av liv. Det är intresset för livet som sådant.
   
   
   Den sjätte dynamiken är DET FYSISKA UNIVERSUM. Det fysiska universum har fyra beståndsdelar: materia, energi, rum och tid. Den sjätte dynamiken är det fysiska universums drift att överleva samt drivkraften att överleva genom det fysiska universum som sådant och med hjälp av det fysiska universum och var och en av dess beståndsdelar.
   
     
   Den sjunde dynamiken är DEN ANDLIGA DYNAMIKEN, drivkraften att överleva såsom andliga varelser eller drivkraften mot överlevnad för livet självt. Allt andligt, med eller utan identitet, hör hemma inom den sjunde dynamiken. Den omfattar ens varande, förmågan att skapa, förmågan att åstadkomma överlevnad eller att överleva, och förmågan att förstöra/ förgöra eller att låtsas bli förgjord. En underrubrik till denna dynamik är idéer och begrepp och önskan att överleva genom dessa. Den sjunde dynamiken är “livets källa”. Detta är något som är skilt från det fysiska universum och är vad som ger upphov till liv som sådant. Sålunda finns det en strävan att källan till livet skall överleva.  












 
     
   Den åttonde dynamiken är drivkraften att existera som OÄNDLIGHET. Den åttonde dynamiken kallas också ofta Gud, det Högsta väsendet eller Skaparen, men den riktiga definitionen är “oändlighet”. Den omfattar i själva verket helheten av allting. Följaktligen gäller, som L. Ron Hubbard uttryckte det: “När den sjunde dynamiken har uppnåtts i sin helhet, först då kan man upptäcka den sanna åttonde dynamiken.”  




http://www.scientologikyrkanisverige.info/hogstadie.htm

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 19:17

LJUSUPPLEVELSE skrev:tack för svaret.
Vad tycker du är dina största vinster av att vara med ?
Varför vill du rekommendera detta?

mvh


Om man är intresserad av livet och livsfrågor vilket jag är så känns det som man hittat rätt.

Sen tycker jag att det är viktigt att vi tar till vara de landvinningar som faktiskt har uppnåtts när det gäller att förklara irrationellt beteende och psykosomatiska sjukdomar och åtgärda dessa.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster