Var levde vi själar INNAN vi hamnade i det befruktade ägget?

Moderator: Moderatorgruppen

Jiva

Var levde vi själar INNAN vi hamnade i det befruktade ägget?

Inläggav Jiva » 03 maj 2009 12:30

.
VAR LEVDE VI SJÄLAR NÅNSTANS?

INNAN VI TOG OSS IN I DET BEFRUKTADE ÄGGET?

:-k  #-o  :-k

Var levde vi innan befruktnings-ögonblicket, då vårt nuvarande liv, nuvarande inkarnation, började, då pappas sädescell (23 kromosomer) och mammas äggcell (23 kromosomer) sammanblandades...???

Eftersom vi inte är en klon av farsan - vår DNA kommer från båda föräldrarna - så kan vi inte ha levt som spermie i farsans pung!

Vilket bekräftas av enäggstvillingar, där det är två individer som kommer fram när äggcellen delas, trots att det bara är en spermie som befruktar ägget!

http://www.youtube.com/watch?v=Sg6NhnYbqUQ  (Grym Video!)

GIVETVIS LEVDE VI I EN ANNAN KROPP, I VÅRT FÖREGÅENDE LIV!    \:D/

Vi måste ju ha kommit nånstans ifrån, INNAN vi dök upp i det befruktade ägget, då vår nuvarande inkarnation, i vår nuvarande kropp, påbörjade!

Man POFFAR ju inte bara fram sådär från ingenstans !!!   :lol:

INGENTING kan ju komma från INGENTING !!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing

Ex nihilo nihil fit

Vi kan ju inte ha trollat fram vår egen existens från tomma intet, för att hokuspokus hamna i ägget, med tanke på att vi inte ens hade någon möjlighet att trolla, om vi inte existerade innan, vilket ateisterna tragiskt nog tror...    ](*,)

Snacka om SJUKT VRICKAT!   =P~

Låter lite väl mycket likt Big Bang-kreationisternas flummerier kring universums uppkomst, att universum skulle ha TROLLAT fram sig själv från tomma intet och IQ-befriat sprängt sig själv i bitar likt en självmordsbombare...   :lol:

Eftersom all energi är evig - energi kan inte skapas eller förintas - så måste ju även vi, Jaget/själen, som består av den medvetna levande andliga energin, vara det; VI ÄR EVIGA!    \:D/

JAGET/SJÄLEN = Ägaren, subjektet, den som äger, medveten och den som upplever = Andlig energi, levande individen!

KROPPEN = Ägodelen, objekt, det som ägs, omedveten och det som upplevs = Materiell energi, dött föremål!

Beroende på vårt individuella karmakonto, som avgör var vi återföds, reinkarnerar, så får vi alla den kropp och de föräldrar som vi förtjänar!

Vi fick hälften av våra kromosomer från sädescellen (spermien) och den andra hälften från äggcellen!

VI SJÄLVA (själen) DÖK UPP på scenen först när dessa celler hade sammanblandats!

SLUTSATS?

Just precis, vi måste ha LEVAT NÅGON ANNANSTANS, innan vi hamnade inne i vår nuvarande materiella kropp, den dödsdömda jordiska stofthyddan!

DET ENDA LOGISKA!    notworthy

Meningen med livet är ju givetvis att frigöra oss från detta själens fängelse, som den materiella världen (Guds baksida) och den materiella kroppen är, och återvända till den eviga andliga världen (Guds framsida) efter detta korta jordeliv!

TILL DISKUSSION:

Vad tror ni själva, kära vänner?

Var levde vi innan?

Innan vi tog oss in i ägget vid befruktnings-ögonblicket???

:-({|=

HARE KRISHNA, kära älskade vänner!

- Hare Krishna Hare Krishna, Krishna Krishna Hare Hare, Hare Rama Hare Rama, Rama Rama Hare Hare....SJUNG HERRENS HELIGA NAMN!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 03 maj 2009 15:16

Spermien och ägget var redan medvetande, vid spermie och äggmedvetande stadiet, vilket inte är så mycket, på grund av att deras sinnen är världigt begränsade jämfört med våra.

Allt eftersom spermie/ägg förbundet utvecklas och växer, så ökar den nye blivande människans förmåga till medvetande, och om allt går bra, så kommer den så småningom ha skapat tillräckligt med sinnesförmåga att kallas för självmedveten - det vill säga -

den uppfattar inte bara omgivningen och reagerar på den (som en spermie, bakterie, eller encellige varelse). utan uppfattar sin egen kropp som en del av omgivningen

Citat: Ingenting kan inte komma från ingenting

Felaktig resonemang:
I själva verket fanns inte bilen jag byggde av legobitarna förrans jag hade tuttat ihop den - enbart möjligheten fanns, eftersom jag hade legobitarna inom räckhåll, och kände för att bygga den.

