Mannens ställing i islam och kristendomen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

shagor

Mannens ställing i islam och kristendomen

Inläggav shagor » 25 nov 2008 12:09

Hej!

Jag har fått i uppgift att jämföra mannens ställning inom islam och kristendomen men har väldigt svårt att hitta någonting om det. Allting handlar om kvinnans ställning, och de flesta texter jag hittar verkar inte vara relaterade till det ursprungliga budskapet utan snarare den nuvarande situationen som framhävs i media, där islam inte målas upp som annat än en religion som står för kvinnoförtryck och självmordsbombare.

Jag vill jämföra det ursprungliga budskapet med den nuvarande situationen och skulle gärna ta del av folks tankar :)

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 nov 2008 13:24

Det har nu gått 20 år sedan jag läste koranen men jag kommer ihåg att man får ha upp till 4 fruar och får gifta sig m stackars krigsänkorna speciellt om deras man var en släkting...
Inom kristendomen är väl tanken att kvinnan ska ha respekt för mannen...
Den gemensamma nämnaren e väl att kvinnorna inte klarar sig utan mannen o måste därför respektera honom skulle jag tro...

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 24 mar 2009 21:56

LJUSUPPLEVELSE skrev:Det har nu gått 20 år sedan jag läste koranen men jag kommer ihåg att man får ha upp till 4 fruar och får gifta sig m stackars krigsänkorna speciellt om deras man var en släkting...
Den gemensamma nämnaren e väl att kvinnorna inte klarar sig utan mannen o måste därför respektera honom skulle jag tro...

mvh

:) var det svar på mannens eller kvinnans ställning? dessutom så är den information helt felaktigt kvinnan är föraktad särskillt i GT...
bara så du vet så finns det tiotals koranverser som utlovar kvinnan pradiset i koranen...hur många finns det i bibeln??
när det gäller mannens ställning mellan Islam och kristendom så är frågan vid, begränsa gärna frågan....Shagor så skall jag försöka hjälpa till
MVh
Fahad
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 mar 2009 22:32

Tja det gäller ju bara 3 miljarder människor, så det borde ju vara superlätt att hitta ett heltäckande svar som gäller för alla kristna och muslimer. Speciellt inte när du ska få in 2000 års historia där också.

Lycka till!
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 mar 2009 02:02

Lathet är ju en av mina laster, men du, jag har en bok som jag tror vore bra för dig att läsa. Den heter Muslim i Sverige. PM:ar du mig din adress så skickar jag den till dig, shagor.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 mar 2009 13:17

Shiaislam.se skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:Det har nu gått 20 år sedan jag läste koranen men jag kommer ihåg att man får ha upp till 4 fruar och får gifta sig m stackars krigsänkorna speciellt om deras man var en släkting...

mvh

:) var det svar på mannens eller kvinnans ställning? dessutom så är den information helt felaktigt kvinnan är föraktad särskillt i GT...
bara så du vet så finns det tiotals koranverser som utlovar kvinnan pradiset i koranen...hur många finns det i bibeln??
när det gäller mannens ställning mellan Islam och kristendom så är frågan vid, begränsa gärna frågan....Shagor så skall jag försöka hjälpa till
MVh
Fahad

Kul med någon muslim också på det här stället  :)

Välkommen.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 25 mar 2009 15:08

Mannen får vara präst, och får tala i församlingen.
Han vet att hans fru åtror honom och begär efter honom.
Mannen är huvudet för kvinnan och Kristus är huvudet för mannen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 mar 2009 21:33

Säger koranen nåt om vem som skall städa, diska, tvätta och sånt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 03 apr 2009 01:05

Anders skrev:Säger koranen nåt om vem som skall städa, diska, tvätta och sånt?

Det säger koranen inte, men enligt islam så är det inte kvinnans uppgift att att städa diska tvätta..mannen kan inte ens tvinga henne att amma sitt eget barn,...om Hon må vill så kan hon be att få ersättning för allt det hon gör från sin make...
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 03 apr 2009 01:14

Fan vad schyst, att erbjuda lite ekonomisk avhängighet i utbyte mot ett fullgörande av sysslor...
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Återgå till "Religion och andlighet"