Vad skiljer människan från andra?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jan 2009 14:47

scirocco skrev:Vind,du är inte värd ditt namn,fråga indianerna. Markus du är ute och reser.Frågan är helt befängd.Inget skiljer oss åt från någonting.Vi är ett med naturen

Varför känner man sig då så djävla ensam ibland?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 16 jan 2009 14:54

Algotezza. Jag är din vän,träden är dina vänner,isbjörnen är din vän ,solen lyser för din skull,rådjuret kommer till dig om du vill. Kvinnan är din om du vill....

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jan 2009 15:13

scirocco skrev:Algotezza. Jag är din vän,träden är dina vänner,isbjörnen är din vän ,solen lyser för din skull,rådjuret kommer till dig om du vill. Kvinnan är din om du vill....

Adam och Eva i Edens lustgård... Jojo...

Adam stod väl till tjänst med ormen också...  :oops:

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 16 jan 2009 20:36

Algotezza skrev:

Varför känner man sig då så djävla ensam ibland?

Detta är just ett väldigt konstigt problem,känner mig utelämnad inte alltid men "mera ibland",även om jag har familjen att ty mig till, de jag älskar som älskar tillbaka.

Tänker man för mycket?

Även om jag brukar "bela" mig i denna känsla när jag musiserar,otroligt användbart just då.

Adam stod väl till tjänst med ormen också...  :oops:

:lol:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 jan 2009 22:56

Tänkte lite på det här idag. Det är rätt märkvärdigt att vi inte känner till några varelser som är smartare än oss. Jaja man kan definiera "smartare" lite hit och dit, men ändå.

Det är lite skrämmande och högtidligt på något vis.

Möjligen känner alla djur på samma sätt. Och har fog för det, på sin arts vis. Men jag tror inte det.

Man kan undra om djur med nära relation till människor, som kor och hundar, ser oss som rasande smarta.

Men såvitt jag vet finns det inget smartare i hela universum än mig, mer än möjligen en och annan professor. Det är onekligen nåt religiöst över det. I morgon känner jag mig nog dummare än en vattenspridare, men idag så är jag på toppen.

Bara jag skriver det ser jag hur suspekt det ser ut. Varför skulle jag födas som toppen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

SportFilosofen

Re: Vad skiljer människan från andra?

Inläggav SportFilosofen » 16 jan 2009 23:03

Vind skrev:Vi är helt klart annorlunda än resten av naturen, men vad är det som gör oss annorlunda?

Våra gener.
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jan 2009 23:14

Anders skrev:Tänkte lite på det här idag. Det är rätt märkvärdigt att vi inte känner till några varelser som är smartare än oss. Jaja man kan definiera "smartare" lite hit och dit, men ändå.

Möjligen känner alla djur på samma sätt. Och har fog för det, på sin arts vis. Men jag tror inte det.

Man kan undra om djur med nära relation till människor, som kor och hundar, ser oss som rasande smarta.

Men såvitt jag vet finns det inget smartare i hela universum än mig, mer än möjligen en och annan professor. Det är onekligen nåt religiöst över det. I morgon känner jag mig nog dummare än en vattenspridare, men idag så är jag på toppen.

Bara jag skriver det ser jag hur suspekt det ser ut. Varför skulle jag födas som toppen?

Vi har en tendens att alltid sätta oss själva i centrum för allting. Men förmår man kliva utanför den snäva cirkel som människan tillskurit sig själv, så ser man fort att vi inte kan göra sådana anspråk. Har husdjuret skaffat sig sin matte och husse, eller har de skaffat sig husdjuret?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

scirocco

Inläggav scirocco » 16 jan 2009 23:22

Det är många människor som skiljer sig,men vad gör det

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 17 jan 2009 19:48

Vind skrev:Vi är helt klart annorlunda än resten av naturen, men vad är det som gör oss annorlunda?

Viljan att vara annorlunda, verkar det som.
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?

Aurora

Inläggav Aurora » 24 jan 2009 00:57

Algotezza skrev:

Språket, hjärnan, händerna; vi går på två ben vilket frigör händerna. Att vi inte har särskilda brunstperioder utan kan idka sexuell aktivitet året om.

Men vi har sämre instinktbetingad moral än andra djur - vi har inga inbyggda spärrar att döda medlemmar av vår egen art.

Med vänlig hälsning Algotezza

Jag håller med, jag skulle vilja säga att det är språket som skiljer oss från andra däggdjur. Andra djur kan ju också bevisligen kommunicera, men det verkar ändå som om människans språk är mer utvecklat så att vi kan sätta ord på sådana abstrakta begrepp som moral t.ex. Dessutom kan vi med hjälp av språket lagra kunskap i form av skrift, vilket gagnar senare generationer.
PS Det finns djur som också dödar medlemmar av sin egen art. Det finns tex djur som dödar sin egen avkomma, tex undulat"mammor" som får ungar i bur.
Who am I?
I don´t know.

Markus

Inläggav Markus » 24 feb 2009 19:02

[quote="OWE"][quote="Markus"]Det som skiljer människor från andra:
1. Vi är skapade till Guds avbild
2. Vi står därav högst upp på näringskedjan
3. Vi har ett mycket avancerat tänkande och kan åstadkomma oändligt mycket mera än andra djur på jorden kan,vi regerar världen helt enkelt,Tacka Gud.
Sen finns det många många fler orsaker till vad som skiljer oss från djuren ,så som medvetande,tänkande osv[/quote]
Lite motsägelsefullt? Har Gud gett oss mer makt än hans egen? Jag trodde att Gud var allsmäktig, och då måste det ju vara han som regerar världen, eller hur? :roll:[/quote]Ja ,Gud är allsmäktig,men vi regerar världen ,men han är skaparen,frälsaren,den störste. Men av alla arter(biologiska) är det vi som regerar(försök inte misstolka)Och förresten,varför är jag ute och cyklar ,vad säger att jag har fel?

scirocco

Inläggav scirocco » 24 feb 2009 19:36

Till er alla: Utgå från att inget siljer oss från djuren o växterna stenarna, inte mer änvad som skiljer en häst från en groda. Vi är beroende av varandra. Moral, detta svårbegripliga uttryck, visst har djuren moral. och visst pratar dom med varandra. kanske om viktigare saker än vad vi gör.

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 25 feb 2009 00:18

Vi är bättre på att ifrågasätta våra instinkter och vår intuition. Det ger oss fler möjligheter att välja hur och om vi ska utvecklas, både som individer och art (och ofta ras el dyl).
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

matahari

Inläggav matahari » 25 feb 2009 04:22

Magister Rolf skrev:Regerar vi världen? På riktigt eller bara till namnet? Någon som har koll på om myrorna betalar skatt?

Myrorna **tar ut** skatt av bladlössen i form av socker.
Dessutom möblerar dom om bland bladlössen till andra
frukträd och buskar för att ha dom som slavar!

När slaveri och beskattning går isär eller smälter ihop
är lite svårt att sia om i detta fallet!

matahari

Inläggav matahari » 25 feb 2009 04:29

"Anders"]Tänkte lite på det här idag. Det är rätt märkvärdigt att vi inte känner till några varelser som är smartare än oss.

Är inte det en naturlig ordning i så fall!:roll:
Myrorna lär knappast revoltera mot människan i första taget!

Återgå till "Filosofi"