Avantgardet eller någon annan musikalisk person

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 16 feb 2009 17:07

:lol: Anders! Härligt! Tack! Verkligen kul att höra hur du tolkade det musikaliskt  :)

Minded

Inläggav Minded » 16 feb 2009 17:28

Anders skrev:
Skogsälvan skrev:Få höra, Anders  :)

Hur? Har ingen hemmastudio....

Så här jäkligt blir det om man använder mobilkameran...
http://www.youtube.com/watch?v=xVN6AE-nUHo

Haha, 'the taste is like the ass'... Klockrent översatt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 feb 2009 21:43

Skogsälvan skrev:Avant: "Krusiduller"? Dylan är väl inte någon som jag associerar med sockervadd iallafall. Jag tycker att det är en jättebra text med en för dålig musik. Trodde att textens budskap skulle tilltala dig också och jag vet att du kan göra musik som jag gillar.

Göra musik som andra gillar kan vem som helst göra, det är ingen utmaning överhuvudtaget. Att göra musik för att folk ska gilla det är inte något jag vare sig vill eller tycker man ska göra. En text har inte bara en informativ sida (en insida), den har också en performativ sida (en utsida). Dessa två står i konflikt med varandra i dylantexten. En massa krusiduller istället för bara ett rakt och ärligt konstaterande. Budskap vet jag inte vad jag tycker om överhuvudtaget.

Associerar inte heller Dylan till sockervadd, tänkte mer att det var vad du eftersträvade och det bekräftar du ju här när du efterfrågar saker som du "gillar". Söker man nåt att gilla i det jag gör så missar man i nio fall av tio (minst) poängen. Jag tycker i själva verket att den där inställningen till konsten i allmänhet, och musiken i synnerhet, är så fruktansvärt förolämpande, och det enda jag känner när jag ser folk resonera så är att jag inte har lust att ta en endaste ton för resten av livet. Jag menar, med den där inställningen klarar ni er hur bra som helst med "Melodifestivalen" och liknande, finns inget behov av mig. Helt ärligt. Man ska inte tycka om det jag gör, man ska fatta det. Och antingen gör man det eller så inte.

Konst är så mycket mer än "smak"!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2009 00:15

Nu gör du mig riktigt trött, Avantgardet. Jag sa att jag har tyckt om din musik. Här har jag en text som jag gillar. Jag vet att du skulle kunna skapa musik till den som jag skulle uppskatta. Du väljer att leka obstinat. Jag har ingen lust att leka med i det här rollspelet. Det var ett förslag, en önskan. Nöj dig med att tacka nej. Förhoppningsvis får jag förr eller senare höra den med en musik som gör den rätta.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 feb 2009 00:30

Vadå rollspel och "väljer att leka obstinat", jag svarade bara helt djävla sanningsenligt på ditt inlägg. Ska jag ljuga istället? Är jag den som rollspelar kanske? Nej, just det... Vad jag minns så har du bett mig om liknande grejer förr och jag gav ett snudd på identiskt svar då vill jag minnas, så jag tycker inte direkt du skall spela förvånad. Annars är det inte svårt att räkna ut hur jag ställer mig till saken. Peka på ett enda tillfälle när jag spelat någon annans låt, eller ens spelat en låt (i någon traditionell mening), eller tonsatt någon annans text eller liknande. Varför tror du att man omöjligt kan finna något sådant från de senaste ca 8 åren? Det är inte direkt som att det är en hemlighet.

Sen tycker jag det var en lögnaktig text också, förstår inte vad du tycker är bra med den. Något du heller inte verkar vilja förklara. Men likförbannat ska du ha åsikter om vad jag gör. Då får du väl för fan argumentera för din sak också. Nej, du har tydligen bestämt inte bara vad jag ska ha för texter, utan också hur jag får respektive inte får svara på din förfrågan. Jaha. Vad har du mer bestämt för mig?

Du är precis som kulturministern som står där och säger att skadegörelse inte är konst. Varför då liksom? Okej, du fattar inte, men så inget mer med det då. Varken mer eller mindre. (Att jag är nikotinabstinent hör inte hit)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2009 00:41

Nu börjar detta bli komiskt. Har du ens läst texten?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 feb 2009 00:48

Jo, jag såg den, och som jag skrev tidigare så är den en performativ självmotsägelse. Menar du att den skulle vara nåt annat? Vill du berätta varför du tycker den är bra? Jag tycker som sagt den var riktigt dålig. Precis som Dylan för det mesta brukar vara. Fjantigt pretentiös och omständlig.

Tycker annars det är du som tramsar här. Jag kan inte fatta att du är så här respektlös mot mig, och att du inte ens själv fattar att du är det. Det är ju som sagt ingen hemlighet. Vi har pratat om exakt den här grejen förr. Som att du bara struntar i att ta till dig. Hegemoni är tillräckligt tydligen. Mängd gör inte rätt, som sagt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2009 00:58

Ok, du är ju lite allergisk mot ordet "tyckande", själv menar jag att det är det enda vi har. De s k "fakta" kan inte vara "fakta" i den betydelsen om vi inte vet hur allt hänger ihop och det vet vi inte.

Du tycker att det är en performativ självmotsägelse, dålig, fjantigt pretantiös och omständlig.

Jag tycker att det är en väldigt direkt text, väldigt välformulerad sådan gällande acceptans, t o m gillande, för olikheter.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 feb 2009 01:18

Ja, jag skrev ju det redan i mitt första inlägg i den här tråden, gjorde jag inte det? Du sysslar med effektsökeri, borgerligt trams, medan jag vill ha raka rör. Direkt säger du? Hade han menat vad han skrev så hade han ju överhuvudtaget inte skrivit en djävla text utav det, utan bara sagt det rakt upp och ner till den person det berör, inte sant? Därför är den lögnaktig. Personen i texten är bara ett svepskäl för Dylan att befinna sig i rampljuset och känna sig märkvärdig. Precis likadant ligger det till med hans politiska sympatier. Han är en sån där kälkborgare som parasiterar på gräsrotsrörelser och förstör dem. Tramsar till dem till nåt nostalgiskt fjanteri, urlakar dem och tar udden av dem.

Och har inte du och jag också diskuterat relativism vid ett flertal tillfällen. Inte en enda gång har du övertygande argumenterat för relativismen. Relativismen håller inte. Sist vi diskuterade den så vill jag minnas att jag snabbt punkterade din argumentation med att hänvisa till att man faktiskt dör av att vara utan mat allt för länge. Det är alltså något vi kan konstatera. Det är inte bara nåt vi tycker, utan det går att kontrollera. Och det är något som såväl du som jag är övertygade om, inte något vi bara "tycker", utan något vi faktiskt menar oss veta - hur mycket relativist man än påstår sig vara. Förövrigt kan man ju också tycka att du formulerar dig lite lustigt om du nu ärligt menar att där bara finns tyckande, för följande ger alls inte intryck av att handla om "tyckande" utan om "vetande": "De s k "fakta" kan inte vara "fakta" i den betydelsen om vi inte vet hur allt hänger ihop och det vet vi inte. " Åtminstone så gör du ju anspråk på att du skulle veta att vi inte vet detta osv. Så nej, du tror inte ens själv på det du påstår, utan tillgriper bara relativismen som ståndpunkt för att det är enkelt och du är feg. Men som sagt, varken förra gången eller nu kommer du kunna uppamma något övertygande argument för den saken, så det är egentligen bara tjurskallighet att hålla fast vid det. Men att du kommer hålla fast vid det, trots att jag påpekat bristerna i resonemanget och också visat på hur verkligheten i sig alltjämt vederlägger relativismen, är jag likväl övertygad om.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2009 01:39

Funderat på att grunna i din borgarfobi? Det börjar bli lite tröttsamt även om jag sympatiserar med vänstern. Skulle Dylan säga det han ville säga på ett minimalistiskt plan? Oh mama med lilile och sussie? Dylan är en POET! Och ja; jag är lite störd på att du inte använder dig av din filososofiska begåvning mer i dina texter.

Relativism måste jag slå upp. Vet inte ens vad det betyder, men säger du att vi har diskuterat det så är det nog så.

scirocco

Inläggav scirocco » 17 feb 2009 01:50

I´m related to my relatives.Vad som nu menas med det :roll:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 feb 2009 01:55

Man är inte poet för att man är omständlig! Dylan är inte poet, han är en fjant. Och det är ju exakt det jag säger, han påstår en sak men i handling så gör han något helt annat. Han vill inte vara vän med den där han surrar om, han vill bara använda sig av den för att själv framstå i bättre dager. Det är fult. Och vadå texter? Vem som helst kan sitta och slipa på texter, finputsa, och tillrättalägga. Det är ingen konst. Det är falskt. Eller som Vonnegut säger om de litterära yrkena: "They allow mediocre people who are patient and industrious to revise their stupidity, to edit themselves into something like intelligence. They also allow lunatics to seem saner than sane." Det är här och nu det gäller, det enda konstverk som ska bedömas är vi människor som människor. DET är konstverket, inte det dasspapper vi lämnar efter oss på vägen. Och varför skulle jag vilja prata filosofi hela tiden? Jag säger, som sagt, exakt det som jag anser behövs sägas, varken mer eller mindre. Det skulle bara vara falskt och löjligt att börja tvinga in en massa filosofi i ett sammanhang där det alls inte hör hemma. Och jag begriper alls inte varför jag skulle göra det. Förstår heller inte varför du vill att jag ska göra det. Och som ett tredje djävla frågetecken så har jag inte ens en susning om vad fan du menar med det eller vad det ens kan betyda. Vad tusan skulle en "filosofisk begåvning" vara? Och hur vet man när den används respektive inte används? Gäller det att använda en massa snygga ord som får lättlurade kvinnor att flämta? Jag skulle nog säga att jag använder min "filosofiska begåvning" (om jag nu ens har någon sådan) i mina "texter", men att du helt enkelt inte förstår eftersom du inte har ögon till att se. Du är en sån som går på bländverk. Varsågod fortsätt med det, men förolämpa fan inte mig genom att be mig syssla med sånt trams. "Spela nåt med Creeeeeedence!" Djävla idioti!

Och nu kommer du med nya hegemoniska anspråk, nu får jag inte använda ordet borgare heller. Varför är du så känslig för det? Varför är ni så känsliga för det? Det denoterar ett reellt fenomen, det är oumbärligt, så vad är problemet? Är det kanske så att du gör en borgerlig läsning av begreppsinnehållet, och tolkar det i en parti-politisk mening? Samma sak där. Ni bara blundar för era egna anspråk och blir förnärmade när andra gör anspråk, då börjar ni gasta om att man är elak eller nåt. Jag blir så gud förbannat trött!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2009 02:04

Hur fan vet du om uppkomsten till den här texten och Dylans vilja?! Nu får du ge dig med det här projicerandet! Det är inte nyttigt för någon - i synnerhet inte dig!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 feb 2009 02:16

Vadå projicerande? Du kunde inte bemöda dig med att svara istället? Ganska djävla förolämpande att bara bemöta en så där när man faktiskt anstränger sig för att vara tydlig. Du liksom bara häver ur dig saker som du sen inte ens vågar stå för. Jag tycker du är fin på jättemånga sätt, men du har en djävla blind fläck som heter duga.

Jag vet ingenting om uppkomsten av den där texten, eller Dylans vilja, men det är inte heller vad jag uttalade mig om. Det enda jag gjorde var att ställa textens informativa mot dess performativa sida, och ur det kan vi enkelt dra den slutsats som jag dragit.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2009 02:37

Det börjar bli rätt sent och jag är inte fullkomligt vaken. Din senaste fråga var iallafall om varför jag/vi/de tar illa upp för att kallas borgare. För min del är det ju inte sant så jag känner mig förolämpad av det eftersom det tycks finnas en bristande tillit på vad jag säger osv. Jag har enbart röstat rött, men jag tycker att du är en idiot om du föraktar de som röstar blått. Eller idiot och idiot... jag tror bara inte att du hade varit du om det inte låg till på det här viset. Precis som jag.

Förövrigt tror jag att du bara vill tjafsa nu.

Återgå till "Tankar och känslor"