Citat: Vi kan ju inte ha trollat fram vår egen existens från tomma intet, för att hokuspokus hamna i ägget, med tanke på att vi inte ens hade någon möjlighet att trolla, om vi inte existerade innan, vilket ateisterna tragiskt nog tror...  

Vår egen icke-inblanding i vår egen skapelse omöjliggör inte vår existens.
Kaffekoppen skapade inte sig själv, ända finns den.

Citat:VI SJÄLVA (själen) DÖK UPP på scenen först när dessa celler hade sammanblandats
Ja, först måsta kaffekoppen skapas för att den ska kunna fylla någon funktion, som att samverka med kaffet.
Men till skillnaden mot kaffet så existerar inte själen utan sin bägare.

Själen är omgivningens spegling på lensen som utgörs av kroppen, krusningen på vattenytan, vinden.

Kom att tänka på en trevlig liten sång om reinkarnation av Johnny Cash (Highway Man) där han sjunger om hur hjälten blir dömt till galgen för sina brott och hängd, men han kommer tillbaka i allfall och lever ett nytt liv, men dör i en olycka, men han kommer tillbaka och jobbar som astronaut och dör som vanligt för att så småningom föddas på nytt som en regndroppe.
Kontentan av det hela... han kommer alltid tillbaka.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Jiva

Inläggav Jiva » 03 maj 2009 16:16

Jörgen skrev:Spermien och ägget var redan medvetande, vid spermie och äggmedvetande stadiet, vilket inte är så mycket, på grund av att deras sinnen är världigt begränsade jämfört med våra.

Allt eftersom spermie/ägg förbundet utvecklas och växer, så ökar den nye blivande människans förmåga till medvetande, och om allt går bra, så kommer den så småningom ha skapat tillräckligt med sinnesförmåga att kallas för självmedveten - det vill säga -

den uppfattar inte bara omgivningen och reagerar på den (som en spermie, bakterie, eller encellige varelse). utan uppfattar sin egen kropp som en del av omgivningen

Citat: Ingenting kan inte komma från ingenting

Felaktig resonemang:
I själva verket fanns inte bilen jag byggde av legobitarna förrans jag hade tuttat ihop den - enbart möjligheten fanns, eftersom jag hade legobitarna inom räckhåll, och kände för att bygga den.

Citat: Vi kan ju inte ha trollat fram vår egen existens från tomma intet, för att hokuspokus hamna i ägget, med tanke på att vi inte ens hade någon möjlighet att trolla, om vi inte existerade innan, vilket ateisterna tragiskt nog tror...  

Vår egen icke-inblanding i vår egen skapelse omöjliggör inte vår existens.
Kaffekoppen skapade inte sig själv, ända finns den.

Citat:VI SJÄLVA (själen) DÖK UPP på scenen först när dessa celler hade sammanblandats
Ja, först måsta kaffekoppen skapas för att den ska kunna fylla någon funktion, som att samverka med kaffet.
Men till skillnaden mot kaffet så existerar inte själen utan sin bägare.

Själen är omgivningens spegling på lensen som utgörs av kroppen, krusningen på vattenytan, vinden.

Kom att tänka på en trevlig liten sång om reinkarnation av Johnny Cash (Highway Man) där han sjunger om hur hjälten blir dömt till galgen för sina brott och hängd, men han kommer tillbaka i allfall och lever ett nytt liv, men dör i en olycka, men han kommer tillbaka och jobbar som astronaut och dör som vanligt för att så småningom föddas på nytt som en regndroppe.
Kontentan av det hela... han kommer alltid tillbaka.

Om vi inte är den odödliga själen i stofthyddan, hur förklarar du då reinkarnationsminnen och Nära Döden-Upplevelser?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 03 maj 2009 16:28

Det finns många projektioner som saknar förankring i verkligheten.
En tanke tänkt innebär inte att den förverkligas utanför sinnena.

En öändlig tidsrymd som föregår ens egen existens,
och en oändlig tidsrymd som kommer därefter,
innebär att man procentuellt sett inte har existerat alls,
vilket jag utgår ifrån är felaktig, nog kommer jag att ha existerat.

Det är mycket man inte vet, men vet man det,
så vet man i alla fall lite.

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 03 maj 2009 21:08

Jörgen skrev:Det är mycket man inte vet, men vet man det,
så vet man i alla fall lite.

Det var roligt sagt. Även det om oändligheten, hur du vände på det till intet.

Det snackas om subjekt och själar. Inget fel med att hoppas på ett liv efter detta.. Men som Cornelis sjöng, döden är det mest konkreta. Heaven may wait, Alphawille..

Min tanke för dagen om det (drar jag här på denna tråd nu). Alltså   Nitzsche menande att subjekt (varelser) är nästen motsatsen till vad de förefaller att vara (antagonist sak). Som ett belägg för detta, lite drastiskt nu. Nazisterna döpte en bataljon till "Lieondas" (efter den historiska 300 Spartas konung), i försvaret av Berlin. De var ifs fantasifulla med att döpa divisioner/bataljoner till andra hjältemodiga namn. Men nu detta, jag vet inte om någon Nazist någonsin gjort en sk "last stand" (kämpat till sista man). Alla fientliga belägringar kapitulerade de ifrån. Däremot Polen har flera.. här är en: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Wizna
(en grav som får heta duga, vackert)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 maj 2009 12:08

Vi befann oss i ett tillstånd som av experterna kallas Dildo-Limbo.

Tro mig inte!

Skäm åsido: är reinkarnátion ett faktum, befann vi oss i andevärlden i väntan på "lämplig fysisk kropp att inkarnera i" (drivna av vår längtan efter nytt jordeliv).

Är inte reinkarnation ett faktum blev vi med tiden det psyke som emanerar ur den fysiska kroppens komplexitet och sammantagna genuppsättning. Innan dess var vi bara en möjlighet, ännu ej reellt existerande.

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 maj 2009 12:31

Mitt svar är : Jag minns inte så noga
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 maj 2009 12:41

Anders skrev:Mitt svar är : Jag minns inte så noga

Kolla Woody Allens film Allt  du vill veta om sex men var för rädd att fråga om! Där finns svaret!

Vänligen Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ohm

Inläggav Ohm » 04 maj 2009 16:54

haha, den var lätt..

http://users.telenet.be/gad/re/zweeds.html

Jag var en kirurg 1650 i norra Indien. Jag var tydligen rätt smart, men tydligen rätt underförstådd. Tänk vad bra att internet vet allt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 maj 2009 19:04

Ohm skrev:haha, den var lätt..

http://users.telenet.be/gad/re/zweeds.html

Jag var en kirurg 1650 i norra Indien. Jag var tydligen rätt smart, men tydligen rätt underförstådd. Tänk vad bra att internet vet allt.

Jag var en helt okänd djävla bonnläpp. Då som nu. Men jag har en fantastisk framtid. Då som nu.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 04 maj 2009 21:17

Du kanske ogillar det men du var en kvinna i din senaste inkarnation.

Du föddes någonstans i ett område som vi i dag kallar Syd Amerika ungefär kring år 000.

Du arbetade som dansare, sångare, skådespelare.

:)
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 04 maj 2009 22:09

...vi är en del av universum , vi består av olika element och energier och kommer alltid att göra det på ett eller annat sätt .
Vi är en del av universum helt enkelt...var och en av oss .
Universum bestämmer eller slumpar fram vad vi gör och känner och vilken form vi tar  av någon outgrundlig orsak som vi aldrig kommer att förstå.
...låt oss inte gå in på var vi var just innan vi blev till. :roll:
:)

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 06 maj 2009 22:05

Det finns noll evidens för reinkarnation! Det finns noll evidens för att NDU skulle handla om något annat än fenomen inuti upplevarens hjärna! Du har helt enkelt helt fel.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 07 maj 2009 06:15

Men tänk va kul lek reinkarnation är!

Du kanske ogillar det men du var en man i din senaste inkarnation.

Du föddes någonstans i ett område som vi i dag kallar Irland ungefär kring år 1825. (? Kallades Irland även 1825)

Du arbetade som artist, magiker, spåman. (jag var en häxa alltså)

Din psykologiska profil i ditt förra liv:

Bohemisk personlighet, mystisk, begåvad, kunnig att läsa antika böcker. Magisk förmåga, kan ha tjänat mörkrets krafter.

Kunskapen - som du skulle ta med dig och förvalta in i detta livet:

Studera, reflektera, utveckla, kunskap är när teori och praktik leder fram till ett resultat, det har du alltid arbetat efter. (uppfattat, verkställs på löpande band)

Kunna se aura verkar också roligt, tänk att man lyser i mörkret!

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 07 maj 2009 11:07

Jag som är evig - hur gör jag?
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Återgå till "Filosofi"