Gaza

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

matahari

Inläggav matahari » 24 jan 2009 01:31

Har ni dessutom rökt på och supit till så kan det mesta
tolkas till vad som helst då läsförståelsen och utrycksförmågan
är satt ur spel!

För att svara på din fråga, är jorden rund eller är den oval?
Nej, den är grön!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jan 2009 04:08

Kallekula skrev:Vad jag finner lite konfunderade är att filosofer och samhällstänkare över lag har så mycket att säga om samhället, men egentligen aldrig deltar i något konkret som sker i samhället. Kan aldrig ta något beslut i något där övervägande kan få praktiska konsekvenser. Som kan påverka samhällsutvecklingen. Denna världsfrånvända sida. Varför är det så?

Sen babblas det på om div filosofer och gärna lite Marx, som aldrig appliceras på dagens verklighet. Måhända ett kul tidsfördriv.  Tja det kanske bara är ett harmlöst tidsfördriv, som inte har något med verkligheten att göra?  Inte illa så. Vi har alla våra små hobbies.

Hur menar du att man inte skulle kunna påverka? Och hur tar man sig ur verkligheten? Eller menar du att det finns flera verkligheter, varav endast vissa är verkliga?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jan 2009 04:10

matahari skrev:Har ni dessutom rökt på och supit till så kan det mesta
tolkas till vad som helst då läsförståelsen och utrycksförmågan
är satt ur spel!

Aldrig satt ur spel.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 jan 2009 12:08

Avantgardet skrev:
Kallekula skrev:Vad jag finner lite konfunderade är att filosofer och samhällstänkare över lag har så mycket att säga om samhället, men egentligen aldrig deltar i något konkret som sker i samhället. Kan aldrig ta något beslut i något där övervägande kan få praktiska konsekvenser. Som kan påverka samhällsutvecklingen. Denna världsfrånvända sida. Varför är det så?

Sen babblas det på om div filosofer och gärna lite Marx, som aldrig appliceras på dagens verklighet. Måhända ett kul tidsfördriv.  Tja det kanske bara är ett harmlöst tidsfördriv, som inte har något med verkligheten att göra?  Inte illa så. Vi har alla våra små hobbies.

Hur menar du att man inte skulle kunna påverka? Och hur tar man sig ur verkligheten? Eller menar du att det finns flera verkligheter, varav endast vissa är verkliga?

Aha en ny skön dag. Var var vi. Tror man att man påverkar så får man väl leva lycklig med den tron. Var och en blir salig på sin tro.

Jag är mest facinerad över tja låt säga SUCH som gråter när barn dör men sedan inte gör något konkret fölr att hjälpa dem. Trots tjock fet plånbok.Att du inte lever upp till dina ideal och visar lite stake nästa gång du är på soc. Säg åt kärrinagrna att du ska ha ditt bidrag fast du vägrar att vara med i någon av deras praktiklekar, och att du vägrar söka jobb. Vänsterns välkända hykeleri.

Att inte ta ställning i något konkret är väl en livsfilosofi. Vad vet jag. Kanske därför jag i arbetslivet aldrig sett några som läst/tituerat sig filosofer/samhällsveteare etc på några högre poster (där beslut krävs på daglig basis).

Synd på så rara ärtor att inte vilja ta del i samhällsutveckligen.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 jan 2009 12:10

matahari skrev:

Tja ,en början är ju att DU börjar svara på frågor som ställs till dig!

Såvitt jag vet har jag besvarat de frågor som ställs, men har jag missat något får du gärna påminna mig.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 jan 2009 12:16

Magister Rolf skrev:Vad jag finner konfunderande är varför man, när man inte kommer längre i diskussionen men ändå vill köra vidare, ger sig in på klassiska argumentationsfel såsom straw man. Men som sagt, vi har ju alla våra små hobbies, och råkar en av dessa vara att "vinna" debatter på ett internetforum så varför inte?

Men det är väl kul att vrida och vända på saker och ting. Skulle vi alla tycka exakt lika skulle forumet bli en klubb för inbördes beundran. En strid ström av sötsliskig kräkvarm sörja inlägg var det enda som skulle  beskådas. Eller är det det som du vill ha?

Det är inte mitt fel att vänstertomtarna inte vill ta konkreta beslut. Det känner alla till. Icke destå mindre av vikt att då och då påpeka detta. Folk kan slås ihjäl i dess närhet och de skulle inte lyfta ett finger. Men som sagt detta var inte nytt utan ånyo mest ett konstaterande.

Svaret är ju enkelt skulle främmande stat med våld (som i detta fall via ombud) vilja skada så får Sverige vid någon punkt (när diplomati, förhandling etc inte hjälper) sätta in militära medel mot den staten. Det är ju därför vi har ett försvar.

p.s att vända andra kinden till in absurdum är ingen lösning (dessutom har Jesus feltolkats gällande detta)

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 24 jan 2009 12:20

Avantgardet skrev:Det är alltså så att Chloe fortfarande kramar lagboken och menar det vara okej att döda så länge man gör det i en viss utstyrsel, med klubbjackor eller kostym eller liknande? Detta är, som jag påpekat tidigare, eftersom Chloe inte förmår skilja moral och laglig rätt åt. Ordningen är förstås den att lagen skall bygga på vad som är moraliskt rätt, men lagen föregår inte moralen och dikterar vad som är moraliskt rätt (i annat fall ändar vi i absurditeter som att vad än lagen dikterar så är det rätt, till exempel att elda judar, eller bomba gazabor eller vad som helst). Men den diskussionen har jag haft redan med Chloe så jag tycker det är lite lustigt att han/hon inte lagt det på minnet.

Du antyder ändå att jag kan genom din hänvisning till lagboken. Det är omoraliskt att döda rakt av, men det är lagligt att döda i självförsvar. Det är du som har problem. Attackera Genéve-konventionerna som ställer villkor på krigare till de civilas skydd och påstå att de står i strid med de mänskliga rättigheterna och dina moraliska övertygelser i stället. Lycka till!
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 jan 2009 15:08

Kallekula skrev:
Magister Rolf skrev:Vad jag finner konfunderande är varför man, när man inte kommer längre i diskussionen men ändå vill köra vidare, ger sig in på klassiska argumentationsfel såsom straw man. Men som sagt, vi har ju alla våra små hobbies, och råkar en av dessa vara att "vinna" debatter på ett internetforum så varför inte?

Men det är väl kul att vrida och vända på saker och ting. Skulle vi alla tycka exakt lika skulle forumet bli en klubb för inbördes beundran. En strid ström av sötsliskig kräkvarm sörja inlägg var det enda som skulle  beskådas. Eller är det det som du vill ha?

Det är inte mitt fel att vänstertomtarna inte vill ta konkreta beslut. Det känner alla till. Icke destå mindre av vikt att då och då påpeka detta. Folk kan slås ihjäl i dess närhet och de skulle inte lyfta ett finger. Men som sagt detta var inte nytt utan ånyo mest ett konstaterande.

Svaret är ju enkelt skulle främmande stat med våld (som i detta fall via ombud) vilja skada så får Sverige vid någon punkt (när diplomati, förhandling etc inte hjälper) sätta in militära medel mot den staten. Det är ju därför vi har ett försvar.

p.s att vända andra kinden till in absurdum är ingen lösning (dessutom har Jesus feltolkats gällande detta)

Du förstod inte alls vad min kritik bestod i, eller hur? Du gör samma sak i det här inlägget.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 jan 2009 19:35

Nix fattar inte det alls. Förklara.

Sen kör vi ett nytt scenario.

matahari

Inläggav matahari » 25 jan 2009 01:20

Kallekula skrev:
Såvitt jag vet har jag besvarat de frågor som ställs, men har jag missat något får du gärna påminna mig.

Knappast, du är redan död förklarad ssåsom oseriös, hade du däremot haft
ett uns av seriositet i det du skriver så hade du kollat upp det själv, ingen
här torkar din byk det får du göra själv. Märkligt, du har gjort 3900 inlägg,
undras hur mycket av dessa består av dravel och trams?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 25 jan 2009 01:29

matahari skrev:
Märkligt, du har gjort 3900 inlägg,
undras hur mycket av dessa består av dravel och trams?

Det kan jag har missat. Du får gärna påminna mig.Förhoppningsvis så innehåller de på detta forum inte mycket annat. Det hade varit en förolämpning mot den egna integriteten.  

För övrigt så har jag redan besvarat dina frågor.Om du inte klarar av att bemöta dem så är det inte mitt problem.  :)

p.s jag har i denna tråd kört en jbighomage håll isär det med mitt andra trams och det seriösa.

Ho ho nästa vinglas. Skål bröder och systrar.

matahari

Inläggav matahari » 26 jan 2009 01:41

Att du så simpelt erkänner rakt ut att du har tramsat borde enligt
forumets regler ge dig åtminstone 2 veckors avstängning!

Som sagt hur skulle du kunna ha svarat på nån fråga seriöst om du
som du själv säger bara har tramsat igenom hela tråden i Jbig maner?

HOHO, dumskalle!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2009 01:43

Kallekula skrev:

Tycker du tolkar helt galet Kalle. Det vi "vänstertomtar" säger är att vi inte ställer upp på orättfärdiga krig. Så enkelt är det. Däremot står vi alltid upp rakryggade mot överhetens förtryck, till skillnad från det rövslickande kälkborgerskapet. Att hålla på och jiddra med norrmännen? Varför då? Man behöver inte godta vilket nonsens som helst, bara för att det råkar vara fallet. Man behöver inte älska det bestående, bara för att det finns. Kan vara bra att påminna om ibland.

Skulle aldrig ställa upp på att skydda en nation, och dess "gränser". Inget krig utom klasskrig, ska det heta.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 jan 2009 08:34

Kallekula skrev:.......Vad jag finner lite konfunderade är att filosofer och samhällstänkare över lag har så mycket att säga om samhället, men egentligen aldrig deltar i något konkret som sker i samhället......

....Att inte ta ställning i något konkret är väl en livsfilosofi. Vad vet jag. Kanske därför jag i arbetslivet aldrig sett några som läst/tituerat sig filosofer/samhällsveteare etc på några högre poster (där beslut krävs på daglig basis).......

Vi drar upp riktlinjerna, vi som var de som förstod i klassen. Sen får de som var duktiga, flitiga och sociala effektuera.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco

Inläggav scirocco » 26 jan 2009 08:48

Kalle, vet du inte att tanken föregår all slags handling.

Återgå till "Politik och samhälle"