Hur funkar den här?
Sätter man elektroder på hjärnan antigen under eller efter förhöret ?
Hur kan man ha en referensstandard till vad frihet , mod osv är , för att utgå ifrån ...är sådant mätbart ?
mvh
Moderator: Moderatorgruppen
Avantgardet skrev:Det som förvånar mig med scientologin är hur en undermålig science-fictionförfattare förmår resa en sån här omfattande sekt kring sig själv och sina yrerier. Ska liksom till att man är djävligt godtrogen och lättlurad.
Avantgardet skrev:Hur tänker du då?
CTID skrev:Rationellt beteende innebär bl a att man grundar sig på fakta och inte uppdiktat strunt.
Avantgardet skrev:Kan just ingenting på området, erkänner jag villigt. Du kan ju fylla i mina bildningsluckor. Hur kom människan till enligt er? Varför är Hubbards texter så mycket viktigare än alla andra texter som har författats?
Vad gäller sekt så är den gängse förståelsen av begreppet fullt tillräckligt för att inrangera scientologin inom dess hägn. Ett hermetiskt sällskap med egen troslära. Det torde väl räcka?CTID skrev:Rationellt beteende innebär bl a att man grundar sig på fakta och inte uppdiktat strunt.
På den grunden allena skulle många mena att scientologin diskvalificerar sig själv. Eller hur var det nu med Narconons behandlingsmetoder? Hur är det med er skapelsemyt? Och så vidare ad infinitum.
Avantgardet skrev:Det som förvånar mig med scientologin är hur en undermålig science-fictionförfattare förmår resa en sån här omfattande sekt kring sig själv och sina yrerier. Ska liksom till att man är djävligt godtrogen och lättlurad.
Avantgardet skrev:Likväl kvarstår faktum att Narconons metoder har absolut noll stöd i vetenskapen...
Vad är det för åsikter jag har "klara"?
Mig veterligen skrev jag:Avantgardet skrev:Det som förvånar mig med scientologin är hur en undermålig science-fictionförfattare förmår resa en sån här omfattande sekt kring sig själv och sina yrerier. Ska liksom till att man är djävligt godtrogen och lättlurad.
Och det kan tillämpas på alla liknande sammanslutningar, oavsett vem den undermålige författaren är som tillhandahåller dess urkunder.
Hur tanken påverkar kroppen besvaras i en massa olika texter, och på olika sätt. Varför skall Hubbards spekulationer (som saknar stöd i vetenskapen) ges företräde? Det tycks som att du här går i strid med dig själv, givet att du följer dina egna kriterier på rationalitet.
Samma vad det gäller Dianetik. Nu är det ju så att psykologi och psykiatri befinner sig på en stenåldersnivå när det gäller att bota någon över huvud taget.
Fråga en psykiater om han någonsin har botad någon. Lycka till med det.
CTID skrev:Avantgardet skrev:Likväl kvarstår faktum att Narconons metoder har absolut noll stöd i vetenskapen...
Vad är det för åsikter jag har "klara"?
Mig veterligen skrev jag:Avantgardet skrev:Det som förvånar mig med scientologin är hur en undermålig science-fictionförfattare förmår resa en sån här omfattande sekt kring sig själv och sina yrerier. Ska liksom till att man är djävligt godtrogen och lättlurad.
Och det kan tillämpas på alla liknande sammanslutningar, oavsett vem den undermålige författaren är som tillhandahåller dess urkunder.
Hur tanken påverkar kroppen besvaras i en massa olika texter, och på olika sätt. Varför skall Hubbards spekulationer (som saknar stöd i vetenskapen) ges företräde? Det tycks som att du här går i strid med dig själv, givet att du följer dina egna kriterier på rationalitet.
Vad spelar det för roll om Narconons program har stöd i vetenskapen eller ej?
Om det nu var så att vetenskapen hade tagit fram några program som rehabiliterade narkomaner så hade det varit en sak. Men nu är det så att Narconons program är det program som har bäst resultat så då kan man lugnt ge blanka fasen i om vetenskapen vill stödja programmet eller ej.
Samma vad det gäller Dianetik. Nu är det ju så att psykologi och psykiatri befinner sig på en stenåldersnivå när det gäller att bota någon över huvud taget.
Fråga en psykiater om han någonsin har botad någon. Lycka till med det.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster