Andreas skrev:Ett mycket högmodigt uttalande, jag ska erkänna att jag blir ganska förbannad på dig för att du så lättvindigt och självklart reducerar våra förfäders omdöme.
Så du menar att omdömet: -"Månen är en ost." är giltigt? Och att mitt ifrågasättande av det är ett utbrott av högmod? Gäller det även satsen: -"I den ån bor det en osynlig vattenande."? Känner du till begreppet: "semiotisk utväxling med verkligheten"? Om så, håller du då med mig om att det är relevant i sammanhanget?
Andreas skrev:I alla fall, bara för att det finns rapporter på enkelt falsifierbara trossystem och på grund av våra vetenskapliga landvinningar som jag är tacksam för betyder det inte att folk förr i världen generelt baserade sina liv på fantasier i högre grad än vad vi gör idag. Där de hade en begränsning har vi istället en overload som gör att vi inte i närheten är så perceptiva som ett naturfolk.
Källa på det? "Naturfolk", vad är det för några, tänker du på fjällvandrare?
Andreas skrev:Du menar begreppet natur. I övrigt fortsätter du raljera högmodigt.
Nja, jag menar både fenomenet och begreppet natur. Jag raljerar inte högmodigt.
Andreas skrev:Om du inte vågar kasta dig ut i det själv rekomenderar jag att du i vart fall läse på lite.
Kasta mig ut i vad? Läste på om vad?
Andreas skrev:Kan rekommendera 'Santo Daime - An ecoreligious movement from the Amazonian rainforest' av Titti Schmidt. Utmärkt exempel. Hälsan, kunskapen och glädjen hos människorna där överstiger vida vad jag stött på någon annanstans.
Jo, jag känner till rörelsen Santo Daime, och är övertygad att de gör bättre i att hålla sig till sin egen kulturella repertoar av andar, än den katolska diton. Sammantaget utgör den här rörelsen emellertid inget argument mot en ökad sk sekularisering av samhällslivet globalt sett, och jag är övertygad att även dessa människor kommer att överge vidskepelserna i takt med att fördelarna/möjligheterna med den vetenskapliga metoden uppenbaras för dom.